Beantwoorden
Kanjo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Netwerkkabel - Cat8 S/FTP

Ik vroeg me af of deze goed zouden zijn om een voorsprong op de toekomst. Ik heb de one up met de nieuwe modem docsis 3.1 wireless.

Ik wens elke kamer te voorzien met een rj45 wandconnectie.
Er zijn 6 plaatsen waar ik deze wil installeren, boven 3 kamers en beneden op 3 plaatsen. Ik denk eraan om 1 kabel naar boven te trekken en daar een  switch te plaatsen en dan van switch naar elke kamer naar wanddoos. Beneden zou ik van modem naar switch en zo naar wanddoos. De kabels wel via buizen in de muren geplaatst zowel beneden als boven. Als switch zou ik het merk eminent gigabit gebruiken. Misschien zijn er betere graag hoor ik het 😉

Hoop dat dit ik er snel uitgeraak.

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkkabel - Cat8 S/FTP

Dat moet lukken. Persoonlijk vind ik Cat8 overkill. Maar wie ben ik. Wanneer ga je ooit aan 40Gbps versturen op je netwerk? Misschien is dat nodig in een bedrijf met 20 medewerkers in een kamer die allemaal aan het videostreamen zijn en die op 1 switch zijn aangesloten waar er dan 1 kabel naar hun internetaansluiting of server gaat. Je moet dan ook wel een switch zetten die 40Gbps switching capaciteit heeft. En die switch zal het hoogstwaarschijnlijk niet hebben.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerkkabel - Cat8 S/FTP

@Kanjo Je moet er rekening mee houden dat als je maar 1 kabel trekt naar boven die ook als bottleneck gezien zal worden. Dus als je daar bijvoorbeeld een deftige Cat8S/FTP zet is dat niet direct overkill vermits al de data via deze kabel naar je router gaat. Je moet het bekijken als een autostrade waar veel auto's rijden. 

De switch daar moet je dan een gigabitswitch nemen die al de data kan verdelen over de andere kamers.Daar kan je in principe kiezen voor bijvoorbeeld een Cat6a als je veel streamt. Maar natuurlijk je weet nooit voor de toekomst natuurlijk 😉

Ikzelf heb overal Cat6a liggen en ik denk dat ik daar wel mee toekom. Perfect streamen in 4k op meerdere toestellen. Dus ja het gaat ook. Persoonlijk heb ik een gigabitswitch van Netgear. Prijs kwaliteit vind ik deze wel super goed. Voordien Cisco gehad en niet echt tevreden van de performantie. Alles hangt af van wat je allemaal wil doen natuurlijk.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.