Beantwoorden
jj2
Professional Beetjesweter
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Mijn Telenet: IP-adressen verschillend van DMZ settings

Telenet heeft onlangs mijn modem gewijzigd naar een nieuw model (360° wifi).

De IP adressen voor mijn toestellen krijgen een IP adres in de range van 192.168.0.xxx

Als ik mijn DMZ of portforwarding wil instellen via mijntelenet kan ik dit enkel doen in de range 192.168.1.xxx

Ik moet dus ofwel mijn DMZ/portforwarding range gelijk zitten aan de netwerkrange van mijn toestellen of omgekeerd. Ik kan nergens vinden om één van beide parameters aan te passen. Kan iemand mij hierbij helpen aub?

0 Likes
17 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Dat is nieuwe iintormatie, dat je achter de Telenet HGW een eigen router gebruikt. Dat is dan heel normaal, en correct dat er 2 subnetten zijn.
De Telenet HGW verdeelt adressen uit het 192.168.0.0/24 subnet. Dat wil zeggen dat ook de port-forwarding of DMZ adressen in dat subnet geconfigureerd dienen te worden.

Je kutn he eigen router met zijn WAN poort als DHCP client aan de HGW aansluiten, maar omdat het niet zeker is dat je altijd hetzelfde IP adres zult ontvangen, is het beter deze op je eigen router statisch te configureren. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.0.2/24

Je kunt dan dit adres instellen als DMZ in mijn Telenett. Dat wil zeggen dat je Telenet HGW al het inkomend verkeer aan dit adres (dus je eigen router) zal sturen, tensij een port-forwarding regel iets anders regelt. Port forwarding op de Telent HGW hoef je niet te gebruiken in dit geval.

Op je eigen router configureer je de port-forwarding, zodat inkomend verkeer vanaf de Telenet HGW naar de juiste host/service op je eigen netwerk (192.168.1.0/24) doorgestuurd wordt.

Met deze opstelling van twee routers achter elkaar is er sprake van dubbel NAT.

Als alternatiet (en een iets mooiere oplossing) kun je je huidige Telenet HGW in een Telenet cetner gaan omruilen voor een CV8560E model. Je kunt dan bridiging (MAC passthorugh) gebruiken, waardoor er geen sprake meer zal zijn van dubbel NAT. Over die opstellling is hier op het forum al veel geschreven, dus gebruik best even de zoek functie om iets bij te leren.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

PS. Welk type modem had je voorheen, en wlke nu?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

@jj2 

Ik vrees dat je problemen hebt omdat UPnP aan staat.  Zet die op uit. UPnP gaat niet samen met DMZ.

Zet die in eerste instantie uit en bewaar en pas daarna andere zalen aan.

0 Likes