Beantwoorden
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Ik heb al talloze uren geprobeerd dit probleem op te lossen, zonder resultaat. Dit zou een plug & play opstelling moeten zijn, maar helaas... Hier gaan we:

 

Mijn router staat in mijn garage, mijn tv + digibox staat aan de andere kant van het huis (vrij grote afstand, veel beton). In het verleden heeft Telenet telkens met Powerlines gewerkt om het signaal tot aan mijn tv te krijgen. Omdat ik nu een Apple TV heb en graag wil streamen naar mijn tv, was ik op zoek naar een oplossing met hogere internetsnelheden.

Deze oplossing vond ik in MoCa. Een MoCa-adapter pikt je ethernet signaal op en zet het -lokaal- met het tv-signaal mee op de coaxkabel zodat je overal in huis dit signaal kan "aftappen" met een tweede MoCa-adapter. Vermits ons huis twintig jaar oud is en vol ligt met coax leek me dit een perfecte oplossing, wat het ook was voor twee maanden...

 

Deze opstelling heeft dus twee maanden perfect gewerkt, plug & play, zonder ooit enig probleem. Tot het plots uit het niets uitviel. Nu heb ik enkele minuten of seconden nadat ik de adapters insteek verbinding, daarna valt het constant uit. 

Ik heb de oorzaak al gereduceerd: volgens mij is het een probleem met de NIU (coaxModem/CoaxSplitter) van Telenet. De verbinding tussen mijn MoCa-adapters werkt namelijk perfect, tot ik het tv signaal erbij steek. Dit moet dus storing of reflectie geven. Ik heb al geprobeerd de +4dB en +0dB uitgang van de NIU aan te sluiten, zelfde effect. Ik heb ook al twee nieuwe adapters ontvangen en geïnstalleerd, exact hetzelfde effect. Het ligt dus volgens mij niet aan de adapters. 

De apparaten zijn Hirschmann INCA 1G adapters. De NIU van telenet is van het type NIU-65/88-GA-01A-BE05. Ik vind hier echter geen specificaties over. Een mogelijk probleem is dat deze niet MoCa 2.0 compatibel is?

Vrijdag word ik ook gebeld door een Telenetinstallateur die me mogelijk kan helpen, maar ik dacht het eerst hier al eens te posten. 

 

Wie kan me helpen met dit MoCaprobleem? Ik heb me alleszins al suf gezocht. Alle info kan helpen! 

 

Alvast erg bedankt 😊

0 Likes
36 reacties
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Alleszins nog een hypothese: De coaxKabels die vertrekken van de NIU zijn mijns inziens vrij slordig aangesloten. De ijzerdraadjes komen rond de stekker uit en als ik ze wil aansluiten voel ik ook pijnlijke stroomstootjes waardoor ik dit met gereedschap moet doen. Kan dit een oorzaak zijn?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19  Dat zou ik inderdaad eerst eens proberen aan te pakken. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je daar stroom op voelt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Hoe doe ik dit? Ik heb geen technische kennis over Coax kabels. Kan ik gewoon zelf de connectors vervangen?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Daan19  schreef:

Hoe doe ik dit? Ik heb geen technische kennis over Coax kabels. Kan ik gewoon zelf de connectors vervangen?


Ge moet er geen ingenieur voor zijn, maar een beetje handigheid komt wel goed van pas. Als dat het geval is, kun je dat perfect zelf doen.

 

EDIT: zoals bijna alles kunt ge tegenwoordig een how-to vinden op youtube: klik hier


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Vermoedelijk heeft telenet de frequenties die de moca gebruikt zelf gebruikt. 2 Onafhankelijke signalen signalen op een kabel zetten is altijd een risico.

 

Betreft vonkjes, is de NUI aangesloten op een geaard stopcontact?

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Janneke_Dust  schreef:

Vermoedelijk heeft telenet de frequenties die de moca gebruikt zelf gebruikt. 2 Onafhankelijke signalen signalen op een kabel zetten is altijd een risico.

 

Betreft vonkjes, is de NUI aangesloten op een geaard stopcontact?

 


Ik denk het niet. Voor zover ik mij meen te herinneren gebruikt MoCa de frequenties tussen 1100 Mhz en 1200 Mhz. Ze blijven daarvoor heel bewust uit de range die kabelproviders gebruiken. Ik denk dat die nu max. tot 1000 MHz kunnen gaan maar nog niet boven de 800 Mhz gaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

De NIU is aangesloten op een geaard stopcontact.

 

Wikipedia zegt dit over de frequentie van MoCa 2.0: 

MoCA 2.0 offers actual throughputs (MAC rate) up to 1 Gbps. Operating frequency range is 500 to 1650 MHz. Packet error rate is 1 packet error in 100 million.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_over_Coax_Alliance

 

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Dit zijn de aangesloten connectoren op de NIU (links) en de eerste van de twee Hirschmann INCA adapters. Deze zet het ethernetsignaal dus bij op de coax.

IMG_0482.jpeg IMG_0483.jpeg

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

koppel de 3 aansluitingen die niets te zien hebben met de MoCa eens los van de NUI.

Dan blijver er 3 aansluitingen op de NUI: de coax naar buiten, de coax naar de modem en de coax naar de MoCa.

Test nu eens, indien OK. dan een bijkomende kabel aansluiten en opnieuw testen enz


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19  Inderdaad, en je ziet ook in de specs. dat de kanalen D1 (1150 Mhz) tot D8 (1500 Mhz) gebruikt worden voor de LAN toepassing dus ver weg van de door Telenet gebruikte frequentiebanden. Ze gebruiken in mijn ogen de bestaande frequentiebanden waar TV op zit ongewijzigd en steken het interne LAN signaal daar ergens op D1 tot D8.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Janneke_Dust  schreef:

koppel de 3 aansluitingen die niets te zien hebben met de MoCa eens los van de NUI.

Dan blijver er 3 aansluitingen op de NUI: de coax naar buiten, de coax naar de modem en de coax naar de MoCa.

Test nu eens, indien OK. dan een bijkomende kabel aansluiten en opnieuw testen enz


Goed idee! Ik heb net de drie andere uitgaande coaxkabels uitgetrokken. Nu werkt het, voorlopig. Het probleem is dat ik soms wel enkele uren tot zelfs dagen moet wachten tot het uitvalt... Ik laat het direct weten indien het nu weer zou uitvallen.

 

Wat mij ook al is opgevallen: wanneer ik net een nieuwe configuratie uitprobeer met een speedtest, valt het signaal vaak weg op het moment dat de speedtest begint aan de uploadtest. Volgens enkele fora zou dit aan een soort van "reflectie" van het signaal kunnen te wijten zijn? 

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@igvfer  schreef:

@Daan19  Inderdaad, en je ziet ook in de specs. dat de kanalen D1 (1150 Mhz) tot D8 (1500 Mhz) gebruikt worden voor de LAN toepassing dus ver weg van de door Telenet gebruikte frequentiebanden. Ze gebruiken in mijn ogen de bestaande frequentiebanden waar TV op zit ongewijzigd en steken het interne LAN signaal daar ergens op D1 tot D8.


Dus ik kan er m.a.w. zeker van zijn dat het tv-signaal en het ethernetsignaal niet interfereren?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Wat valt er eigenlijk uit TV, internet of beide.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Janneke_Dust  schreef:

Wat valt er eigenlijk uit TV, internet of beide.


Enkel internet! Tv is nog nooit uitgevallen.

 

Het internet is nu net ook weer uitgevallen na enkele minuten, het ligt dus ook niet aan de drie andere kabels die verbonden waren.

0 Likes