Beantwoorden
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Ik heb al talloze uren geprobeerd dit probleem op te lossen, zonder resultaat. Dit zou een plug & play opstelling moeten zijn, maar helaas... Hier gaan we:

 

Mijn router staat in mijn garage, mijn tv + digibox staat aan de andere kant van het huis (vrij grote afstand, veel beton). In het verleden heeft Telenet telkens met Powerlines gewerkt om het signaal tot aan mijn tv te krijgen. Omdat ik nu een Apple TV heb en graag wil streamen naar mijn tv, was ik op zoek naar een oplossing met hogere internetsnelheden.

Deze oplossing vond ik in MoCa. Een MoCa-adapter pikt je ethernet signaal op en zet het -lokaal- met het tv-signaal mee op de coaxkabel zodat je overal in huis dit signaal kan "aftappen" met een tweede MoCa-adapter. Vermits ons huis twintig jaar oud is en vol ligt met coax leek me dit een perfecte oplossing, wat het ook was voor twee maanden...

 

Deze opstelling heeft dus twee maanden perfect gewerkt, plug & play, zonder ooit enig probleem. Tot het plots uit het niets uitviel. Nu heb ik enkele minuten of seconden nadat ik de adapters insteek verbinding, daarna valt het constant uit. 

Ik heb de oorzaak al gereduceerd: volgens mij is het een probleem met de NIU (coaxModem/CoaxSplitter) van Telenet. De verbinding tussen mijn MoCa-adapters werkt namelijk perfect, tot ik het tv signaal erbij steek. Dit moet dus storing of reflectie geven. Ik heb al geprobeerd de +4dB en +0dB uitgang van de NIU aan te sluiten, zelfde effect. Ik heb ook al twee nieuwe adapters ontvangen en geïnstalleerd, exact hetzelfde effect. Het ligt dus volgens mij niet aan de adapters. 

De apparaten zijn Hirschmann INCA 1G adapters. De NIU van telenet is van het type NIU-65/88-GA-01A-BE05. Ik vind hier echter geen specificaties over. Een mogelijk probleem is dat deze niet MoCa 2.0 compatibel is?

Vrijdag word ik ook gebeld door een Telenetinstallateur die me mogelijk kan helpen, maar ik dacht het eerst hier al eens te posten. 

 

Wie kan me helpen met dit MoCaprobleem? Ik heb me alleszins al suf gezocht. Alle info kan helpen! 

 

Alvast erg bedankt 😊

0 Likes
36 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19  Ik zou eerst en vooral eens proberen met een nieuw patch kabelke (UTP kabel) van enerzijds de modem/router naar de MoCa en anderzijds, aan de andere zijde van de MoCa naar de switch of wat dan ook. Je hebt toch toevallig geen lus gemaakt door aan de aankomstzijde een kabel bij te steken (de 2 uiteinden in dit geval) op de switch?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@igvfer  schreef:

@Daan19  Ik zou eerst en vooral eens proberen met een nieuw patch kabelke (UTP kabel) van enerzijds de modem/router naar de MoCa en anderzijds, aan de andere zijde van de MoCa naar de switch of wat dan ook. Je hebt toch toevallig geen lus gemaakt door aan de aankomstzijde een kabel bij te steken (de 2 uiteinden in dit geval) op de switch?


Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen. Ik denk dat je dus bedoelt om te proberen het tv signaal niet aan te sluiten? Enkel de ethernetkabel van de router in de eerste MoCa steken en uit de tweede MoCa rechtstreeks het signaal halen met een tweede ethernetkabel? Dit heb ik al geprobeerd en dit werkte twee dagen aan een stuk. Daarna heb ik het televisiesignaal terug op de eerste MoCa gestoken en de internetverbinding werd weer verbroken.

 

Hoe bedoel je met een lus maken? Er steken twee coaxkabels op de eerste MoCa: 1: een inkomende coax met enkel tv signaal, deze vertrekt uit één van de vier uitgaande poort van de NIU. 2: een uitgaande coax die door het huis loopt en wordt opgevangen door de tweede MoCa.

Van de tweede Moca vertrekt er dan ook nog een uitgaande coax naar de digicorder.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19  Ik bedoel met de ethernetkabels heb je toch geen lus gemaakt. Voor zover ik weet steek je een ethernet of UTP kabel vanaf de modem / router naar de begin MoCa en vanaf de eind MoCa terug een ethernet of UTP kabel naar en switch? Of is dat alleen naar je digicorder/box? Je hebt toevallig geen switch geplaatst waarvan er een kabeltje verondersteld wordt naar de digicorder/box te lopen maar dit nu niet doet maar terug naar die switch gaat. Kuisvrouwen doen soms rare dingen met kabeltjes die losgekomen zijn. 😉



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Ik laat aan de uitgaande MoCa-adapter inderdaad een ethernetkabel naar een router lopen. Deze router heb ik ingesteld als access point en switch. Het ligt echter niet aan deze router: als ik de ethernetkabel van de uitgaande MoCa-adapter rechtstreeks naar een laptop laat gaan ipv naar de router, valt het signaal ook weg.

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Heeft iemand nog enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Iemand die iets weer weet over MoCa en het wil delen?  😊

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Daan19  schreef:

Heeft iemand nog enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Iemand die iets weer weet over MoCa en het wil delen?  😊


heb het topic eens vluchtig gelezen (doe het later eens goed)

 

2 puntjes:

 

Die MoCa adapter moet aangesloten worden op de onversterkte uitgang van de NIU (DS 0)

 

dan utp verbinden van modem naar MoCa

 

traject gaat via coax, werkt uit commentaren van tech's /klanten beter en stabieler dan powerlines

 

over die vonkjes: 

als je ze hebt > zet eens tv uit en bekijk het nog eens, komt enorm vaak van de televisie en piekt redelijk 😁

Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Cru  schreef:

@Daan19  schreef:

Heeft iemand nog enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Iemand die iets weer weet over MoCa en het wil delen?  😊


heb het topic eens vluchtig gelezen (doe het later eens goed)

 

2 puntjes:

 

Die MoCa adapter moet aangesloten worden op de onversterkte uitgang van de NIU (DS 0)

Bedoel je hiermee een uitgang met +0dB? Ik heb namelijk geen DS0. Ik heb RFin (binnenkomende kabel van Telenet), CM (loopt naar de router) en dan DS1 - DS4.

Bij DS1 & DS2 staat 4dB, bij DS3 & DS4 staat 0dB. Oorspronkelijk gebruikte ik DS3 (0dB), ik de aansluiting ook al veranderd naar DS2 (4dB). Beiden geven storingen. Ik zal het nu alleszins al terug aansluiten op DS3 (0dB).

 


dan utp verbinden van modem naar MoCa

Check! Dit is ook de oorspronkelijke kabel die bij de Hirschmann Inca zat.

 


traject gaat via coax, werkt uit commentaren van tech's /klanten beter en stabieler dan powerlines

Klopt! Toen het hier werkte (ongeveer twee maanden), werkte het ook echt geweldig! Ik haalde aan de andere kant van het huis echt gewoon routersnelheden.

 


over die vonkjes: 

als je ze hebt > zet eens tv uit en bekijk het nog eens, komt enorm vaak van de televisie en piekt redelijk 😁


Ik heb weliswaar geen vonkjes, maar ik voel stroom tintelen op de connectors van de coaxkabels aan mijn NIU. Pikt inderdaad wel ja 😅

 

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19 

idd, gewoon de laatste of voorlaatste uitgang nemen van NIU 

DS (onversterkt 0 db)

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Yep, dit was de oorspronkelijke aansluiting. Hierop zijn de problemen m.a.w. begonnen 😕 

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

soms moet je eens out of the box denken:

 

sluit je MoCa eens op een andere uitgang/coax aan, je hebt meerdere uitgangen probeer eens een andere coax en kijk of het dan werkt (zo sluit je verouderde coax of slechte koppeling uit)

 

gebruik ook eens een andere utp je weet maar nooit...

 

NIU DS uitgang is enkel inkomend verkeer, US/uitgaand wordt gefilterd maar daarvoor heb je de utp naar modem, deze moet ook goed zijn

 

> krijg je een correct ip via moca? 

  > laptop, cmd.exe ipconfig (windows) en haal je hier iets van snelheid of verbinding mee?

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


sluit je MoCa eens op een andere uitgang/coax aan, je hebt meerdere uitgangen probeer eens een andere coax en kijk of het dan werkt (zo sluit je verouderde coax of slechte koppeling uit)

Ik zal de tweede MoCa in het weekend eens op een andere plaats in het huis, op een andere coaxkabel aansluiten.

 


gebruik ook eens een andere utp je weet maar nooit...

Kan ik proberen, maar de problemen komen pas voor wanneer ik de coax met tv signaal op de eerste MoCa aansluit. Zou dit dus helpen? De ethernetkabel en coax kabel van de MoCa zijn ook allemaal origineel van het MoCa-apparaat en dus nieuw (drie maanden oud).

 


NIU DS uitgang is enkel inkomend verkeer, US/uitgaand wordt gefilterd maar daarvoor heb je de utp naar modem, deze moet ook goed zijn

Hoe bedoel je met DS is enkel uitgaand verkeer? De DS-aansluitingen sturen toch het tv-signaal uit? 

 


> krijg je een correct ip via moca? 

> laptop, cmd.exe ipconfig (windows) en haal je hier iets van snelheid of verbinding mee?


Ik krijg een juist ip van de router wanneer ik de apparaten net heb aangesloten. De snelheid is dan ook perfect. Routersnelheden, net alsof ik met een ethernetkabel ben aangesloten. Na een paar seconden/minuten/uren valt de verbinding dan weg en krijg ik ook geen ip adres meer.

0 Likes
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

@Daan19 

 

Ik denk dat hij bedoelt dat de DS uitgangen niets terugsturen, dit wordt geblokkeerd door de niu. Je modem, aangesloten op de cm uitgang ontvangt een signaal, maar stuurt ook signaal terug richting telenet. Ik vermoed dat hij dit bedoelde. En er is niets veranderd aan je set up dat ervoor kan zorgen dat het niet (goed) meer werkt? Aangezien het enkele maanden wel gewoon gewerkt heeft?

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Cos_95  schreef:

@Daan19 

 

Ik denk dat hij bedoelt dat de DS uitgangen niets terugsturen, dit wordt geblokkeerd door de niu. Je modem, aangesloten op de cm uitgang ontvangt een signaal, maar stuurt ook signaal terug richting telenet. Ik vermoed dat hij dit bedoelde. En er is niets veranderd aan je set up dat ervoor kan zorgen dat het niet (goed) meer werkt? Aangezien het enkele maanden wel gewoon gewerkt heeft?


Daar heb ik ook al mijn hoofd over gebroken, omdat dat inderdaad de sleutel zou zijn maar ik vind niets. Ik heb bij mijn weten in die periode niets aangepast.

0 Likes
Daan19
Freshman Weetjesweter
Berichten: 28
On a roll... Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg


@Daan19  schreef:

sluit je MoCa eens op een andere uitgang/coax aan, je hebt meerdere uitgangen probeer eens een andere coax en kijk of het dan werkt (zo sluit je verouderde coax of slechte koppeling uit)

Ik zal de tweede MoCa in het weekend eens op een andere plaats in het huis, op een andere coaxkabel aansluiten.


 

Ik heb gisteren de MoCa op een andere coaxkabel aangesloten en dus op een andere plaats in huis "afgetapt". Dit ging 24u lang perfect. Betekent dit dat er iets mis is met de kabel die van mijn NIU naar mijn tv loopt? Ondanks dat deze kabel wel perfect het tv-signaal doorgeeft?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

MoCa signaal van Hirschmannadapter valt constant weg

Dat weet ge alleen maar door te testen. Verwissel ze eens en zie wat er gebeurt. Vergeet ook niet dat het MoCa signaal op een andere frekwentie werkt dan het TV signaal, dat speelt ook een rol.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes