Beantwoorden
xtiger
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Docsis 3.1 E-Router (Docsis) gelimiteerd op 100 Mbps?

Ik kreeg onlangs een mail van Telenet dat ik de nieuwe TV-Box kon ophalen in een Telenet punt om mijn oude/trage digicorder te vervangen (niet onverwacht want had me ingeschreven op een wachtlijst).

In het Telenet punt vertelden ze echter dat er een technieker moest langskomen om mijn oudere ‘Modem-only’ Docsis 3.0 CV6181E te vervangen.


Ik heb al jaren m’n eigen Cisco Gigabit VPN router, die probleemloos met de oude  ‘Modem Only’ werkte. 

Vandaag kwam de technieker, nieuwe TV-Box geïnstalleerd en de nieuwe Docsic 3.1 E-Router (CV8560E).

Voor zijn komst nog even een speedtest gedaan, zowel bekabeld (225 Mbps down 29 Mbps up 11 ms ping) en mobiel via WiFi (233 Mbps down 22 Mbps up 13 ms ping) om te kunnen vergelijken.

Dezelfde kabel werd gebruikt om van Telenet Router/Modem naar mijn router te gaan. Er is dus maar 1 poort aangesloten. Mijn router doet al de rest.

In de standaard instellingen van de modem (nog niet gebridged) geraak ik echter niet boven de 90 Mbps en 29 Mbps up) zowel bekabeld als via eigen Wifi.

Ik dacht dat dit zou liggen aan het feit dat er nu 2 routers op het netwerk waren met gekke routering tussen beiden en de snelheid halveerden en heb de technieker laten gaan.

Ik heb daarnet de modem gebridged (mac pass through eigenlijk) naar mijn router.  Alles werkt wel zoals ik van een bridge verwacht (router krijgt bv. netjes een IPv4 publiek adres), maar ook in deze config net de dezelfde snelheid. Geraak niet boven de 90 Mbps.

Ik heb wel wat ervaring en het lijkt mij alsof er ofwel een cap staat op mijn snelheid of nog plausibeler dat op de een of andere manier de LAN poort(en) op de Telenet Modem  maar 100 Mbps zijn?  


Ik heb overal Gigabit toestellen en Cat 6 kabels en in de vorige setup (oude modem only) ging ik makkelijk over de 200 Mbps.   In theorie zoul ik zelfs nog veel meer mogen verwachten.


Heeft iemand iets soortgelijks gezien en een oplossing gevonden ?

Bedankt!

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Docsis 3.1 E-Router (Docsis) gelimiteerd op 100 Mbps?

@xtiger  Ik zou eerst eens een PC of laptop aansluiten op de modem/router van Telenet en de speedtest doen. Haal je daar uw snelheid zoals het hoort, afhankelijk van je abonnement dan zal je verder moeten zoeken in uw installatie waar het verkeerd loopt.
Haal je daar, rechtstreeks niet je snelheid dan zou ik zeker Telenet opnieuw contacteren. Want dan is er iets mis met uw connectie naar het internet.

Ze hebben je toch niet toevallig op ONE gezet. Want die heeft maar maximum 150 Mbps dowload!

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsis 3.1 E-Router (Docsis) gelimiteerd op 100 Mbps?

Probeer anders ook eens de andere 3 LAN poorten van de CV8560E. Het wil bij sommige mensen weleens gebruren dat de LAN snelheid tussen een PC of een eigen router en de e-router op 100Mbps ipv 1Gpbs synced.

 

Desnoods eens de Cisco interface speed op 1000 configuren, ipv auto.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Docsis 3.1 E-Router (Docsis) gelimiteerd op 100 Mbps?


@xtiger  schreef:

Heeft iemand iets soortgelijks gezien en een oplossing gevonden


Waarschijnlijk een domme vraag, maar heb je al eens de Telenet modem herstart?

Je kan dat gemakkelijk doen via "Mijn Telenet".

Hiermee ontvangt de modem opnieuw het configuratie bestand ...

 

0 Likes
xtiger
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Docsis 3.1 E-Router (Docsis) gelimiteerd op 100 Mbps?

Iedereen bedankt voor de antwoorden, probleem opgelost. Heel gek eigenlijk;

Zoals hier aangeraden sloot ik mijn laptop rechtstreeks aan op de modem, zelfde resultaat, dan probeerde ik met dezelfde kabel tegen beter weten in op een andere poort van de modem en ineens 250 Mbps op de laptop rechtstreeks!

Router dan ook met die poort  verbonden en probleem opgelost.  Ook via Wi-Fi vlotjes boven de 200 Mbps.  
Dus ofwel is niet elke poort op die nieuwe modem een gigabit poort ofwel één of ander port speed/duplex negociatie probleempje. 
Bedankt allen!