Beantwoorden
bramvdbulcke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk disconnects bij combinatie HGW CV8560E en WNDR4

Een paar maanden geleden is mijn oude Wifi router vervangen door een Compal CV8560E.

 

Direct van bij de start had ik problemen: één poort (ik geloof poort 1) ging maar 100Mbit down en de andere poorten 1Gbit down. Dit heb ik gelukkig kunnen oplossen door een factory reset van de modem (via mijn.telenet.be). Ik zag hierover een vergelijkbaar (gesloten) topic: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-Router-Docsis-gelimiteerd-op....

 

Nu zit ik met een ander probleem dat ik niet opgelost krijg. Hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen.

 

Ik woon in een nieuwbouw en beschik over LAN connectie in de meeste ruimtes. Als ik via draad kan werken, dan verkies ik dat uiteraard. We gebruiken ook veel Wifi.

 

De Compal CV8560E staat in mijn kelder. Er hangen daar verschillende apparaten aan via LAN-verbinding (o.a. een NAS). Eén kabel gaat naar boven. Die kabel gaat dan naar een Netgear WNDR4300-TN Access Point in de living. Boven zijn ook verschillende apparaten verbonden met LAN-verbinding. Dat was indertijd ook de reden dat ik die WNDR4300-TN Access Point in huis gehaald heb.

 

Het probleem waar we mee kampen is dat er korte disconnects zijn op het netwerk, ongeveer ieder uur. Voor surfen geeft dat geen problemen maar wel bij streaming of videogesprekken. We zien dat op de tv en op de spelconsoles, dan krijgen we kort de melding ('netwerk ontkoppeld' en direct daarna 'netwerk aangesloten'). Gisteren was dat klokslag om het uur!

 

Vandaag ben ik dit wat meer in detail beginnen bekijken en ik zag in de lijst met verbonden toestellen (op mijn.telenet.be) dat de WNDR4300-TN een paar vergelijkbare IP-adressen deelt met de CV8560E. Zoals ik het nu zie delen beide apparaten momenteel IP-adressen uit en dat zorgt vermoedelijk voor die problemen met disconnects. Maar het is me niet duidelijk hoe ik dat kan aanpassen. Idealiter is de CV8560E baas over het uitdelen van de IP-adressen maar ik zie niet in hoe ik dat kan instellen.

 

Ik lees op dit forum veel info over bridge functionaliteit maar in het geval van bridgen verlies ik toch veel LAN-poorten? Ik heb er graag een vijf/zestal ter beschikking.

 

Uiteraard kan ik zelf router en access points aankopen maar ik verkies een oplossing met de huidige Telenet toestellen.

 

Kan iemand me wat advies geven?

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk disconnects bij combinatie HGW CV8560E en WNDR4

In die WNDR4300-TN moet je gaan kijken om daar zeker de DHCP uit te schakelen. En deze in AP mode zetten = router functie uitschakelen.

Ik zet mijn netwerken altijd zo op: 192.168.0.0. Gateway 192.168.0.1.

AP's en managed switches geef ik een IPadres vanaf 192.168.0.2. En daar zet je de DHCP UIT.

NAS , printers e.d. vanaf 192.168.0.11

Camera's e.d. vanaf 192.168.0.2.

Andere vaste toestellen vanaf 192.168.0.31.

Ik zet die fixed en die zijn buiten de DHCP range van Telenet modem/router.

Smartphones, laptops, tablets krijgen hun IPadres via DHCP van de Telenet modem router.

Zo vermijd je problemen.

Heb je gebrek aan LAN poorten dan is een eenvoudige 24-poorts gigabitswitch de oplossing. Ik heb er hier zo eentje al jaren draaien.

Modem/router ---> Gigabit switch ----> AP's, printers,NAS, zonnepanelen, vaste PC enz. en ook nog naar een POE switch die de verbinding en de stroom naar mijn camera's voorziet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Netwerk disconnects bij combinatie HGW CV8560E en WNDR4


@bramvdbulcke  schreef:

De Compal CV8560E staat in mijn kelder. Er hangen daar verschillende apparaten aan via LAN-verbinding (o.a. een NAS). Eén kabel gaat naar boven. Die kabel gaat dan naar een Netgear WNDR4300-TN Access Point in de living. Boven zijn ook verschillende apparaten verbonden met LAN-verbinding. Dat was indertijd ook de reden dat ik die WNDR4300-TN Access Point in huis gehaald heb.


Vervang dat oud beestje met een nieuw Telenet Access Point (AP7465CE-TN)

Deze is gratis te krijgen bij Telenet (bruikleen).

Dit AP heeft 5 (gigabit) poorten (één voor de verbinding met de modem, en dan nog 4 LAN poorten).

Dit toestel werkt perfect samen met de E-router (CV8560E), en geeft geen IP conflicten (kan niet ingesteld worden als router of DHCP server).

0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 185
De magic number! It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Even demarreren...

Netwerk disconnects bij combinatie HGW CV8560E en WNDR4

What @flip1953 said. WNDR4 buiten ^^


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
bramvdbulcke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk disconnects bij combinatie HGW CV8560E en WNDR4

Bedankt alvast voor de antwoorden! 

 

Die WNDR4300-TN Access Point is spijtig genoeg volledig dichtgetimmerd. De WAN poort is niet beschikbaar en DHCP kan ik niet uitschakelen via mijn.telenet.be. 

 

Daarom ga ik voor die andere optie: ik ga vandaag in een Telenet center om een nieuwe AP7465CE-TN Access Point en hou jullie verder zeker op de hoogte! 

0 Likes
bramvdbulcke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk disconnects bij combinatie HGW CV8560E en WNDR4

De AP7465CE-TN Access Point is geïnstalleerd. Ik heb ook een poort gewonnen: bij de vorige Access Point was er geen WAN-poort, nu wel! 

 

Ik heb zowel de Router als het Access Point eens moeten herstarten (door weghalen van de stroomtoevoer) maar na een paar minuten kwam de Access Point in de lijst te staan bij mijn.telenet.be. 

 

Eerste indruk: Wifi is een stuk sneller! We halen bijna 500Mbit over Wifi (ik heb Speedboost internet). Maar vooral: hopelijk zijn de disconnects nu ook gedaan. Voorlopig nog geen disconnects gehad. Het zal wel even kijken zijn met streaming om dit echt te detecteren: bij gewoon surfen merk je dat niet echt. 

0 Likes