Beantwoorden
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Ik heb in mijn huis een NIU in de kelder. Via coax gaat dat naar boven waar mijn Telenet modem staat (en daar dus ook NAS, router, PC, AP e.d.). Er loopt van de NIU ook een coax naar de living, en ik wou daar een tweede WiFi AP plaatsen. 

 

Plan was als volgt: boven plaats ik een Hirschmann Inca 1G (CATV+MoCa poort) op de coax komende van de NIU (CM poort). Op de CATV poort van de Hirschmann een korte coax naar de Telenet modem. En uiteraard Ethernet naar een switch daar. De Telenet router/modem werkt perfect met de Hirschmann tussenin.

 

De andere coax op de NIU DS1 poort loopt naar de living waar ik een tweede MoCa plaats op CATV+MoCa poort: daar kan ik dan een tweede AP op aansluiten. 

 

De Hirschmanns werken wel als ze beiden op de eene of de andere coax zijn, maar blijkbaar niet in het gepland scenario: Hirschmann in living - coax - NIU DS1 - NIU CM - Hirschmann boven (en daarachter korte coax - Telenet router).

Hoe moet men zo'n scenario realiseren? Blokkeert die NIU een MoCa signaal? Moet ik 4 Hirschmann MoCa's gebruiken, 2 aan elke coax, en een Ethernet tussen de twee beneden in de kelder om ze door te linken? Of 3 en de modem noodzakelijk beneden, of wat dan wel?

Tags (3)
0 Likes
21 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

De Hirschmann Inca 1G zal een begin signaal en eindsignaal nodig hebben dus 2 Hirschmann Inca 1G (1 set). Als je er een andere Hirschmann Inca 1G  zal tussenzetten, zal dit storingen geven als dit via dezelfde coax gaat. De reden is omdat dit hetzelfde signaal en frequentie gebruikt dan uw andere Hirschmann. Je kan dus niet 2 keer uw signaal versterken door 2 keer een Hirschmann in serie te zetten. Dit zal signaalverstoringen geven. 

Het beste dat je kan doen is aan de Hirschmann Inca 1G (ontvanger of 2de unit) een AP wifi AP hangen zodat je op die plaats zeker wifi hebt. Sommige AP's hebben nog een lanpoort waaruit je een kabel kan trekken om internet via een LAN kabel te hebben. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@flagrange  Ik denk dat je eerder iets nodig hebt zoals in bijgaande link. Dit bij de hoofd NIU en de modem zodat je terug vier aansluitingen hebt waarop je dan een eindadapter kunt op steken. Het is in elk geval mogelijk.

https://www.3dkabel.nl/Kabelkeur-Ziggo-geschikt-UPC-Ziggo-KPN-geschikt/Internet-over-Coax/MoCa-Hirsc... 

 

https://www.3dkabel.nl/files/PDF/inca-versterker.pdf 

 

In het laatste geval heb je de versterker nodig en dus 3 MoCa adapters.  type om gewoon op de versterker te klikken en dan een gewoon type op elke aansluiting.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Dank voor jullie input.

 

@kristofDW Het lijkt mij niet dat ze in serie zijn, of elkaar versterken als ik een opzet heb zoals ik vermeldde: Telenet modem Ethernet - Moca boven - coax naar kelder - NIU - andere NIU - andere coax naar living - Moca living - AP in living. 

Voorkeur is de Telenet modem boven te laten, waar die nu is alsook all de rest (NAS, PC, ...)

 

@igvfer Als ik de schema in je link zie en de info rond die versterker lijkt het dan wel zo te zijn dat ik de modem toch wel beneden zal moeten plaatsen, samen met een derde MoCa daar (en die versterker dan?). Dat is ergens een beetje wat ik wou vermijden.

Ik heb een schema gemaakt om wat duidelijker te zijn rond wat ik ideaal zou willen doen. Er zijn wel nog poorten DS2, DS3, DS4 vrij op de NIU, dus om die reden zou ik geen versterker moeten kopen.MoCa.jpg

 

 

0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

MoCa.jpg

 

 

0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Bizar, ik kan wel de jpg uploaden, maar als men op voltooid klikt krijgt men in de forum versie enkel een gele driehoek te zien. Is nochthans een gewone jpg. Laatste poging als png, want ik wil de forum niet spammen met rommel...MoCa.png

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5804
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@flagrange  we zullen je afbeeldingen bekijken en goedkeuren. Daarom zie je de gele driehoekjes de afbeeldingen zijn niet goedgekeurd


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@flagrange  Of je plaatst een dunne UTP kabel van je modem naar de kelder zodat je die kan aansluiten op de begin MoCa.

Dan krijg je zoiets:

MoCa01.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@patrick37 Sorry - ik had dat even niet door, en wel logisch dat jullie dat doen.

 

@igvfer Dank voor je antwoord ! Een Telenet kabel trekken is niet zo eenvoudig als niets daartoe voorzien is. Liefst ook wil ik de Telenet modem boven houden, want anders is alles hier via MoCa en ik kan er nog geen vertrouwen in hebben. Ik stap precies af van Powerline omdat dat niet te betrouwen is.

 

Maar als ik je tekening zie - dank daarvoor - en je links boven dan begrijp ik dat ik wel zo'n MoCa versterker nodig heb. Als ik dat dan combineer met een tekening die ik zag op diezelfde site (https://www.3dkabel.nl/files/PDF/aansluitschema%20EOC-03.pdf ), dan zie ik geen reden waarom ik - met de versterker - de Telenet modem niet boven kan houden:

 

Annotation 2020-05-17 174536.jpg

 

 

Ik zal dus zo'n versterker bestellen, voorloppig zonder MoCa add-on en zien wat er gebeurt. Ik zal mijn bevindingen hier zeker updaten.

 

Begrijp ik het nu eigenlijkcorrect dat op de NIU, alleen de CM aansluiting bidirectioneel traffiek toelaat, daar waar de 4 andere enkel unidirectioneel zijn, naar binnen toe maar niet naar buiten (bv. voor een TV). En dat daarom mijn huidige opzet via DS1 niet werkt?

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@flagrange  Ik weet eigenlijk niet hoe zo'n NIU in elkaar zit maar ik heb het volgend vermoeden.

Er is 1 kabel ingang en 4 uitgangen voor TV en 1 voor data naar de modem. En ik denk dat de splitsing voor de frequenties al in de NIU gebeurt. Dus op de data uitgang worden enkel de frequenties losgelaten die voor Internet en telefonie gebruikt worden en op de 4 andere enkel de frequenties waar momenteel nog FM radio, Analoge en Digitale TV opzitten. En alle uitgangen zijn bidirectioneel. Ook bij die Hirschmanversterker. Het voordeel van die Hirsmanversterker is dat je maar 1 MoCa nodig hebt om je internetsignaal op de 4 uitgangen te steken.  Vroeger was dat ook al mogelijk met vorige versies maar dat was een vrij ingewikkelde constructie. Want met de modellen die je nu hebt zou je eigenlijk telkens 2 stuks nodig hebben per coaxlijn naar de betreffende plaatsen.

Ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd of je TV signaal hebt op de uitgang die gebruikt wordt naar de modem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

Ik denk dat U zich een beetje teveel voorstelt van wat een NIU doet ...

 

Schematisch gaat het als volgt:

  •  het binnenkomend RF signaal gaat eerst door een H/L filter (splitter), waarbij de frequenties die voor DS (downstream) gebruikt worden (87.5 - 1000 MHz) gesplitst worden van de frequenties die voor US (upstream) gebruikt worden (15 - 64 GHz).
  •  Het DS signaal gaat dan door een versterker, hierbij wordt het signaal behoorlijk versterkt (tot +12dB).
  •  Dit versterkt signaal wordt dan terug gesplitst tussen TV en modem.
  •  Het modem gedeelte wordt nu verzwakt (- 8dB) zodat aan de CM uitgang +4 dB overblijft.
  •  Hierbij wordt het DS signaal (onversterkt) terug bijgevoegd via een H/L filter (coupler).
  •  Het TV gedeelte wordt nog enkele keren gesplitst en verzwakt, zodat aan de DS1 en DS2 uitgang 0 dB overblijft, en aan de DS3 en DS4 uitgang +4 dB overblijft.

Qua frequenties is er dus geen enkel verschil tussen het CM signaal (data uitgang) en de DS signalen (TV uitgangen). Trouwens, de NIU kan toch niet weten welke frequenties voor internet en telefonie gebruikt worden, en welke frequenties voor TV (analoog, digitaal). Deze muxen liggen gewoon door elkaar.

Het enige verschil tussen de data poort en de TV uitgangen, is dat deze poort de US frequenties (15-64 GHz) niet tegenhoudt richting Telenet.

 

Telenet NIU schema.png

PS. De Telenet "NIU-WO" (living model) en de "NIU lifeline switch" zijn verschillend, maar het principe is hetzelfde.

0 Likes
Ex-Netweter
 

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis


@flagrange  schreef:

Begrijp ik het nu eigenlijk correct dat op de NIU, alleen de CM aansluiting bidirectioneel traffiek toelaat, daar waar de 4 andere enkel unidirectioneel zijn, naar binnen toe maar niet naar buiten (bv. voor een TV). En dat daarom mijn huidige opzet via DS1 niet werkt?


Ik heb de hele tread nog niet doorgelezen, of bestudeerd, maar op het eerste gezicht denk ik niet dat het iets te maken heeft met bidirectioneel of unidirectioneel.

Volgens mij heeft het wel te maken met de vele electronica (en verzwakking) die er zit tussen de verschillende uitgangen van de NIU (en vooral dan tussen de CM uitgang en de DS1-4 uitgangen).

Kijk maar eens naar de illustratie in de vorige post, welke afstand en hindernissen het signaal tegenkomt tussen bijvoorbeeld CM en DS4 😲.

 

Het voorbeeld in jouw post is een typische installatie in Nederland.

Daar kennen ze geen NIU. De coax komt gewoon de woning binnen in één aanluitdoos, en de klnat die moet zelf zorgen voor een versterker (indien nodig).

 

De versterker in jouw voorbeeld (Technetix FRA-752N) is helemaal anders opgebouwd dan de Telenet NIU.

  • Er is geen modem uitgang (met return channel), maar vier evenwaardige uitgangen, waarop je een modem, decoder of TV kan aansluiten.
  •  Op alle vier uitgangen is de upstream frequentie (5 - 64 MHz) geopend naar de provider toe ("retour geschikt"). Reden is dat sommige decoders (vb Horizon MediaBox) een retoursignaal vereisen!
  •  Het enige verschil tussen de 4 uitgangen is de versterking (downstream): 0dB (meestal voor de modem, gezien deze normaal kortbij staat), +2dB, +4.5dB, +7.5dB.  Bedoeling hiervan is ter compensatie van kabelverliezen: de langste coax sluit je aan op +7.5dB, de kortste op +2dB …

Waarschijnlijk zit hier minder electonica/verzwakking tussen de uitgangen onderling, waardoor de Moca hier wel werkt ?

 

Technetix-FRA752N-Opdruk.jpg

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis


@igvfer  schreef:

 Want met de modellen die je nu hebt zou je eigenlijk telkens 2 stuks nodig hebben per coaxlijn naar de betreffende plaatsen.


Dat is inderdaad een alternatief:

Eén stel Moca's (kelder en boven) op de coax naar de modem.

Eén stel Moca's (kelder en living) op de coax naar de living (AP).

Beide Moca's (kelder) verbinden met een pactchkabel.

Die 2 stellen zullen mekaar niet storen, gezien de grote verzwakking tussen CM en DS1.

 


@igvfer  schreef:

Ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd of je TV signaal hebt op de uitgang die gebruikt wordt naar de modem.


Zoals je ziet uit het NIU schema hierboven, is dat inderdaad het geval. Er is bijna géén onderscheid tussen het modem signaal en het TV signaal: beide "ontvangen" de volledige TV band (DS = 87,5 - 1000 MHz, CM = 108 - 1000 MHz).

 

De eenvoudigste en goedkoopste oplossing voor het probleem van de topic starter:

  •  plaats in de kelder een T-stuk op de CM uitgang van de NIU. Gebruik hiervoor goed materiaal (met F-connectoren).
  •  verbind beide coaxen (naar de modem boven, en naar living).
  •  Plaats één MoCA boven op de coax naar de modem.
  •  Plaats de 2de MoCa op de coax in de living.
  •  Ideaal de (niet-gebuikte) uitgang van de 2de MoCa afsluiten met een coax afsluitweerstand.
  •  Idem voor de niet-gebruikte uitgangen op de NIU (F-connector).

Het (versterkte) data signaal aan de NIU is sterk genoeg om uit te splitsen naar 2 gebruikers, en zeker gezien op die 2de gebruiker niet eens een TV toestel aangesloten wordt.

Dan is er ook geen enkele verzwakking tussen de 2 MoCa's.

 

Success, en laat eens weten of het lukt 😊.

 

MoCa2.jpg

 

flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@Ex-Netweter  en @igvfer : Ik krijg een encyclopedie aan waardevolle informatie ! Echt dank! Ik heb die nu al even snel doorgenomen, maar zal er morgen of overmorgen met veel meer aandacht op terugkomen. Ben een thesis aan het herlezen en dat vraagt veel tijd (en energie...) 😉

 

Ik heb ondertussen wel al zo'n versterker gekocht, maar het idee om er gewoon een T tussen te plaatsen lijkt wel aantrekkelijker. Ik zal de twee opties testen en terugkomen met feedback.

Maar ergens meen ik nu al te begrijpen dat een bijkomende Hirschmann HMV41 verterker zonder die MoCa add-on niet zal werken - er moet ook een MoCa aan die kant aanwezig zijn. (Ik kan verkeerd zijn - nog niet in detail alles gelezen).

 

Ik ben een coax noob, en heb zelfs geen TV in huis. Wel coax gebruikt in het stenen tijdperk wanneer dat nog de standaard was voor terminals...😄

0 Likes
flagrange
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

MoCa naar twee verschillende plaatsen in huis

@Ex-Netweter Toch even dit:


@Ex-Netweter  schreef:

  •  plaats in de kelder een T-stuk op de CM uitgang van de NIU. Gebruik hiervoor goed materiaal (met F-connectoren).

Is dat een heel simplele T:

Simple T.png

Of een splitter (wat eigenlijk geen splitter lijkt te zijn - er zijn IN en OUT markeringen):

695020472_dfc2104_1200x1200.png

dank!

0 Likes