Beantwoorden
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder

Ben van plan om mijn TN modem met ingebouwde router (ik denk dat ze dat een HGW noemen) te vervangen door een modem-only exemplaar omdat ik zelf een router gebruik die ik volledig zelf kan configureren. Mijn vragen hierbij zijn:

- zit op een modem-only modem ook een aansluiting voor een vaste lijn (telefoon) ?

- ik zou mijn modem-only connecteren met een switch waarop ik ook mijn 2 digiboxen en mijn digicorder zou aansluiten naast de verbinding naar de wan port van mijn eigen router. Ga ik dan 4 publieke IP adressen krijgen voor mijn 4 devices ? Hoeveel publieke ip's krijg je met een modem-only device ? Als ik er geen 4 kan krijgen is een modem-only uitgesloten voor mij.

- als ik naar een TN center ga voor de modem-only neem ik dan mijn geinstalleerde HGW mee naar daar en neem ik de modem-only (indien voorradig) mee naar huis en gaat dat gewoon werken ? Moet die niet geactiveerd worden zoals alles bij TN ? Brengt dat weer kosten met zich mee ?

 

Bij de installatie van TN in mijn nieuwbouw had de installateur geen modem-only bij en zei toen ook dat ik  die ook niet kon krijgen. Na wat lezen hier begrijp ik dat het wel mogelijk is er 1 te krijgen. Soms denk ik dat de installateurs zelf niet helemaal op de hoogte zijn van wat wel en niet kan.

0 Likes
6 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder

@kvdm

 

Even uw vragen overlopen:

 

  • Zit er op een modem-only ook een aansluiting voor vaste telefoon: ja hoor, er is een RJ 11 poort. Er is wel maar één UTP poort RJ45 dus je hebt alleszins een switch nodig.
  • Uw aansluitingen op de switch: Het antwoord is JA, je krijgt voldoende adressen, 4 adressen zou geen probleem mogen zijn. Tussen haakjes, de digicorders/boxen krijgen niet echt een publiek adres, dat is een 10.x.x.x adres. Je zou het een adres in de Telenet WAN range kunnen noemen. Maar ook 4 echt publieke internet adressen zou geen probleem mogen zijn.
  • Inderdaad, haal uw HGW van de muur en breng hem naar een TN Centre. voor omruiling. Opgelet, enkele dingen om rekening mee te houden: 1. bel eerst of ze er in voorraad hebben, dan ga je niet voor niks. 2. Ga niet op een vrijdagavond net voor het WE en sowieso niet te laat op de dag. Je modem-only moet dus inderdaad ingeschreven en geactiveerd worden, en als er toch iets fout moest lopen en je bent op vrijdagavond geweest kun je een heel WE op uw kin kloppen voor men het in orde kan maken.
  • Zoals ik net reeds aanhaalde, de modem-only moet inderdaad geactiveerd worden. 
  • Normaal gesproken zijn aan deze gehele transactie geen kosten verbonden.

En ik herhaal: neem op voorhand contact op met het TN Centre van uw keuze: er zijn exemplaren die moeilijk doen en je hebt er waar alles uiterst vlot gaat. Laat u bij de eerste soort niet afschepen, het kan en het mag en het is kosteloos als je het zelf doet. Maar vooral, er moet voorraad zijn ...

 

Hopelijk ben je hier een beetje mee geholpen  Smiley Knipoog


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder

Hou er rekening mee dat, eens je overgaat naar de nieuwe tv box van telenet, de modem-only weg zal moeten....   Ik heb net mijn modem-only vervangen door HGW om die reden.

Dit gewoon ter info....

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder

@SallyB

 

Niemand gaat u verplichten om over te gaan naar de nieuwe box. Wie liever zijn klassieke digicorder/box blijft houden zal dat mogen. En bijgevolg ook zijn modem-only.

 

Voor hoe lang nog, dat staat in de sterren ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder

Dat klopt volledig Stefaan, waarschijnlijk zal de digirecorder een "uitdoof-dood" sterven...
Maar nu ik de nieuwe tv-box kon testen, wilde ik toch niet meer terugkeren naar mijn oude digirecorder...  de voordelen van de tv-box wogen te zwaar.
Met pijn in het hart heb ik dus mijn modem-only moeten afstaan voor een HGW.
Maar nu hij geinstalleerd is en eindelijk geconfigureerd is, merk ik voorlopig geen verschil...
Ik had zoiets van, vroeg of laat zal ik toch wel eens moeten overgaan....je ziet dat ze nieuwe apps en websites ontwikkelen die enkel nog met de nieuwe technologie werken.   Vandaar.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder


@SallyB  schreef:

... knip ...
Ik had zoiets van, vroeg of laat zal ik toch wel eens moeten overgaan....je ziet dat ze nieuwe apps en websites ontwikkelen die enkel nog met de nieuwe technologie werken.   Vandaar.


Ja, correct. En dat gaat ook op voor de hele sector. Zo is het bvb noodzakelijk om minstens Android 8 te hebben om technologie als VoWiFi en VoLTE te kunnen gebruiken. Wie een foon heeft die al een jaar of twee drie oud is kan ernaar fluiten .... of alweer een nieuwe foon kopen ..

 

Is een "fijne" strategie van de fabrikanten / ontwikkelaars in het algemeen in de technologische sector. Uw "oude" werken nog perfect maar alles wat nieuw ontwikkeld wordt kun je vergeten, dus koop maar snel een nieuw toestel. Ik vind dat bijna zo erg als een tijdbom inbouwen zodat uw toestel na afloop van de garantie onherroepelijk stuk gaat ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem-only ipv HGW, wat met digibox/digicorder

Hoe werkt die nieuwe TV box dan juist ? Waarom heb je dan juist wel een HGW nodig ?

 

De hoofdreden voor mij om mijn eigen router te gebruiken is dat ik die zelf volledig kan instellen en DHCP reservaties doen voor al mijn toestellen op mijn binnennetwerk.

Een tweede reden is dat ik vpn op mijn router wil doen en dat is niet mogelijk als ik op de wan poort van  mijn router geen publiek internet adres heb. Ik wil dus gewoon dubbele NATting vermijden en voor zover ik kan zien is dat met een HGW niet te verwezenlijken.

0 Likes