Beantwoorden
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Ik heb al talloze uren geprobeerd dit probleem op te lossen, zonder resultaat. Dit zou een plug & play opstelling moeten zijn, maar helaas... Hier gaan we:

 

Mijn router staat in mijn garage, mijn tv + digibox staat aan de andere kant van het huis (vrij grote afstand, veel beton). In het verleden heeft Telenet telkens met Powerlines gewerkt om het signaal tot aan mijn tv te krijgen. Omdat ik nu een Apple TV heb en graag wil streamen naar mijn tv, was ik op zoek naar een oplossing met hogere internetsnelheden.

Deze oplossing vond ik in MoCa. Een MoCa-adapter pikt je ethernet signaal op en zet het -lokaal- met het tv-signaal mee op de coaxkabel zodat je overal in huis dit signaal kan "aftappen" met een tweede MoCa-adapter. Vermits ons huis twintig jaar oud is en vol ligt met coax leek me dit een perfecte oplossing, wat het ook was voor twee maanden...

 

Deze opstelling heeft dus twee maanden perfect gewerkt, plug & play, zonder ooit enig probleem. Tot het plots uit het niets uitviel. Nu heb ik enkele minuten of seconden nadat ik de adapters insteek verbinding, daarna valt het constant uit. 

Ik heb de oorzaak al gereduceerd: volgens mij is het een probleem met de NIU (coaxModem/CoaxSplitter) van Telenet. De verbinding tussen mijn MoCa-adapters werkt namelijk perfect, tot ik het tv signaal erbij steek. Dit moet dus storing of reflectie geven. Ik heb al geprobeerd de +4dB en +0dB uitgang van de NIU aan te sluiten, zelfde effect. Ik heb ook al twee nieuwe adapters ontvangen en geïnstalleerd, exact hetzelfde effect. Het ligt dus volgens mij niet aan de adapters. 

De apparaten zijn Hirschmann INCA 1G adapters. De NIU van telenet is van het type NIU-65/88-GA-01A-BE05. Ik vind hier echter geen specificaties over. Een mogelijk probleem is dat deze niet MoCa 2.0 compatibel is?

Vrijdag word ik ook gebeld door een Telenetinstallateur die me mogelijk kan helpen, maar ik dacht het eerst hier al eens te posten. 

 

Wie kan me helpen met dit MoCaprobleem? Ik heb me alleszins al suf gezocht. Alle info kan helpen! 

 

Alvast erg bedankt 😊

0 Likes
36 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19  Het ziet er naar uit dat je een probleem hebt op die kabel. Ik kan me voorstellen dat die kabel ergens een beetje beschadigd is geraakt. Hoe, wie weet dat?

@StefaanH  MoCa werkt alleen op een andere frequentie voor het "internet" signaal. De TV signalen worden op de gewone frequenties doorgestuurd. MoCa maakt een extra frequentieband aan boven de 1100 Mhz en steekt daar het data (internet) signaal op.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19 

Is jouw MoCa probleem al opgelost intussen?

 


@Daan19  schreef:

Ik heb weliswaar geen vonkjes, maar ik voel stroom tintelen op de connectors van de coaxkabels aan mijn NIU. Pikt inderdaad wel ja 😅


Heb je soms een multimeter?

Zet die eens op 200 Volt wisselspanning, en meet eens tussen de connectors en de aarde (waterleiding, aardingspin stopcontact) ...

Het is absoluut niet normaal dat er spanning zit op de massa van de NIU.

  •  Stopcontact waarop de NIU is aangesloten heeft geen aardepin, of de aardepin is niet verbonden met de aarde?
  •  Fout in de NIU zelf (door Telenet te vervangen) ?
  •  Tracht eens te vinden waar die stroom vandaan komt (één voor één de coaxen meten)?
  •  De NIU zelf eens aarden (via één van de muurschroeven onder de zwarte kap)?

Tracht eerst en vooral dat probleem op te lossen, want dat kan echt niet!

Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Ex-Netweter  schreef:

@Daan19 

Is jouw MoCa probleem al opgelost intussen?

 


@Daan19  schreef:

Ik heb weliswaar geen vonkjes, maar ik voel stroom tintelen op de connectors van de coaxkabels aan mijn NIU. Pikt inderdaad wel ja 😅


Heb je soms een multimeter?

Zet die eens op 200 Volt wisselspanning, en meet eens tussen de connectors en de aarde (waterleiding, aardingspin stopcontact) ...

Het is absoluut niet normaal dat er spanning zit op de massa van de NIU.

  •  Stopcontact waarop de NIU is aangesloten heeft geen aardepin, of de aardepin is niet verbonden met de aarde?
  •  Fout in de NIU zelf (door Telenet te vervangen) ?
  •  Tracht eens te vinden waar die stroom vandaan komt (één voor één de coaxen meten)?
  •  De NIU zelf eens aarden (via één van de muurschroeven onder de zwarte kap)?

Tracht eerst en vooral dat probleem op te lossen, want dat kan echt niet!


Dit is interessant! Ik kan misschien eerst Telenet zelf eens bellen en vragen of dit normaal is... Misschien komen ze dan gratis een nieuwe NIU plaatsen en is mijn probleem zo opgelost. Mijn ouders hebben dit huis 22 jaar geleden gebouwd, ik veronderstel dat het toestel dus ook net even oud is...

 

Voor de actuele status: Het werkt voorlopig. Ik kan niet verklaren waarom, en waarom niet. Als ik het aansluit kan het zijn dat het uitvalt, dan moet ik de twee Coax uittrekken en in juiste volgorde terug insteken (eerst coax, dan ethernet en dan stroomkabel). Als ik dan voorzichtig ben werkt het (voorlopig) en is het nu niet meer uitgevallen. Ik heb wel alle overige coaxkabels aan mijn NIU uitgetrokken, vermits er elders in het huis toch geen tv meer wordt gekeken. 

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Daan19  schreef:

@Ex-Netweter  schreef:

@Daan19 

Is jouw MoCa probleem al opgelost intussen?

 


@Daan19  schreef:

Ik heb weliswaar geen vonkjes, maar ik voel stroom tintelen op de connectors van de coaxkabels aan mijn NIU. Pikt inderdaad wel ja 😅


Heb je soms een multimeter?

Zet die eens op 200 Volt wisselspanning, en meet eens tussen de connectors en de aarde (waterleiding, aardingspin stopcontact) ...

Het is absoluut niet normaal dat er spanning zit op de massa van de NIU.

  •  Stopcontact waarop de NIU is aangesloten heeft geen aardepin, of de aardepin is niet verbonden met de aarde?
  •  Fout in de NIU zelf (door Telenet te vervangen) ?
  •  Tracht eens te vinden waar die stroom vandaan komt (één voor één de coaxen meten)?
  •  De NIU zelf eens aarden (via één van de muurschroeven onder de zwarte kap)?

Tracht eerst en vooral dat probleem op te lossen, want dat kan echt niet!


Dit is interessant! Ik kan misschien eerst Telenet zelf eens bellen en vragen of dit normaal is... Misschien komen ze dan gratis een nieuwe NIU plaatsen en is mijn probleem zo opgelost. Mijn ouders hebben dit huis 22 jaar geleden gebouwd, ik veronderstel dat het toestel dus ook net even oud is...

 

Voor de actuele status: Het werkt voorlopig. Ik kan niet verklaren waarom, en waarom niet. Als ik het aansluit kan het zijn dat het uitvalt, dan moet ik de twee Coax uittrekken en in juiste volgorde terug insteken (eerst coax, dan ethernet en dan stroomkabel). Als ik dan voorzichtig ben werkt het (voorlopig) en is het nu niet meer uitgevallen. Ik heb wel alle overige coaxkabels aan mijn NIU uitgetrokken, vermits er elders in het huis toch geen tv meer wordt gekeken. 


heb je een 2D4TB type niu (letters staan vooraan) dan is dit een 2005-2006 model meestal en moet vervangen worden, heb je een standaard wall outlet of dihn garage niu is dit conform (en later van bouwjaar)

0 Likes
Ex-Netweter
 

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Cru 

Je antwoordt nu op een post van 6 maanden oud 😊???

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Ex-Netweter  schreef:

@Cru 

Je antwoordt nu op een post van 6 maanden oud 😊???


 

zag het staan tussen recente reacties, wat extra info is nooit mis 😛 (voor de mensen die de search functie gebruiken)

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

De recente antwoorden die hier werden gegeven heb ik verplaatst naar deze thread. Ik zal dit topic dan ook afsluiten aangezien de antwoorden ondertussen 6 maanden oud waren en we topics dan archiveren. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes