24750
netweters
|
152320
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hallo internet,
Ik kocht onlangs een Synology NAS en heb deze volgens de instructies geïnstalleerd.
Het systeem werkt de eerste tiental minuten telkens perfect (lezen en schrijven van bestanden, verbinding maken vanop afstand, etc.)
Nadien valt het hele internet gewoon uit. Het netwerksignaal blijft zichtbaar, maar zonder toegang tot internet. Verbinden met het netwerk geeft dan vaak een 'connection error'.
Een technieker van Telenet kwam reeds langs, en die wist doodleuk te zeggen dat ik mijn NAS terug naar de fabriek moest sturen. Het zou absoluut niets met de router/modem instellingen van Telenet te maken hebben.
Dit lijkt me echter gek, aangezien het systeem eerst gedurende 10 minuten perfect werkt.
Volgens mij zal er toch iets moeten veranderd worden aan de instellingen van ofwel Telenet ofwel mijn NAS.
Het enige wat men bij mij bij Telenet heeft aangeraden is 'herstart uw router', of 'koop een versterker'.
DIt is volgens mij naast de kwestie, vandaar mijn bericht.
Kan iemand mij in de juiste richting helpen?
Ik heb wel een basiskennis wat betreft instellingen van deze toestellen, maar blijkbaar niet genoeg om het probleem te kunnen identificeren.
Alvast bedankt voor de hulp.
SmokeyJoe
@Ex-Netweter Zo op het eerste zicht lijkt het me dat het toestel in een soort van "sleep mode" gaat na 10'.
Heb je al eens gezocht op de synology knowledge base of forums hiervoor?
Dit artikel bespreekt bvb de verschillende mogelijkheden van hibernation en sleep van de synology NAS'en:
Misschien moet je eens kijken of één van die dingen aan staan bij jou.
Ook deze link in het forum gaat over sleep: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=127043
Welke Synology NAS heb je juist?
Bedankt.
Het gaat om een Synology DS216play.
Volgens mij gaat het toestel helemaal niet in 'sleepmode'.
Het is de volledige telenet-installatie die niet meer werkt, niet de NAS.
Bijvoorbeeld: zelfs als ik met een utp-kabel mijn computer verbindt met de router/modem komt er geen internetsignaal door. Lokaal netwerk is zichtbaar, maar geen internet.
Helaas kan ik geen tweaks doen aan het systeem en tegelijk browsen, het internet valt namelijk continu uit 🙂
Voordat je de NAS in gebruik nam had je toen ook deze problemen ? Heb je zelf instellingen handmatig gewijzigd in je DSM of alles volgens de installatie schermen doorlopen ?
Met de weinige info die beschikbaar is moet het probleem toch ergens in een conflict tussen NAS netwerkinstellingen en Modem gezocht worden. DHCP of NAT conflict etc, maar we zouden iets meer info moeten hebben hiervoor.
Maak desnoods eens enkele screenshots van je DSM netwerk instellingen/config.
@Ex-Netweter@ schreef:Bedankt.
Het gaat om een Synology DS216play.
Volgens mij gaat het toestel helemaal niet in 'sleepmode'.
Het is de volledige telenet-installatie die niet meer werkt, niet de NAS.
Bijvoorbeeld: zelfs als ik met een utp-kabel mijn computer verbindt met de router/modem komt er geen internetsignaal door. Lokaal netwerk is zichtbaar, maar geen internet.
Helaas kan ik geen tweaks doen aan het systeem en tegelijk browsen, het internet valt namelijk continu uit 🙂
Heb je een modem only of een hgw? Bij een hgw van telenet kan je nog altijd tweaks doen aan de installatie via mijn Telenet op je smartphone met 4g. Daarna wordt de hgw toch herstart.
Heeft je nas een vast IP adres? Dat is een vereiste om het goed te laten werken en voorkomt IP conflicten. Vaste IP adressen liggen tussen 192.168.0.2 en 50
Sorry een weekje er tussenuit geweest en geen mogelijkheid gehad om te volgen. Het lijkt mij een eigenaardig probleem dat de NAs je ganse netwerk plat legt. Ik veronderstel dat de NAS wel degelijk via kabel is verbonden met je netwerk. En dat je een vast IP adres hebt ingesteld. Toch per toeval niet de DHCP server aangezet op je NAS? Want dan kan je conflicten krijgen.