Beantwoorden
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Hallo,

 

Sinds kort zit ik met een vreemd probleem, meer specifiek bij het downloaden van content in Microsoft Flight Simulator.

 

Die sim werkt namelijk met een interne downloader maar het probleem is nu dat mijn snelheid daar niet veel hoger uitkomt dan 12 Mbps (terwijl ik een 1 Gbps verbinding heb). Alle andere applicaties op mijn pc kunnen probleemloos die hoge snelheid gebruiken, enkel MSFS niet. 

 

Ik heb reeds wat onderzoek gedaan, en nu blijkt dat er nogal wat problemen zijn bij het connecteren naar één IP-adres: 13.107.246.13

 

Zie hieronder ook een screenshot uit Wireshark:

unknown.png

 

Is het toevallig mogelijk dat Telenet hier zelf enkele restricties heeft opzitten? En is het voor mij als eindgebruiker mogelijk om dat IP-adres alle toegang te geven? Of is dit eerder een case dat Microsoft zelf dient op te lossen?

 

Ik heb hetzelfde ook op mijn laptop geprobeerd (om zeker te zijn dat het niet pc-gerelateerd was), en daar ook een limiet van ongeveer 12 Mbps.

 

Het bizarre aan dit hele verhaal is dat sommige andere gebruikers gewoon hun volle download snelheid hebben, terwijl anderen zoals ik met een soort van limiter zitten (en blijkbaar connecteert elke gebruiker met dit IP-adres). 

 

Benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn.

0 Likes
22 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

@simtom  De meest plausibele uitleg is dat de server overbelast is door de vele aanvragen. Als er iemand bij u zou iets downloaden vanaf uw PC dan zou de snelheid ook niet hoger zijn dan Mbps en als er dat 10 tegelijk doen dan zal het maar 4 Mbps zijn. Die servers hebben natuurlijk een hogere capaciteit maar ook heel veel bezoekers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Dat kan zeker, maar lijkt me dan wel raar dat het op alle tijdstippen van de dag voorkomt (terwijl iemand anders op hetzelfde moment wel de volle snelheid krijgt). Hopelijk zorgen ze zelf snel voor een oplossing.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

@simtom  kan je eens een ping -t 13.107.246.13 doen en zien of er geen time outs  zijn. 

Het zou ook kunnen vermits je veel drops hebt in je connectie dat je MTU waarde te hoog staat. 

Kan je eens in commandline intypen : netsh interface ipv4 show subinterface

en zien welke MTU waarde uw connectie heeft.

Meestal als je boven 1500 zit zijn er drops heb ik al gemerkt bij Telenet.

Je kan dan die waarde die je krijgt bij MTU gebruiken - 28 in het volgende commando zetten : ping google.com -f -l 1472 als je een ping reply terugkrijgt is het goed, anders teveel want dan krijgt je drops en volgende melding : Packet needs to be fragmented but DF set

Dus proberen voor jou connectie.

Nadien indien de waarde niet goedstaat kan je volgende commando uitvoeren : 

netsh interface ipv4 set subinterface "Local Area Connection" mtu=1472 store=persistent

De Local Area Connection" verwijst naar de connectie waar de waarde moet aangepast worden.

 

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Alle commando's geprobeerd maar geen enkele foutmelding of timeout gekregen. MTU staat op 1500.

0 Likes
davyt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

internetbackbone (niet alle connecties hebben hoge snelheden tot de eindnode) mss en dan zal je ermee moeten leven :-)...

0 Likes
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Na wat meer te hebben getest moet ik vaststellen dat Telenet dit specifieke IP-adres bewust throttled. Bij het gebruiken van een VPN schiet de downloadsnelheid plots naar 180 Mbps en hoger. 

 

Een vriend die bij Proximus zit heeft hier ook geen last van.

 

Ik vermoed dus dat Telenet bewust gaming IP-adressen vertraagd. Kan ik hiervoor terecht bij de technische dienst of kunnen ze daar niets aan veranderen?

Tags (1)
0 Likes
Ex-Netweter
 

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Klacht bij de Ombudsman wegens schending net neutraliteit?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Als dat via een Amerikaanse server gaat, kan dat. Heeft de vorige president van de vs niet bij decreet besloten dat de netneutraliteit niet meer moet toegepast worden?

0 Likes
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Blijkbaar een Nederlandse server.

 

Vandaag ook contact opgenomen met de technische dienst en ze gaan dat IP-adres eens bekijken.

0 Likes
servaasd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Welke VPN gebruik je? Mijn download op msfs gaat ook niet hoger dan 12mbps

0 Likes
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Ik gebruik nu ExpressVPN en haal snelheden tot rond de 300 Mbps.

0 Likes
brtdv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

@simtom, heb je hier antwoord op gekregen van de technische dienst?

 

Ik merk exact hetzelfde probleem met MSFS2020, maar dan op IP adres 13.107.xxx.xx. Dit zou ook een nederlandse server moeten zijn. Speedtest.telenet.be geeft zonder probleem 800mbps aan, maar de download snelheid in MSFS2020 is 11mbit 😞

 

Inhoud gewijzigd door Daan (mod) | Reden: IP adres zichtbaar

0 Likes
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Helaas niet! Moet nu altijd een VPN gebruiken.

0 Likes
jmmrt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Vernieuwde Telenet Webmail? It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Ik heb dezelfde vastelling gedaan op IP adres 13.107.213.19 bij het downloaden van content voor de Microsoft Flight Simulator via diens content manager. De downloadsnelheid bedraagt max 15 mbit/s. Maar wanneer ik enkele minuten later dezelfde content download via een (gratis) VPN service, haal ik voor dezelfde content een max snelheid van +/- 75 mbits/s! Het is dus duidelijk dat Telenet, in alle kennis van zaken, de downlodsnelheid bij bepaalde IP adressen beperkt. In strijd met de netneutraliteit. Telenet moet dus daarmee stoppen.

0 Likes