Beantwoorden
BEL690
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

NAS zonder vaste IP

Hoi iedereen, 

Ik heb een Synologie NAS met al mijn mediabestanden op. We gebruiken deze NAS om met onze smartphones, tablets, smart TV of laptops mediabestanden te delen en te bekijken.  Ik heb een gezin van 4 personen met elk een smartphone, tablet en laptop. Samen met de TV zijn dit zijn dus 17 toestellen die met mijn netwerk verbonden zijn. 

Omdat je als particulier bij telenet geen vaste IP adres kan toewijzen aan een toestel zit ik dus met het zeer vervelende probleem dat ik deze 17 toestellen alle 14 dagen opnieuw moet instellen omdat het IP-adres van de NAS regelmatig wijzigt. De telenet klantendienst kan me geen oplossing bieden met uitzondering  van een abonnement te  nemen voor bedrijven maar dat is redelijk belachelijk en vooral heel duur om uw foto's te zien op uw tablet. 

Is hier iemand die een oplossing heeft voor dit probleem ? 

Tags (1)
0 Likes
9 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS zonder vaste IP

Ruil uw HGW (combinatie router/modem) van Telenet in voor een modem-only van Telenet (in principe kosteloos in elk TN center) en hang daar uw eigen router achter. In uw router kunt ge vaste IP adressen uitdelen voor elk willekeurig toestel dat verbinding maakt met uw netwerk (op basis van het MAC adres dat uniek is voor elk toestel).

De enige investering is dan een eenmalige aankoop van een eigen router, en dat kan gerust minder dan € 100 zijn, dat hoeft geen topmodel te zijn.

Als ge ook digicorder/box hebt komt daar nog een switch (van enkele eurokes) bij om tussen de router en de modem te plaatsen. De digicorder/box moet namelijk zijn IP adres rechtstreeks van TN krijgen, niet van uw router. De modem-only heeft slechts één UTP poort (de HGW vier), vandaar ....

 

Ik heb persoonlijk ook een modem-only met een eigen router en een Synology NAS, zonder problemen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS zonder vaste IP

Ik denk er juist aan, ik heb mijn modem-only van in den beginne bij de installatie gevraagd en ik heb die switch er van TN gratis bijgekregen, heb hem niet zelf moeten kopen. Of ze dat nu ook nog doen weet ik niet ... Maar een switchke is echt de kop niet af hoor .


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

NAS zonder vaste IP


@BEL690schreef:

Hoi iedereen, 

Ik heb een Synologie NAS met al mijn mediabestanden op. We gebruiken deze NAS om met onze smartphones, tablets, smart TV of laptops mediabestanden te delen en te bekijken.  Ik heb een gezin van 4 personen met elk een smartphone, tablet en laptop. Samen met de TV zijn dit zijn dus 17 toestellen die met mijn netwerk verbonden zijn. 

Omdat je als particulier bij telenet geen vaste IP adres kan toewijzen aan een toestel zit ik dus met het zeer vervelende probleem dat ik deze 17 toestellen alle 14 dagen opnieuw moet instellen omdat het IP-adres van de NAS regelmatig wijzigt. De telenet klantendienst kan me geen oplossing bieden met uitzondering  van een abonnement te  nemen voor bedrijven maar dat is redelijk belachelijk en vooral heel duur om uw foto's te zien op uw tablet. 

Is hier iemand die een oplossing heeft voor dit probleem ? 


Het klopt niet helemaal wat je zegt. Je kan wel degelijk een vast IP adres instellen voor je NAS (maar niet vanaf de HGW). Indien je het IP adres op de NAS zelf instelt op een vast adres dat ligt tussen 192.168.x.2 en 192.168.x.49, zal de DHCP van de HGW eraf blijven.

De range van de lokale adressen van Telenet ligt tussen 100 en 254 en je NAS zal geen adres meer vragen , omdat hij een vast adres heeft.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS zonder vaste IP

@BertXL alweer wat bijgeleerd Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

NAS zonder vaste IP

@BEL690

 

Om een vast-ip in te stellen op je nas kan dat op deze manier:

 

Ga naar configuratiescherm -> netwerk -> netwerkinterface

Klik op 'LAN' en daarna op 'bewerken'.

Selecteer: 'handmatige configuratie gebruiken'

 

Ik ga er vanuit dat je subnet 192.168.0.1/24 is. Dat is de standaard instelling.

IP-adres: 192.168.0.50 kies een IP tussen 192.168.0.50 en 192.168.0.99

Subnet mask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

DNS Server: 192.168.0.1 

 

Selecteer:  'instellen als standaardgateway.'

 

Je kan bij algemeen ook nog eens handmatige DNS-server configureren maar dat is niet nodig.

Als je dat toch wilt doen, hier zijn enkele goede voorstellen:

Google Public DNS: 8.8.8.8 en  8.8.4.4

1.1.1.1: 1.1.1.1 en 1.0.0.1

 

Veel plezier met je NAS 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Styxy
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

NAS zonder vaste IP

Lijkt alsof er verwarring os over Fixed IP en Static IP.

Het fixed IP dat aangeboden is bij BizFiber240+ of WIGO BIZ is niet hetzelfde als een static IP.

Een static IP kan perfect ingesteld worden op een HGW modem , totaal geen modem only en aankoop eigen router nodig.

De Telenet HGW kan geen static IPs instellen via de router/mijntelenet , maar voor een NAS is dit geen probleem, je kan deze perfect op de NAS zelf instellen(net zoals op meeste toestellen).

De modem zelf staat op 192.168.x.1

de DMZ staat op 192.168.x.0

al de andere van 192.168.x.2 tot 192.168.x.100 zijn bedoeld voor static gebruik.

boven 100 zit in de auto. DHCP en kan je best niet gebruiken.


Als het ECHT over een Fixed IP gaat en dus voor gebruik is zoals : verbinden met de NAS wanneer u buitehuis bent en wenst dat dit adres niet om de zoveel dagen anders zal zijn....

Kan u als alternatief op een biz abonnement gebruik maken van diensten zoals DynDNS

BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

NAS zonder vaste IP

DDNS zit er bij Synology standaard bij, je hebt dus helemaal geen extern fixed IP adres nodig, enkel een intern static IP. En die noemt bij de NAS OS dan weer fixed 😉


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BEL690
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

NAS zonder vaste IP

Dikke merci mannen ! Jullie weten duidelijk meer dan de klanten- en klachtendienst van Telenet  🙂 

 

Ik heb mijn IP ingesteld onder de 100 en heb voorlopig geen wijzigingen meer hou jullie op de hoogte als het terug mis zou lopen. 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS zonder vaste IP

Er zal niks mislopen, uw intern IP adres zal niet meer veranderen. En als het niet de bedoeling is om van buitenaf uw bronnen te kunnen raadplegen (dus enkel thuis, in uw eigen netwerk) dan heb je heel dat DDNS gedoe ook niet nodig.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes