Beantwoorden
khaemwaset
Freshman Veelweter
Berichten: 172
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Op de website Security.nl verscheen volgend artikel:

Microsoft gaat het updatemodel van Windows 7 en Windows 8.1 drastisch veranderen, zo heeft de softwaregigant bekendgemaakt.

Er zullen verschillende grote aanpassingen worden doorgevoerd die het volgens Microsoft voor gebruikers makkelijker moeten maken om up-to-date te zijn.

Een grote ergernis van Windows 7-gebruikers is dat bij een schone installatie van het besturingssysteem vele honderden beveiligingsupdates en andere niet-security gerelateerde patches moeten worden geïnstalleerd voordat het systeem up-to-date is.

Om deze gebruikers tegemoet te komen kondigde Microsoft in mei een grote verzamel-update aan. Deze "convenience rollup" bevat alle updates voor Windows 7 sinds Service Pack 1 tot en met april 2016.

Nu gaat Microsoft dit model verder uitbreiden.

Zo wordt er vanaf oktober 2016 met een maandelijkse rollup begonnen die zowel beveiligings- als betrouwbaarheidsupdates bevat.

Elke rollup bevat weer de updates van de vorige rollup.

Zo zal de rollup van november alle updates van oktober en november bevatten.

Later is Microsoft van plan om proactief patches die in het verleden zijn uitgebracht aan deze maandelijkse rollup toe te voegen.

"Ons doel is om uiteindelijk alle patches die sinds de laatste baseline zijn uitgekomen toe te voegen, zodat de maandelijkse rollup een volledige verzameling wordt en je alleen de laatste versie van de rollup moet installeren om up-to-date zijn", zegt Microsofts Nathan Mercer.

Hij adviseert gebruikers en organisaties dan ook om van het maandelijkse rollup-model gebruik te gaan maken.

Security-only updates

Verder zal Microsoft vanaf oktober maandelijks één enkele beveiligingsupdate voor Windows uitbrengen die alle beveiligingspatches van die maand bevat.

Individuele patches zullen niet langer meer beschikbaar zijn.

Windows Update zal daarnaast alleen de maandelijkse rollup gaan aanbieden.

De update die alleen de beveiligingsupdates van die maand bevat zal via WSUS, SCCM en de Microsoft Update Catalogus beschikbaar zijn.

Volgens Mercer helpt deze "security-only" update bedrijven om zo klein mogelijke updates te downloaden en toch beschermd te zijn.

Ook zal Microsoft de documentatie van de updates gaan aanpassen, net zoals nu al met Windows 10 wordt gedaan.

Een andere belangrijke aanpassing is dat de Microsoft Update Catalogus-website straks geen ActiveX meer vereist en daardoor met elke browser werkt.

 

IS HET MOGELIJK DAT IEMAND MIJ HET BOVENSTAANDE OP EEN EENVOUDIGE MANIER UITLEGT?

IK BEN EEN LEEK EN BEGRIJP DE BOVENSTAANDE MEDEDELING NIET GOED!!!

MET DANK

0 Likes
28 reacties
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

het onderscheid tussen verschillende typen van updates wordt afgeschaft, en worden gegroepeerd in 1 grote, telkenmale naar de meeste recente updates inbegrepen.

 

Hoe ze dat in 1 bestand steken ???

 

0 Likes
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

M$ doet dat regelmatig. In vele keren ijnstaleren de "mensen" geen updates. Om hun updates dan toch erdoor te wurmen maken ze patch.

Die bevat alle linken van de laatste updates. Ze nemen dit dan versie 1. Bijvoorbeeld.

 

Later vinden ze dan nog enkele verbeteringen. In stapjes wordt dit aangeboden. Ekele tijd later heet dit dan versie 2.

 

Voor bedrijven is dat nuttig, zo updaten ze alle pc in een keer. In een weekend.

Anders wordt hun internet connectie teveel belast.

 

Is het een beetje duidelijk?

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Ekskuzeer voor de fauten, kheb n klein touchscreen...

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Ik weet niet wat de rest hier aan't zeveren is maar ok.

 

Vroeger had je 'service packs' dat is eigenlijk 1 gigantische update die alle updates bevat die er geweest zijn.

Maar om een of andere reden heeft windows 7 er maar 1 gekregen waardoor je 200 updates moet installeren als je het opnieuw installeert.

 

Vroeger had je dus allemaal verschillende updates die elk hun ding deden maar dat gaat dus weg. Microsoft vervangt dit door 'cumulatieve' updates. Dat wil eigenlijk zeggen dat je niet meer kleine updates krijgt maar 1 grote updates per maand die alle vorige updates bevat.

 

Dus als je bijvoorbeeld je pc een half jaar niet meer update, en je besluit om hem opeens te gaan updaten dan zal je niet meer keiveel updates moeten gaan installeren maar je krijgt alleen maar de laatste cumulatieve update en die zorgt ervoor dat je pc helemaal uptodate is.

 

Het nadeel hiervan is dat je niet meer kan kiezen welke update je wilt en welke niet. Als er dus 1 update een probleem geeft dan heb je pech want die zit in die grote cumulatieve update.

 

Ik hoop dat het nu duidelijk is 🙂

 

PS. Als je engels goed genoeg is, hier is post van Microsoft waar he goed uitgelegd staat.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Hier is een voorbeeld van een cumulatieve update op windows 10 die ik zojuist kreeg.

https://support.microsoft.com/nl-be/kb/3176934

 

w10update.PNG

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
khaemwaset
Freshman Veelweter
Berichten: 172
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Principis,

 

Hartelijk dank voor uw DUIDELIJKE uitlegSmiley Vrolijk

Ik heb nog 2 vragen:

1.Op mijn 2 desktops met Windows 7 heb  ik een service-pack 1 en een service-pack 2..

    Dat zijn dus 2 'cumulatieve updates' m.a.w. een verzameling van updates?

2.De maandelijkse  cumulatieve update,die zou starten in october 2016, bevat die enkel BELANGRIJKE 

    updates of ook optionele updates?

    Of wordt dat onderscheid niet meer gemaakt en bepaalt Microsoft wat ze allemaal in die maandelijkse 

     cumulatieve update steken?

Met dank voor uw antwoord.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

@khaemwaset Windows 7 heeft maar 1 service pack gehad.

En ja Microsoft steekt daar in wat ze willen.

Maar dat is nog nooit een probleem geweest en ik denk dat het ook wel mee zal vallen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
khaemwaset
Freshman Veelweter
Berichten: 172
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Principis,

Ik heb me vergistGefrustreerde smiley

Ik heb voor Windows 7 een Service-pack 1 en voor Outlook 2010 een Service-pack 2.

 

 

0 Likes
khaemwaset
Freshman Veelweter
Berichten: 172
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Op de Nederlandse website automatiseringsgids staat volgende uitleg over updatepatroon vanaf october 2016:

Het is vanaf oktober niet meer mogelijk bepaalde onderdelen van de maandelijkse Windows-updates te weigeren.

Microsoft stapt à la Windows 10 over op een maandelijkse 'roll-up'.

Terughoudendheid bij het aanbrengen van patches en updates is sinds jaar en dag staande praktijk bij Windows-gebruikers.

Niet zelden zorgden wijzigingen in het verleden voor problemen met bijvoorbeeld randapparatuur of zelfontwikkelde applicaties.

Maar omdat Microsoft patches en updates  op individuele basis aanbood, kon je makkelijk onderdelen weigeren waarmee je problemen verwachtte of die niet absoluut noodzakelijk leken, of de installatie ervan uitstellen.

MICROSOFT WIL EIND MAKEN AAN FRAGMENTATIE

Microsoft bestrijdt al langer de fragmentatie in Windows-implementaties die door het selectief aanbrengen van updates ontstaat.

Die fragmentatie resulteert volgens Microsoft namelijk in problemen met de installatie van nieuwere updates en patches en zelfs applicaties en maakt het beheer en het testen met name in bedrijfsomgevingen onnodig ingewikkeld.

En dat gaat dan weer ten koste van de kwaliteitsbeleving van Windows.

Om die reden werd voor Windows 10 van meet af aan gekozen voor een model waarbij iedere maandelijkse update alle eerder uitgebrachte updates en patches bevat.

In mei zette Microsoft ook voor de andere Windows-versies al een eerste stap op deze weg door functionele verbeteringen voortaan via het 'roll-up'-model te verspreiden.

Dat houdt in dat iedere maandelijkse update alle wijzigingen en toevoegingen bevat die eerder zijn gepubliceerd.

Vanaf oktober worden ook alle beveiligingspatches meeverpakt in deze roll-up.

Alleen updates van de servicing stack en Adobe Flash zijn hiervan uitgezonderd.

Maar functionele en beveiligingsupdates voor Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows Server 2008 R2, Windows Server 2012 en Windows Server 2012 R2 worden voortaan in één cumulutatief pakket verspreid.

NADELEN EN VOORDELEN

Nadeel hiervan is natuurlijk, dat je nu niet meer bepaalde updates en patches kunt weigeren: het is alles of niets.

Voor bedrijven maakt Microsoft een uitzondering.

Die kunnen kiezen voor een model waarbij alleen de maandelijkse beveiligingspatches - overigens dan ook in één pakket - worden gedownload.

Die afzonderlijke Security-update zal ook worden aangeboden via de Microsoft Update-catalogus, een vooralsnog niet erg gebruiksvriendelijk distributiemedium dat dankzij de aanwezigheid van een ActiveX-control alleen met Internet Explorer te benaderen is.

Wie gebruik maakt van Windows Update zal echter alleen maar de cumulutatieve maandelijkse roll-up aangeboden krijgen. 

Zo'n roll-up heeft ook voordelen, natuurlijk. Behalve het voorkomen van fragmentatie - wat voor veel individuele gebruikers geen punt zal zijn - wordt met name een herinstallatie van het besturingssysteem een stuk makkelijker.

Je hoeft je daarna niet meer door een lange reeks van maandelijkse updates heen te werken met mogelijk evenzovele herstarts.

0 Likes
khaemwaset
Freshman Veelweter
Berichten: 172
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Ik heb een vraag

Ik heb sinds aankoop van mijn desktop in maart 2015  alle belangrijke updates gedaan voor Windows 7 en voor Office 2010.

Sommige optionele updates voor Windows 7 heb ik bij de verborgen updates gezet omdat ze voor mij niet van belang waren.

In september komen daar op Patch Tuesday een laatste keer updates voor Windows 7 en Office 2010 bij en dan gaat Microsoft vanaf OCTOBER 2016 één cumulatieve update per maand geven.

Hoe weet Microsoft welke optionele updates ik verborgen heb gezet?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5225
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Wat dit betekent? Dat we allemaal moet afwachten om te zien wat M$ ons gaat flikken. Ze kunnen hun "visie" immers nog veranderen.

 

Op verschillende nieuwsgroepen (Usenet) is dit een 'hot topic', maar niemand lijkt écht te weten hoe dit juist gaat werken. Sommigen vrezen dat M$ de gebruikers op deze manier gaat opschepen met zgn. telemetry updates (zoals in Windows 10) die we niet kunnen vermijden.

 

Persoonlijk sta ik klaar om volledig over te stappen op Xubuntu of Linux Mint, of een andere distributie, maakt me niet uit. Ik heb helemaal geen zin in Windows 8.1 of 10. Linux bestaat sinds vandaag 25 jaar. Misschien een goed moment om (eindelijk) over te stappen? Dat M$ dan doet wat het wil...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Ik vind windows 10 echt fantastisch (maar natuurlijk iedereen zijn eigen mening.)

 

En dat updategedoe ja daar kun je niets aan doen het is updaten ja of nee en voor de rest heb je geen keuze.

 

Ik snap ook wel waarom ze het doen en veel nadeel zie ik er niet aan behalve dat als er een probleem is dat je dan heel die cumulatieve update moet verwijderen.

 

@sb ik heb al verschillende linux distros geprobeerd en ik vind het echt verschrikkelijk  constant problemen met dingen te installeren en om de een of andere reden is het ook veel trager als windows.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5225
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Xubuntu heb ik geïnstalleerd op een oude PC en dat ging (redelijk) vlot. Linux Mint leek héél vlot te gaan. Ik ben van plan om VirtualBox te installeren om zo Linux Mint verder te verkennen, maar ik weet niet zeker hoe (of) dit de snelheid zal beïnvloeden. Ik heb een SSD, dat zou het iets vlotter moeten maken.

 

Maar ook voor mij zou de overstap niet zo makkelijk zijn. Onder Windows heb ik exact 3 programma's waarvoor ik betaald heb: Windows 7 Home Premium x64 SP1, Nero Essentials 7 (OEM) en Forté Agent. Die laatste is voor mij van belang en die heb ik onder Wine aan het werk gekregen (al zou ik een omweg moeten gebruiken als ik via SSL wil). Onder Windows gebruik ik Firefox, Thunderbird en LibreOffice en die werken allemaal onder Linux. Maar ik heb dus ook een hele hoop (legale) freeware waarvoor ik alternatieven voor zou moeten zoeken.

 

Soit, extended support voor W7 SP1 eindigt op januari 2020, dus ik heb nog wel even...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Microsoft wijzigt updatemodel voor Windows 7 en 8

Ik weet niet wat de rest hier aan't zeveren is maar ok.

Deze zin, geachte 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes