Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?
Besten,
ik heb eerst wat research gedaan, maar de meeste topics zijn van 2017, 2018 en begin 2019, en er verandert héél wat in enkele jaren tijd.
Ik ben op zoek naar info die ze me niet konden geven in een Telenet-Center noch via de helpdesk.
Dan weet ik dat ik hier moet zijn 😁
Ik heb tot op vandaag een Modem Only, zonder Wifi, zonder router. (Motorola CV6181E DOCSIS 3)
Ik heb nog een 'oudere' digicorder (HD DigiCorder AD2200), nog geen TV-box dus.
Reden dat ik als thuisgebruiker toch een Modem Only heb is omdat ik dit een tiental jaar geleden expliciet gevraagd heb. Op die moment kon je enkel via de Modem Only van buitenaf je netwerk terug binnen, had iets met de DOCSIS firmware te maken. Die eerste WiFi modellen lieten geen portforwarding toe dacht ik.
Nu zou ik willen switchen. Reden: Chromecast kapot, nog niet de moment om een nieuwe te kopen met de nieuwe versie die eraan zit te komen (Chromecast 4 Sabrina).
Geen probleem, je kan tegenwoordig Netflix kijken via de Digicorder. Mijn Digicorder is recent genoeg, maar mijn modem blijkbaar niet ;-/
Nu komt de échte vraag: heb ik nog een Modem Only nodig? Kan je met de nieuwe HGW (CH7465LG-TN) en wat Portforwarding van buitenaf binnen op je Telenet-netwerk?
Via VPN, SSL, HTTP(S), whatever. Het gaat me niet om poorten < 1024, de 'hoge' poorten zijn ok voor mij.
Mijn hele netwerk hangt momenteel aan de Modem-Only via een Netgear Orbi Mesh netwerk dat alles doet. Enkel mijn Digicorder hangt via PowerIine rechtstreeks aan de modem (switch).
Bijkomende vraag: voor een TvBox ipv een digicorder heb ik sowieso een andere Modem nodig zeker ? Is die powerline dan nog nodig? Of mag de TvBox mee in het LAN ?
Alvast bedankt voor alle nuttige feedback!
PS: ik heb van de hulpvaardige Telenet-Center medewerker wél een HGW meegekregen, zonder de oude modem te desactiveren. Als ik positieve feedback krijg kan ik telefonisch (hopelijk) het nodige regelen zonder dat ik terug moet rijden. TOP-service!