24752
netweters
|
152358
antwoorden
|
20693
vragen
|
Ik heb een nieuwe modem van Telenet gekregen. Hierin (via Mijn Telenet) heb ik een aantal poorten open gezet om een VPN te kunnen opzetten met mijn NAS.
Wanneer ik echter connectie probeer te maken via VPN, of via een site wil testen of deze open staat, krijg ik de melding dat de port Closed is. Wanneer ik dit aan helpdesk vraag, kunnen ze mij blijkbaar niet helpen.
Zou iemand mij kunnen helpen in deze? Hebben jullie ook al hetzelfde probleem gehad?
Er kan van alles mis gegaan zijn, lastig te zeggen ivm uw beknopte beschrijving.
Hoe benadert u de NAS vanop het internet, met een publiek IP adres, of met een hostname? Als je van binnen je netwerk naar whatismyip.com surft, welk IP krijg je dan, een IPv4 of IPv6? Gebruik je datzelfde IP om je NAS te benaderen vanop internet? Of gebruik je DDNS (die misschien het verkeerde IP geeft)?
Ik heb poort 1723 gebruikt om VPN op NAS te doen werken... Weliswaar gebruik ik nu een gewone PPTP verbinding...
Welke poorten heb je nu gebruikt btw?
@Ex-Netweter
Met welke poort log je in op je NAS? Ik vermoed gewoon poort 80 of 443 als het https is? Probeer eens om die open te zetten en probeer of je dan op het inlogscherm geraakt?
@LJ-Stevo schreef:Ik heb poort 1723 gebruikt om VPN op NAS te doen werken... Weliswaar gebruik ik nu een gewone PPTP verbinding...
Welke poorten heb je nu gebruikt btw?
Dit klopt voor de poort. Maar als je een VPN verbinding wil opzetten moet je uw publiek IP adres invullen. Ik veronderstel dat op je NAS een login "admin" hebt + paswoord. Dit zal je nodig hebben.
Je kan ook verbinding maken via DDNSnaam.org of iets dergelijks. Maar daarvoor moet je een account hebben bij No.ip of zo.
Ik heb net hetzelfde probleem. Telenet wil hierin geen ondersteuning geven. Ze hebben mij letterlijk gezegd dat ze hiervoor "niet zijn opgeleid"... Als je VPN wil gebruiken kun je werken met verschillende protocols. PPTP, P2TP of open VPN zijn de bekendste en gebruiken poort 500, 1701 of 4500 op je firewall. In mijn telenet deze open gezet maar ze blijven gesloten. Dit kun je makkelijk checken met https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Heb al verschillende mails gestuurd en ze geven dan een reply met website van hen welke poorten ze voor "veiligheidsredenen" afsluiten maar de poorten die ook nodig heb staan er niet bij. Het zal een verhuis naar proximus worden vrees ik.
@Kenny2 schreef:... knip ... Het zal een verhuis naar proximus worden vrees ik.
Je kunt ook de HGW inleveren en een modem-only vragen. Dan een eigen router aanhangen en daarop ben je heer en meester.
Niet op de pianist schieten. Telenet helpdesk medewerkers zijn daar niet voor opgeleid. In een bedrijf hebben ze daarvoor een aparte IT manager, privé moet je dit zelf leren. Instellingen voor een VPN verbinding zijn perfect mogelijk bij Telenet. Ik heb hier al enkele jaren geleden melding van gemaakt omdat ik dan via VPN YeloTV keek vanuit Namibië (2014). Je moet wel een VPN server configureren op je NAS of ergens anders. Zorgen dat die op en fixed IP staat. Dan je poorten forwarden. En niet vergeten een DDNS account aan te maken.
En op Proximus is het ook niet zo simpel hoor. Heb ik ook al een paar maal gedaan. Ik denk ondertussen op 3 verschillende versies Bboxen.
hier vind je meer uitleg over VPN: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Een-VPN-verbinding-maken/m-p/25378#M1736
Waar wil je eigenlijk een VPN server installeren/activeren? Op een NAS (Synology, QNAP) of op een eigen router met VPN server mogelijkheden. Op een Synology kan ik u perfect laten weten hoe het moet. En het werkt. En ik heb nog een zwarte Homegateway waarop de poorten zijn opengezet en ik werk via een DDNS hostname. Gisteren nog verbinding gemaakt vanop mijn werk. En daarna remote desktop geopend naar mijn PC.