Beantwoorden
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Wie kan/wil mij helpen?

Ik zit al meer dan een week in het miseriestraatje en dus met m’n handen in het haar...

Tot voor kort had ik een perfect werkende installatie, bestaande uit een zwarte cable only modem met daarachter een Airport Express, NAS (met camerabewaking via POE) en goed werkende digicorder.

Bovendien werkt mijn alarmsysteem via de vaste lijn.

 

Omdat ik het belangrijk vind om future proof te zijn en overtuigd was/ben van de nieuwe TV Box, wou ik hiernaar overschakelen.

 

Ik heb me verschillende keren voorafgaandelijk geïnformeerd en telkens opnieuw bevestigde men mij dat dit een simpele plug&play zou worden. Oude digicorder ontkoppelen en nieuwe TV Box aansluiten en klaar...

 

Was het maar waar...

 

Bij omwisseling in de Telenet shop kreeg ik plots ook een nieuwe modem en powerlines ingescand.

Ik opperde nog dat dit mogelijk zou conflicten geven voor m’n alarm en NAS, doch volgens de medewerker kon dit geen probleem geven. Bovendien was het toch al te laat; de nieuwe toestellen waren al ingescand en de oude zouden binnen het uur afgesloten worden 🙄

 

Eenmaal thuis bleek alles na meer dan 2u toch nog te werken, dus toch maar een nieuw telefonisch contact met de klantendienst.

Daar kreeg ik -voor de eerste keer-te horen dat alles complexer in mekaar zat en een technieker diende langs te komen.

 

Een lang verhaal kort gemaakt, de technieker die nog maar 8 dagen in dienst was, kreeg de case niet opgelost, verliet na 4u onverrichterzake onze woning en liet ons achter zonder vaste lijn, WiFi of digitale tv 😓

 

Blijkbaar heeft men in de dagen erna wel verder aan het probleem gewerkt op afstand, want 2 dagen later blijkt alles wel te werken.

Alles, behalve de toegang tot mijn NAS...

 

Na bevraging van een goede vriend die technisch veel beter onderlegd is, zou ik niet de juiste modem geïnstalleerd gekregen hebben.

 

Momenteel heb ik als modem het model 24*8 DOC 3 WIRELESS (DOCSIS), gecombineerd met een BUB voor m’n alarm.

Mijne maat raadt me echter aan modem model CV8560E te laten plaatsen omdat deze over MAC-adres bridging zou beschikken, wat een oplossing zou zijn voor mijn huidige problemen.

 

Bij de telefonische klantendienst beweert men dat deze echter niet combineerbaar zou zijn met de nieuwe TV Box, maar ik meen op dit forum al anders gelezen te hebben.

 

Kan ik bijgevolg uitsluitsel krijgen of de modem CV8560E combineerbaar is met:

- de nieuwe TV Box

- de BUB voor mijn alarm

- mijn AirPort Extreme die de WiFi moet genereren

- mijn NAS en camera’s via POE?

 

Alvast héél erg bedankt om even te willen meedenken!!!

 

🤞🤞🤞
Jeroen

0 Likes
37 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken   Ik zie dat de NAS een IPadres heeft van 10.0.10.254.  Dus moet je in de router (Airport) de nodige poorten forwarden naar dit adres van de NAS.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken Ik heb je enkele dagen geleden een link gegeven. Heb je het artikel gelezen?

Hier nog eens: https://owlr.uservoice.com/knowledgebase/articles/875730-i-have-an-apple-router-how-do-i-set-up-port... meer bepaald step4.

 

lees aub ook de tekst zodat je begrijpt wat er gebeurt, want ik heb de indruk dat je maar wat aan het proberen bent 😉

Dus bij jou is het niet poort 88, maar wel poort 80 en 443.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Beste allen,

 

Ik wil jullie van harte bedanken voor jullie actief meedenken en zoeken naar een oplossing.

 

Zonet ben ik echter te weten gekomen dat het probleem niet ligt aan de nieuwe installatie van Telenet, maar aan mijn NAS.

Blijkbaar is de poort 5001 van mijn NAS via https (ook niet intern mijn netwerk) niet meer bereikbaar, waar dit voorheen wel het geval was.

 

Via een ander, specifiek forum voor Synology, heb ik opnieuw hulp gevraagd van enkele goede zielen...

 

Nogmaals bedankt!

Jeroen 🙌😏

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Standaard is dat toch 5000 via Http, als je er op die manier terug in kan kan je wel de poorten aanpassen. Ik gebruik trouwens al lang die standaardpoorten 5000 en 5001 niet meer. Te gekend en voortdurend doel van hackers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

5001 is https://

Heb je dat ervoor gezet @Jerreken ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Zeker, @Steven-E 😉

Niets helpt... 😓

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

gewoon http://ipadres:5000 ook niet? Is je IPadres wel juist? De PC waarmee je connectie maakt met je NAS moet in hetzelfde netwerk zitten.

Anders eens deze software proberen:

https://en.freedownloadmanager.org/Windows-PC/Synology-Assistant-FREE.html 

of anders dit:

http://find.synology.com/ 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Probeer eerst eens te pingen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes