Beantwoorden
dentnvr6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

Goeiedag,

 

mijn opstelling: compal ch7465LG, met daarna een orbi met 3 satellieten.  

En 15-tal keren per dag valt de orbi-router uit waarbij ik soms hem volledig moet resetten met de power knop.  Telkens blijft het telenet netwerk ok.

ik probeerde al om circle en armor af te leggen, plaatste de orbi in ap-mode, de wifi-antenne ligt af op de telenet-router, ... mijn probleem lijkt erg op het dubbele NAT probleem, dus probeerde ik de telenet-router in DMZ te schakelen, maar ik denk dat dit me niet lukte.  enkel in AP-mode kreeg ik een adres in de 192.168.0.x range wat ik dus kon gebruiken om op de instellingen van mijn telenet-router in te vullen, maar geraakte niet verder dan dat.

ook las ik verhalen over wan_lease korter zetten

 

is er iemand met vergelijkbare setup die me hiermee wat kan helpen aub?

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

@dentnvr6  Beginnen met het begin.

Je start uw router op zonder enige bekabeling naar de modem/router van Telenet.

Vervolgens sluit je een laptop/PC aan op een van de Lan poortjes.

Vervolgens kijk je welk IP adres je laptop of PC heeft gekregen. 192.168.0.X of 192.168.1.X of iets anders. Het derde lid kan 1,2,3 of meer zijnen X kan iets tussen 1 en 254 zijn.
Dan tik je in 192.168.Y.1 waarbij y hetzelfde is als hetgeen je gevonden hebt op je PC/laptop.

Nu zou je met login en paswoord in de menu van uw router moeten zijn.

Je verandert eerst uw WAN instelling naar een vast IP 192.168.0.2 bijvoorbeeld (2 of een getal tot 99) met default gateway 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0.
Dan ga je in het LAN gedeelte en verander je het IP adres naar 192.168.Y.1 waarbij Y een getal is tussen 2 en 99.

Alles opslaan en router terug opstarten alsook je PC en ondertussen verbind je ook de WAN poort met een van de gele poortjes van je modem.

Als je nu naar de menu van je router wil gebruik je het IPadres 192.168.Y.1. Zoals je daarnet ingesteld hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dentnvr6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

@igvferdank je!  Ik ben nu op mijn werk en zal pas vanavond nauwgezet kunnen uitvoeren.

 

zo heb ik dus een vast IP op mijn orbi ingesteld? Ik had in mijn hoofd (maar ben maar leek), dat ik de NAT van de telenet router ging bypassen met DMZ, en DHCP laten regelen door Orbi.

 

hoe stel ik dan de router van telenet in?

DMZ of portforwarding?  DMZ naar  192.168.Y.1?  ik dacht dat ik DMZ enkel kon gebruiken als Y = 0 omdat dit vak grijs staat.

 

sorry voor de vele (domme) vragen, uw hulp is enorm geapprecieerd.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

@dentnvr6   Op de telenetrouter moet je eigenlijk niets doen. Portforwarding of DMZ moet je alleen instellen als je van buitenaf iets op je netwerk wil bereiken. DMZ mag gewoon op 192.168.0.0 blijven staan.

Het is van belang dat het WAN IP op je router 192.168.0.2 is en dat het LAN IP in router niet 192.168.0.X  is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dentnvr6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

@igvfer 

vreemd genoeg had ik net anderhalve dag geen problemen, maar zonder iets te veranderen vanaf nu terug de ganse avond problemen.

Ik probeerde uit te voeren wat je zei, maar vind het niet.

bij "WAN instellen" heb ik dit menu

20200226_211704.jpgwaar ik dus niet de gevraagde gegevens kan invullen.

bij "lan-instellen" krijg ik dit:

20200226_211803.jpg

als ik bij "wan-instellen" standaard DMZ probeer te veranderen naar 192.168.0.x, dan krijg ik foutmelding dat het hetzelfde subnet moet zijn als de lan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

@dentnvr6   Ik probeer deze avond te antwoorden. Vandaag op stap met mijn kleinzoon naar de Dossin kazerne in Mechelen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

@dentnvr6  

Je moet totaal niets invullen in DMZ is niet vandoen. Tenzij je natuurlijk van buitenaf iets intern op je netwerk wil bereiken maar dan ben je beter met portforwarding.  Dus afblijven van die DMZ.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dentnvr6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

dat dacht ik ook uit je eerder antwoord, doch wilde voornamelijk aantonen dat je me vroeg dit bij "lan instellen" en "wan instellen" in te vullen.  En toen ik ging kijken was dit niet mogelijk (zie vorige foto's).

 

Waar moet ik dan wel de gegevens invullen dat je voorstelde?

 

(ik deed een reset en installeerde met mijn pc ipv app en alles was goed voor 2 dagen, daarna om de 2 min valt wifi uit)

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

Ik heb dezelfde configuratie als jij, maar met 2 satellieten. Bij mij werkt alles probleemloos.

 

Ik heb niet alle berichten gelezen in dit onderwerp, maar ik kan je wel 2 aanbevelingen doen:

 

1. Je had het over de Telenet modem in de DMZ zetten, maar je moet het net omgekeerd doen: je moet de Orbi router in de DMZ zetten bij "Mijn Telenet" (omdat de Telenet router de rechtstreekse internetverbinding heeft, en niet de Orbi router). Doe dit via "Mijn Telenet" -> "Geavanceerde instellingen" -> "IPv4 Firewall & Port forwarding" -> "Firewall-instellingen" -> "DMZ-adres". Daar geef je het vaste adres in dat je in de Orbi configuratie aan de router hebt gegeven (gebruik geen DHCP!).

 

2. Als je daarna nog problemen hebt neem je contact op met Netgear support. Je hebt recht op technische ondersteuning (via telefoon, e-mail, chat) tot 90 dagen na aankoop, en de support technici van Netgear zijn best wel goed en hebben kennis van zaken. Je moet wel zorgen dat je een Netgear account hebt en je product toevoegen / registeren in "My Products".
https://www.netgear.com/support/

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netgear orbi optimaal instellen lukt maar niet

Heel simpel, zet de netgear orbi router in bridge via mijn telenet en dan kan je gewoon de Netgear orbi als dhcp gebruiken. Veel simpeler en geen last van dubbele Nat configuratie. 

Zie ook wel dat uw sateliet orbi genoeg bereik heeft ten opzicht van de router waar je de netwerkkabel insteekt.

die router heeft ook een Backhaul topologie, in sommige gevallen moet je deze afzetten vermits dit ook problemen kan geven. de functie is "Enable Daisy-Chain Topology" .

In de "connected devices" zal je ook de sateliet orbi's tegenkomen, en bij de linkstatus mag dus geen "poor "of "zwak" staan, anders moe je de sateliet dichter bij de router zetten. 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes