Beantwoorden
simtom
Professional Beetjesweter
Berichten: 18
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Hallo,

 

Sinds kort zit ik met een vreemd probleem, meer specifiek bij het downloaden van content in Microsoft Flight Simulator.

 

Die sim werkt namelijk met een interne downloader maar het probleem is nu dat mijn snelheid daar niet veel hoger uitkomt dan 12 Mbps (terwijl ik een 1 Gbps verbinding heb). Alle andere applicaties op mijn pc kunnen probleemloos die hoge snelheid gebruiken, enkel MSFS niet. 

 

Ik heb reeds wat onderzoek gedaan, en nu blijkt dat er nogal wat problemen zijn bij het connecteren naar één IP-adres: 13.107.246.13

 

Zie hieronder ook een screenshot uit Wireshark:

unknown.png

 

Is het toevallig mogelijk dat Telenet hier zelf enkele restricties heeft opzitten? En is het voor mij als eindgebruiker mogelijk om dat IP-adres alle toegang te geven? Of is dit eerder een case dat Microsoft zelf dient op te lossen?

 

Ik heb hetzelfde ook op mijn laptop geprobeerd (om zeker te zijn dat het niet pc-gerelateerd was), en daar ook een limiet van ongeveer 12 Mbps.

 

Het bizarre aan dit hele verhaal is dat sommige andere gebruikers gewoon hun volle download snelheid hebben, terwijl anderen zoals ik met een soort van limiter zitten (en blijkbaar connecteert elke gebruiker met dit IP-adres). 

 

Benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn.

0 Likes
22 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

@jmmrtOf diezelfde site vertraagt bepaalde IPadressen en als je via een VPN gaat ga je via een IPadres uit een ander land.

Het is in elk geval een IPadres in de USA. Geregistreerd door Microsoft.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Heeft de vorige president van de VS de netneutraliteit niet afgeschaft (in de VS)?

0 Likes
davyt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Allen, dit heeft niets met telenet te maken. Via VPN ga je via een 'andere route' en dat kan hogere download opleveren. 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?


@davyt  schreef:

Allen, dit heeft niets met telenet te maken. Via VPN ga je via een 'andere route' en dat kan hogere download opleveren. 


De langzame connectie zou het gevolg kunnen zijn van throttleling (beperking van de beschikbare snelheid) door de server op basis van source ip-address (geen idee waarom, maar ze zouden de address van Telenet in snelheid kunnen beperken), of wellicht ligt het aan het routing path wat Telenet gebruikt.

Twee zaken die wij als consument niet zelf kunnen beinvloeden.

Het gebruik van een VPN service kan een work-around zijn. Je stuurt dan je verkeer eerst door een andere server, waardoor de route en het source IP address er anders uit zullen zien.

 

In de trace zie ik enkel IPv4 verkeer. Gebruik je een PC?

Heb je IPv6 ook geactiveerd? Ik mag toch hopen dat dit protocol inmiddels ook ondersteund wordt door deze applicatie en zijn servers. Het biedt een alternatief tegenover IPv4, met andere addressen en routing informatie. Wellicht kan het je een snellere verbinding opleveren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
brtdv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Beiden heb ik geprobeerd, met of zonder IPv6. Dit wordt ook aangegeven in hun helpdeskartikel (url: https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/360015761760-Slow-download-speed)

 

Het resultaat blijft hetzelfde. Alle andere stappen uit hun helpdeskartikel heb ik ook doorlopen, helaas zonder oplossing.

 

In de praktijk blijft het probleem hetzelfde: Ik heb een (in theorie) gigabitconnectie waarmee ik bv. via speedtest.telenet.be vlot (in de praktijk) 800Mb/s haal, binnen MSFS 2020 slechts ± 15Mb/s. Ik stel net als anderen hierboven vast dat als ik een VPN gebruik, de snelheid stijgt. 

0 Likes
Jac0
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Had een tijdje terug bij zowel bij Microsoft/Asobo support hiervoor een ticket geopend alsook bij Telenet support.

Beide zeggen niets te throttlen, en wijzen elkaar de vinger ...    typisch! 

 

Met een VPN zou het omzeilt worden ... ik las dat mensen gingen v 11Mbps naar over de 100 door simpelweg een VPN op te zetten... 

Dus het is hoe dan ook MS of Telenet die een throttle doet op basis van bepaalde IP adres(sen) denk ik.

 

ps:   Kan iemand een goede VPN aanbevelen? (iets waar je max 3 euro /maand betaald, maar toch een deftige ongelimiteerde snelheid mee kan halen voor MSFS2020)

0 Likes
jmmrt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Vernieuwde Telenet Webmail? It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

Inderdaad, ik kan beamen dat, wat Telenet ook vertelt, de snelheid omhoog gaat bij gebruik van een VPN. Van +/- 12-15 mbs naar 40 of meer bij gebruik van de gratis versie van Prton VPN. Spijtig dat noch Asobo, noch telenet open kaart willen spelen.....

0 Likes
Jac0
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Mogelijk probleem bij bepaald IP-adres?

ik heb onderts een jaar abo genomen op Bitdefender Premium VPN (29.98 euro)

en als ik die opzet gaat mijn downloadsnelheid in MSFS2020 van een constante 10a11 Mbps naar minstens x10 !

(jammer dat ze nog steeds VR niet geoptimaliseerd hebben... ik had gehoopd tegen nu een aangename ervaring te hebben, maar nee... maar nu ga ik wel offtopic ;))

 

0 Likes