Beantwoorden
BEER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

Als ik naar verbonden gebruikers ga kijken zie ik het volgende...

19:62:67:18:H5:KK                192.185.0.147                                                 iPhone (naam)
                                              2a02:xxxx:3d39:yyyy:zzzz:57d4:a1b2:9ea2
                                              2a02:xxxx:3d39:yyyy:bdf0:zzzz:93fd:a1b2
                                              2a02:xxxx:3d39:yyyy:a1b2:6dec:zzzz:5c02
                                              2a02:xxxx:3d39:yyyy:zzzz:eac3:a1b2:bae3
                                              2a02:xxxx:3d39:yyyy:cbb:zzzz:6d70:a1b2

Bij sommige toestellen staan deze codes niet, bij andere tot wel 5.

Soms is er een ander ip-adres voor een bepaald toestel en wordt de naam weergegeven bvb thuisbioscoop een ander keer niet?

 

Kan iemand mij vertellen wat bovenstaande codes (beetje aangepast) betekenen?

 

Titel gewijzigd door NV1| Vorige titel: verbonden gebruikers.

0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

@BEER  Het bovenste is uw lokaal IPv4 adres via uw Wifi verbinding. De andere zijn zijn IPv6 adressen waarvan er eentje uw vast IPv6 adres is en de rest zijn tijdelijke adressen van hetzelfde toestel. Je zal dat bijvoorbeeld ook zien op een windows computer. Wat het echte nut is om die (tijdelijke) IPv6 adressen om de zoveel tijd te veranderen (dan spreek ik over de laatste 4 blokjes) ontgaat mij een beetje. Er zullen er hier wel zijn die daar een uitleg voor hebben en die hoor ik graag.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BEER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

WOW, snelle reactie. Als leek weet ik zelfs niet wat ipv4 en ipv6. Ik heb geen windows computer. Heeft u ook een verklaring waarom de ene keer wel en de andere keer niet "thuis bioscoop' staat en naar ik meen een ander ip adres. Alvast bedankt.

0 Likes
Morpheus122
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Say what?! Complimentendag Tien op tien!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

BEER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

Dankuwel

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet


@BEER  schreef:

Heeft u ook een verklaring waarom de ene keer wel en de andere keer niet "thuis bioscoop' staat en naar ik meen een ander ip adres. Alvast bedankt.


Een PC, GSM enz. vragen allemaal aan de router (HGW/modem) een adres aan, wanneer ze zich aan het netwerk vinden.

Dit is het zogenoemde IP adres. Dat aanvragen gebeurd via DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). Hier zijn een aantal variaties mogelijk. Sommige apparaten sturen hun naam als ze een adres aanvragen, in dat geval leert de router deze, en is die via mijn telenet ook te zien. Andere apparaten vragen gewoon een adres aan zonder hun naam te melden.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

In tegenstelling tot in IPv4 kan een toestel meerdere adressen (vast of tijdelijk) hebben in IPv6. Inclusief meerdere fe80:: link-local adressen (die dienen voor communicatie binnen het subnet). Zelf geef ik toestellen met pakweg vast IPv6 adres aaaa:bbbb:cccc:dddd::hhhh/64 ook een link-local IPv6 adres fe80::hhhh. Dat is gemakkelijk om in packet captures de communicatie ook binnen het subnet te herkennen.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
BEER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

Bedankt voor uw antwoord. U schrijft; "Sommige apparaten sturen hun naam als ze een adres aanvragen, in dat geval leert de router deze, en is die via mijn telenet ook te zien." Maar meestal zie ik 2 iphones, een imac, (met bijhorende naam), TV (met type) en de ene keer wel de andere keer dan weer niet "thuisbioscoop", van de twee digicorders zie ik bij de ene niets en bij de andere soms zijn hekenningscode? alhoewel ze beiden een naam hebben. Ik begrijp dit niet?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet


@BEER  schreef:

WOW, snelle reactie. Als leek weet ik zelfs niet wat ipv4 en ipv6. Ik heb geen windows computer. Heeft u ook een verklaring waarom de ene keer wel en de andere keer niet "thuis bioscoop' staat en naar ik meen een ander ip adres. Alvast bedankt.


Telkens als je een apparaat uitschakelt verliest dit zijn IPadres, tenzij je dit vast hebt ingesteld. Als je het opnieuw inschakelt binnen een bepaalde tijd krijgt dit toestel terug hetzelfde IPadres afhankelijk van de leasetijd, duurt dit wat langer voor je het opnieuw aanzet dan krijg je mogelijks een nieuw IPadres. Over de naamgeving heeft iemand anders al geantwoord zie ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

@BEER  Ik zou mij ook niet teveel zorgen maken om die naamgeving die al dan niet verschijnt. Ik vermoed dat dit een stukje software is in de Telenet HGW (modem/router) die niet altijd naar behoren werkt. Mijn PC heeft een vast IPadres en soms staat die in dat lijstje en soms niet. Als ik echt wil weten wat er verbonden is in mijn netwerk gebruik ik het programmaatje Advanced IPscanner v2. Is een windows programma. Ik weet niet of dit ook bestaat voor Mac of een Linux computer.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BEER
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

Goeiendag igvfer, ik maak me niet echt zorgen alleen ik ben nogal nieuwsgierig van aard. De revolutie van de computers enzo gaat zo razend snel dat ik het amper kan bijhouden. Ik heb in de jaren 80 nog leren programeren in machinetaal (mnemonics) op de commodore 64. In den beginne nog programma's laden met casettebandjes en later met floppy's enz... leuke tijd maar helaas...

Heb het programma uitgeprobeerd op een laptop die ik hier nog had maar het gaf ook geen 100% resultaat. Hoe dan ook bedankt voor uw hulp.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende IP-adressen via Mijn Telenet

@BEER  Inderdaad dat programmaatje geeft ook niet alle namen weer, maar toch veelal de fabrikant en het mac-adress en ik zie toch alle gebruikte IPadressen. Dat met die namen zal wel een beetje aan de toestellen liggen zeker?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes