Beantwoorden
MaartenProvo
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Mooi, mooi!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Hallo

Ik heb sinds een tweetal weken problemen met mijn NAS. Ik had al een tijdje problemen met verbinden vanop afstand, ging eigenlijk enkel nog via VPN. Maar sinds een week of twee is ook dat helemaal gedaan. Sindsdien zijn er ook enkele apps die moeilijk doen, niet willen starten, ook niet als ik thuis verbinding maak via LAN. Tot me opviel toen ik Plex opnieuw installeerde dat er stond "Not available outside your network", wat uiteindelijk wel veel verklaarde. Bij nader inzicht denk ik dat geen enkele app nog data kan uitwisselen vanop het internet.

Ik ben eerst beginnen zoeken in de instellingen van mijn Unifi Dream Machine Pro, daar is niets veranderd (port-forwarding ziet er goed uit). Toen ik bij de expert-instellingen van mijn Docsis 3.1E-router kwam in mijn telenet viel wel onmiddellijk op dat het DMZ-adres leeg was. Ik kan het DMZ-adres instellen de wijzigingen opslaan, ik krijg dan een mooie groene balk dat het geslaagd is maar als ik dan de pagina refresh is het opnieuw leeg.

Het volgende wat ik geprobeerd heb is Bridging in te stellen op basis van het MAC-adres van de UDM Pro. Dat heeft enkele dagen goed gewerkt, maar inmiddels is dat ook weer gedaan. Nochtans zie ik onder verbonden toestellen in mijn telenet netjes mijn TV-box en UDM Pro staan. De UDM heeft ook een ipv4 en ipv6-adres, maar ik kan het bijvoorbeeld niet pingen.

Voor de rest heb ik zowat alles geprobeerd denk ik. IPV6 ingeschakeld op de UDM-pro, de telenet-modem terug naar standaardinstellingen gezet (wat niet lijkt te werken), ontelbare keren het hele netwerk herstart, de reset-toets op de modem zelf ingedrukt gehouden. Na vele avonden sukkelen heb ik ondertussen zowat elke instelling gehad, niets lijkt te werken.

Nog iemand gelijkaardige ervaringen? Wat is de beste manier om de combinatie te maken tussen een Telenet modem met daarachter een Unifi-omgeving? Ipv4 + bridging?

Vriendelijke groeten

Titel gewijzigd door Bert (mod) | Vorige titel: Telenet modem problemen?

0 Likes
9 reacties
Ex-Netweter
 

NAS niet bereikbaar via E-Router?


@MaartenProvo  schreef:

Wat is de beste manier om de combinatie te maken tussen een Telenet modem met daarachter een Unifi-omgeving?


Via bridging in "Mijn Telenet".

Maar als je het vroeger anders hebt ingesteld, doe je best eerst een volledige reset van de CV8560E-modem.

Je sluit je UDM Pro op de CV8560E aan en kijkt in "Mijn Telenet" bij "Verbonden gebruikers" wat het MAC-adres is.
Dat MAC-adres kopieer je naar het MAC-adres veld bij "Bridging".

CV8560E rebooten en langs de Telenet-zijde zou het dan in orde moeten zijn.

Voor de rest veronderstel ik dat je als UDM Pro-gebruiker wel weet hoe je dit toestel correct moet configureren voor IPv4 (DHCP) en IPv6 (DHCPv6 Prefix Delegation size 60)

Als iets niet correct functioneert, bestaat steeds de mogelijkheid dat een nieuwe instelling conflicteert met een oude instelling (waarvan je eventueel vergeten bent dat je die ooit hebt gedaan). Een fabrieksreset van zowel de CV8560E als de UDM Pro is dan aan te raden.

0 Likes
MaartenProvo
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Mooi, mooi!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

En wat als een reset niet werkt?

Ik heb het zowel via de knop op de modem zelf geprobeerd als via 'terug naar standaardinstellingen' in mijn telenet. Ik zie wel lichtjes flikkeren op de modem als ik dat doe. Maar de instellingen in mijn telenet blijven onveranderd. Er wordt hier niets gewist.

0 Likes

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Ofwel via de Telenet-klantendienst vragen om je modem naar fabrieksinstellingen te resetten.
Ofwel je modem wisselen wegens "defect". (Wissel naar een andere CV8560E natuurlijk.)

0 Likes
MaartenProvo
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Mooi, mooi!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Hallo

Ondertussen heeft de klantendienst een fabrieksreset uitgevoerd, ben ik een nieuwe modem gaan halen. Maar het probleem blijft.

De UDM heeft een extern ip-adres: 84.194.158.XXX maar als ik dat ping krijg ik 'destination host unreachable'. Daarnaast zie ik ook gewoon terug al mijn oude instellingen die ik bovendien ook niet kan aanpassen (ik kan de instellingen aanpassen, opslaan. Maar na refresh is het terug alsof ik niets aangepast heb.)

Nog tips? Kan ik rechtstreeks zonder via mijn telenet te gaan instellingen op de modem aanpassen?

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1178
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Als je UDM een openbaar IP-adres heeft dan werkt de Bridging in ieder geval.

Of je NAS (die aan de UDM aangesloten is) dan publiiek bereikbaar is, hangt af van de instellingen van je UDM; niet van je instellingen van de Telenet Modem.


@MaartenProvo  schreef:

Nog tips? Kan ik rechtstreeks zonder via mijn telenet te gaan instellingen op de modem aanpassen?


Dat is niet mogelijk, maar gezien de bridging dus ook niet nodig.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Zoals @WG94 aangeeft is het een goed teken wanneer de UDM een extern IP address op de WAN aansluiting ontvangen heeft. Dat betekent dat bridging op de CV8560E werkt, en je op dat appparaat dus verder geen instellingen hoeft te veranderen.

Op de UDM zelf kun je instellen hoe deze op ping berichten dient te reagerem. Kies je voor "drop", dan zul je een "Destination Port Unreachable" melding zien.

Met de volgende firewall rule zorg je ervoor dat de pings beantwoord worden.

Screenshot from 2023-09-09 18-47-32.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaartenProvo
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Mooi, mooi!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Ik heb de firewall-rule ingesteld maar ik krijg nog steeds 'Destination host unreachable'.

0 Likes
MaartenProvo
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Mooi, mooi!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Ik zie het niet meer 🤣 ... Ik heb dus vandaag een factory reset gedaan van het volledige unifi-gebeuren ... zonder resultaat.

- Unifi VPN Server werkt niet. Maakt verbinding, maar geen toegang tot netwerk.

- Niets van de port-forwarding werkt. Ik krijg nergens verbinding van buiten het netwerk.

- Plex geeft niet beschikbaar van buitenaf + onbekend ip adres.

Het lijkt precies alsof er ergens iets al het verkeer blijft tegenhouden?

Schermafbeelding 2023-09-10 214458.pngSchermafbeelding 2023-09-10 214729.pngSchermafbeelding 2023-09-10 215131.pngFireShot Capture 001 - Je thuisnetwerk - www2.telenet.be.png

0 Likes
MaartenProvo
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Goed gevonden! Mooi, mooi!

NAS niet bereikbaar via E-Router?

Bon ... sinds maandag werkt alles terug zoals het hoort. Geen flauw idee wat het heeft veroorzaakt/opgelost. Bedankt allemaal voor de tips!