Beantwoorden
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Hallo,

Ik zie in mijn telenet dat ik mijn tariefplan ook langs daar kan veranderen, maar ik kan enkel kiezen voor one of oneup en dat is niet zo interessant omdat je met deze formules altijd betaald voor minstens 1 mobiel nummer.Op de telenet website staat bij "veelgestelde vragen" dat je via de webshop gewoon mag bestellen wat je wilt maar ik stel vast dat mijn huidige modem CH7465LG-TN ongeschikt is voor het abonnement dat ik wil nemen je moet een CH8568LG of CV8560E of die laatste nieuwe f@ast modem hebben.

Dat lelijke hoge ding met zijn hinderlijke licht (CH8568LG) dat komt mijn kot niet binnen 😒 maar de vraag is of de webshop van telenet dat aangeeft dat je een nieuwe modem nodig hebt of dat je zelf nog naar een winkelpunt moet gaan ? ik denk dat het op deze manier werkt maar ben er niet zeker van

  1. Je doet je bestelling op de webshop
  2. De webshop geeft netjes aan dat je huidige modem ongeschikt is en je krijgt een link om een geschikte modem te bestellen die ook netjes afgeleverd wordt waar de klant woont.
  3. Vervolgens heeft de klant x aantal tijd om oude toestellen (modem , decoder enz) binnen te brengen in een telenet winkelpunt naar keuze.
  4. Wanneer ontvangen kan je de nieuwe toestellen aansluiten en activeren (zie 5 hieronder)
  5. Is het dat risico waard ? ik heb geen zin om weken zonder internet of tv te zitten door telenet diensten die niet geactiveerd geraken door de gekende problemen .
  6. Tijdens het bestelproces wordt er gevraagd naar je Easy Switch ID  dat kan je terug vinden op je telenet aanrekening of in mijn telenet maar ik snap niet goed waarom dat gevraagd wordt is dit om de oude telenet diensten op te zeggen zodat je niet dubbel betaald of ..... ?.

Denk ik verkeerd ? .Die laaste nieuwe f@ast modem valt al weg sinds ik niet van plan ben om pods te nemen blijft nog over CV8560E maar deze modem is precies verdwenen van de telenet website voor particulieren ? ik weet dat ik in dat geval geen wifi heb maar dat valt op te lossen met een router of een AP.

 

nogmaals is het dat risico waard of best nog wat wachten ? aan de klantendienst ook al gevraagd maar die zijn precies in een vroege vakantie modus .....

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: overstap naar nieuw abonnement

0 Likes
83 reacties
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Ik vind dat bijzonder vreemd dat mijn router verdwenen is uit "verbonden toestellen" mijn telenet geeft daar nu een tekst weer maar daar kan ik geen foto van maken het bevat een gedeelte van het mac adres als ik dat verwijder ga je weer te weinig kunnen zien.

Ik heb die digicorder al 50 keer veranderd modem of router maakt niks uit hij is niet interactief pffff als ik geweten had dat dit zoveel problemen zou geven was ik eraf gebleven.

Plots zijn de geavenceerde instellingen in het Frans ?????? ik heb dat niet gevraagd ... en ik kan de bridging nit uitschakelen om te kijken of dat de problemen oplost ik wist dat het tegoed ging jongens jongens telenet is de zevende wereldramp geworden

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Het is goed wanneer je de eigen router neit meer bij "Verbonden toestellen" ziet. Dat betekent dat deze geen IPv4 adres meer ontvangt van de DHCP server, ingebouwd in de HGW.

Dat is ook hoe het moet zijn. Al het IPv4 verkeer van de eigen router wordt nu door de HGW gebridged, rechtstreeks verder door in het Telenet netwerk. De HGW doet hier nu niets meer mee.
Alles lijkt dus goed.

Kun je het menu van je eigen router kijken welk IPv4 deze nu heeft op de WAN interface?

Zoals gezegd, het is ook  normaal dat een digibox achter de eigen router niet werkt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Ja dat kan ik zien ik krijg een ipv4 adres en het internet werkt

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Het IPv4 adres wat de eigen router op de WAN poort ontvangt zou een publiek IPv4 moeten zijn (dus niet beginned met 192.168....)

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Het is een publiek adres geen 192.168.x.x .maar ja een digicorder is vrij nutteloos als die niet interactief is dat kan toch niet dat dit niet gaat ??????

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

De digicorder kan wel interaktief zijn, mits je die rechtstreeks op de HGW aansluit, en niet achter je eigen router.

Indie de eigen router het ondersteunt kun je misschien ook de digicorder "bridgen" door de eigen router. Soms wordt dat IPTV passthrough genoemd. Is van merk tot merk anders, en niet alle routers ondersteunen het.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Nog even een andere vraag; welk merk/model eigen router heb je?

Heb je die nodig? Het netwerk wordt misschien onnodig complex door er nog een eigen router in op te nemen. Dat is interssant als je functies als DHCP reservaties of zo wilt gebruiken, of verschillende interne netwerken, maar als dat alles niet relevant is, is er geen noodzaak voor een eigen router.

Bij sommige combi apparaten (router, switch en accesspoint) laat zich de router functie uitschakelen.

 

PS. Een TV-box kan wel aangesloten worden achter een eigen router. Wellicht is dat een work-around, vraag een omwisseling aan van je digbox voor een TV-box.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Heb ik die router nodig ? neen niet echt ondertussen wel een pak bijgeleerd oorspronkelijk heb ik voor die CV8560E gekozen omdat ik dat hoge lelijke witte ding met zijn hinderlijke licht niet wou en router gepakt zodat je wifi hebt .

Bedankt @Arnie en @FVDM en @luc55  en die tvbox hmmmm zou ik ? veel klachten i.v.m tvboxen die niet geactiveerd geraken .

Het is een TP-Link Archer AX55 router.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Ik heb nu al geruime tijd de TV-box, en wil zeker niet meer terug naar de digibox/-corders.

De box zelf gebruik ik niet eens zoveel, maar omdat voor tvbox gebruikers alles zich in de cloud bevind kan ik ook gewoon de PC en een chromcast TV gebruiken. Ik neem iets op, kijk de eerste helft later via de PC, en daarna verder in de slaapkamer via de chromcast TV. Een diesnt die voor digibox gebruikers (volgens mij toch) niet beschikbaar is.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

@Arniein de instellingen van mijn router vind ik wel iets dat "IPTV" genoemd wordt is het dat dat je bedoelt met "digicorder bridgen"

Schermafbeelding 2023-07-14 130606.png

De digicorder is rechstreeks naar de modem verbonden maar nog steeds niet interactief vreemd zeer vreemd.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Ik kan helaas de afbeelding nog niet zien. Niettemin is het nu eerste prioriteit de digicorder terug interaktief te krijgenm, wanneer deze rechstreeks met de HGW verbonden is. Heeft de digibox ooit gewertk in combinatie met je nieuwe modem? In het technische instellingen menu van de digibox zou je twee mac en ip adressen moeten zien. Eén adres beginnend met192.168. adres, de ander als ik me goed herinner startend met 10.

Als dat niet het geval is en je voor beide een 192.168. adres ziet is er iets met met de configuratie van de HGW. Dat zijn instellingen waar alleen Telenet zelf aankan.

Je zult dus waarschijnlijk toch de helpdesk moeten contacteren.

Pas daarna kunnen we proberen deze interaktief te behouden met een egien router in het trajekt, door gebruik te maken van de IPTV bridging/passthrough instellingen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Ja de digicorder werkte en was interactief voor ik die router toegevoegd heb .Ik heb net gekeken en ik zie in mijn digicorder:

  • Een MAC adres
  • IPADRESS => dit heeft als waarde een ipv6 adres (publiek)
  • INHOME_IPADRESS => dit bevat een ipv6 adres (lokaal)
  • NETWORK MASK => leeg
  • DEFAULT GATEWAY => 0.0.0.0
  • PRIMARY DNS => 0.0.0.0
  • SECONDARY DNS=> 0.0.0.0

Er gaat ergens wat mis ik ga eens proberen diçe digicorder in een andere poort te steken op de modem en dan alles herstarten .

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Dag @Rik12 , ik vermoed dat het IPv6 adres wat je ziet begint met fe80: ?  Dat zou betekenen dat het gaat om een self-assgined link-local adres. Met andere woorden een adres welke apparatuur zichzelf kan toekennen als er geen adres via DHCP wordt ontvangen. Er wordt in ieder geval geen IPv4 informatie via DHCP ontvangen, wat wel nodig is. Het lijkt er op dat er geen conectiviteit tussen de digibox en de HGW is.

Gebruik je een goede kabel, zonder andere apparatuur of verbindingen er tussen? Je kunt willekeurig één van de 4 gele LAN aansluitingen op de HGW gebruiken (één aansluiting is natuurlijk al in gebruik voor de verbinding naar je eigen router).

Overigens, ik kan nu de config screenshot betreffende IPTV zien. Ik zou toch eerst even proberen nog met de rechtstreekse verbinding naar de HGW de interaktiviteit in orde te krijgen, daarna kunnen we het via de eigen router proberen. Je hoeft dan eigenlijk alleen maar de digibox op LAN3 of LAN4 aan te sluiten. Tussen deze poorten en de WAN aansluiting van de router vindt met deze instellingen geen routing maar bridging plaats, precies wat we nodig hebben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Ik heb ook mijn twijfels met die kabel ja hij ligt hier al jaren en nog iets wat mij opvalt ik hoor die typische klik niet bij het inpluggen van die kabel in de modem.Ik heb echter geen kabel meer liggen die lang genoeg is om te kunnen testen of dit het probleem veroorzaakt .

Probleem opgelost mijn digicorder is weer interactief probleem was dat de kabel aan het loskomen was in de digicorder heb hem wat meer "ademruimte" gegeven en het werkte weer.

Bedankt @Arnie en je had gelijk hoor een adres in de 192.168.x.x range en ern adres dat begint met 10.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem vragen n.a.v. overstap naar nieuw abonnement

Super, vervolgens kun je dan eens proberen door de digibox op LAN 3 of 4 van de eigen router aan te sluiten. Zou met deze IPTV instellingen volgens mij moeten werken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes