Beantwoorden
Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

Hallo allemaal,

 

Middels wat uitzoekwerk is het mij duidelijk geworden dat het mogelijk is om een modem only te krijgen ipv de huidige Telenet modem. De reden van switchen is dat ik thuis verschillende domotica apparaten heb staan en het niet altijd even gemakkelijk is om deze apparaten te voorzien van een static IP. Tevens wil ik net wat meer netwerk mogelijkheden / instellingen hebben dan nu mogelijk is op de Telenet modem. 

Vandaar dat ik gebruik wil gaan maken van een eigen router en daarom dus een switch naar een modem only. 

 

Nu wil ik graag jullie advies over mijn (toekomst) opstelling(en) en of het dus kan.

 

Modem Only > Patch (welke wordt gebruikt om meerdere kamers in huis te voorzien van een LAN verbinding) > Switch > Digicorder / Eigen router. Vanuit deze router wil ik dan naar de rest van de apparaten welke in de woonkamer staan en tevens een WLAN netwerk opzetten. Kan ik tevens nog vanuit de Switch naar andere apparaten gaan? Dus voor de eigen router?

 

De patch voorziet tevens LAN internet op mijn computerkamer met de volgende opstelling:

Dus de Patch > Switch > Desktop / NAS / Printer

 

Ik hoor graag jullie advies!

0 Likes
18 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Opstelling voor static IP

Het plaatje klopt redelijk denk ik, mits een paar wijzigingen.

 

Modem only --> Switch --> Telenet digicorder(s)

                                                         -->  Router --> PC / Printer / domotica

 

De link naar je computerkamer klopt  volgens mij niet: "Dus de Patch > Switch > Desktop / NAS / Printer"

Op die manier koppel je die switch rechtstreeks aan de modem en zal elk toestel een extern Telenet IP adres krijgen en dus onbereikbaar zijn vanop je LAN.  Je zal dus één poort van je patch aan je router moeten koppelen en die naar de switch in je computerkamer linken.

 

Het wordt dus: 

Modem only --> Switch --> Telenet digicorder(s)

                                                         -->  Router --> PC / Printer / domotica

                                                                                    --> patch --> switch --> Desktop/NAS/printer

 

Ik heb een duurdere NetGear switch gekocht waarmee je subnetten mee kan maken. Op die manier heb ik de Telenet  digicorders gescheiden van mijn LAN en zijn de poorten van mijn switch zowat 1 op 1 gepatched op mijn UTP poorten in mijn huis. Het subnet met mijn LAN hangt aan de DHCP van mijn router, het tweede subnet bevat mijn Digicorders en krijgen rechtstreeks externe IP adressen van de Telenet modem.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling voor static IP

Ik zie het nut niet meteen in van die patch ... Een switch met voldoende poorten kan toch hetzelfde. Of mis ik iets? Kan zijn hé, ik weet niet alles ... Smiley Knipoog


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Opstelling voor static IP

Het kan ook werken zonder zonder die Patch. Als je poorten te kort komt op je router zet je er gewoon nog een switch achter.

Dan wordt 

Modem only --> Switch --> Telenet digicorder(s)

                                                         -->  Router --> PC / Printer / domotica

                                                                                    --> switch --> Desktop/NAS/printer

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling voor static IP

Dat was ook mijn redenering @Puch, volledig akkoord.Smiley Knipoog

 

Dat is trouwens een exacte beschrijving van hoe mijn thuisnetwerk eruit ziet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Opstelling voor static IP


@StefaanHschreef:

Ik zie het nut niet meteen in van die patch ... Een switch met voldoende poorten kan toch hetzelfde. Of mis ik iets? Kan zijn hé, ik weet niet alles ... Smiley Knipoog


Patchching is gewoon een propere manier om utp kabels te connecteren in je  centrale kast. Het hoeft Idd niet, maar maakt alles meer overzichtelijk. Ik heb het ook gedaan om de 18 kabels van de poorten in mijn appartement op 1 plaats bijeen te brengen. Eerst Naar een patchbox en dan korte kabels naar de switch voor de gebruikte poorten


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

Bedankt voor het meedenken Bert!

 

Ik snap exact wat je bedoelt. De reden van mijn (toekomstige) opstelling, is dat ik in de meterkast, waar momenteel de huidige Telenet modem staat, zo goed als geen ruimte meer heb om een router te plaatsen. Ik wilde de router in de woonkamer zetten, maar dan kan ik de computerkamer (al volgens jou uitleg) niet voorzien van een LAN dmv de router.

 

Nu ik erover na zit te denken gaat dat zowieso niet werken. Mijn digicorder staat in mijn tv-meubel, alwaar ook een HTPC, Raspberry, WII en TV staat. De digicoder moet rechtstreeks (danwel via een Switch) op de modem worden aangesloten. Echter deze Switch staat ook in verbinding met de rest van mijn apparatuur. 

Om dit probleem te kunnen tackelen wilde ik een router tussen de Switch en apparatuur plaatsen. Echter, dan loop ik dus weer tegen het probleem van de computerkamer aan welke van LAN wordt voorzien door de Patch, welke weer zit verbonden met de Modem in de meterkast en dus niet met de router in de woonkamer. 

 

Tsjonge jonge, wat een gedoe, hahaha. Hopelijk kun je het nog volgen ;). 

 

Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

Ahum, niet alleen Bert bedankt voor het meedenken, maar uiteraard ook de rest!

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling voor static IP

Niet vergeten, een modem-only heeft slechts één UTP uitgang, de HGW vier. Zoals het nu geschakeld is kan sowieso niet omdat je in uw idee twee kabels moet kunnen aansluiten op de modem, en dat gaat dus niet zonder switch. Je zou dus al minstens twee switchen moeten installeren, eentje aan de modem en eentje in uw tv-meubel.

De meest logische oplossing zou zijn om twee UTP kabels van de modem kast naar de living te hebben: eentje van de modem naar de switch in de living voor de digicorder en al de rest (via de daar aangesloten router) en eentje retour vanaf de router om daarna via de patch (in de modem kast) doorgesluisd te worden naar de computerkamer. Die tweede kabel zou natuurlijk ook rechtstreeks van de living naar de computerkamer kunnen gaan, maar dat is misschien niet mogelijk/doenbaar ...

 

Dit komt overigens overeen met het schema voorgesteld door @Puch.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Opstelling voor static IP

Als de patching gebeurt in je meterkast, vrees ik dat daar ook de router en de switch zal moeten staan. 

En je zal 2 utp kabels naar je living nodig hebben, 1 voor de digicorder en 1 voor de rest waarvoor je in de living eventueel een aparte switch kan zetten.

Optie: als je zeker maar 1 digicorder wil kan je de modem misschien laten verplaatsenen naar je living en daar je router zetten. Dan kan je die via patching in de meterkast koppelen aan de rest van je lan.  Best eerst laten onderzoeken door Telenet of dit kan


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

@BertXL @StefaanH @Puch
Uiteraard blijft bovenstaand probleem mij bezig houden en ben ik druk doende met het zoeken van oplossingen zodat ik een router kan plaatsen i.c.m. een modem only. 
Het is mij helder dat de digicorder rechtstreeks verbonden moet worden met de Modem (evt i.c.m. een Switch). Daar wringt ook de schoen zoals al eerder besproken in bovenstaande berichten. 

 

Onderstaand een netwerkschema van de huidige situatie. 

Netwerkschema.png

 

Als ik de Switch in de woonkamer vervang door een router met IPTV functie, kan dat of krijg ik dan twee verschillende "netwerken" (Modem en router)? Kan ik eventueel gaan werken met powerline adapters?

 

Zoals jullie wellicht zullen merken ben ik wanhopig opzoek naar een haalbare oplossing (modem verplaatsen gaat niet en een extra kabel trekken ook niet). Doordat ik geen static IP's kan aanmaken, kan ik niet verder met mijn domotica. 

 

Hopelijk hebben jullie de juiste oplossing! 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opstelling voor static IP

In je domotica kan je normaal gezien in de netwerkinstellingen perfect een vast IP adres instellen. Daar kan je normaal gezien kiezen tussen toekennen manueel of via DHCP. Bij Telenet HGW best iets tussen 192.168.0.10 en 192.0168.0.99. Subnet 255.255.255.0 en Default gateway 192.168.0.1 en DNS servers kan je kiezen tussen deze van Telenet, Google en vele andere (google maar eens op public DNS)

Indien je dit niet kan in je domotica.... Buiten gooien, slechte hard en software.

Ik draai hier op de HGW: 2 PC, 3 camera's (POE), 1 printer, 1 NAS, Z-wave domotica, zonnepanelen, 2 smartphone's en 2 tablets. Ik maak VPN verbinding, kan mijn camera's zien van buitenaf, kan mijn muziek, filmpjes, foto's streamen vanaf mijn NAS enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling voor static IP

@Danny33

Als ik uw tekening en uw uitleg goed begrijp zou een mogelijke oplossing kunnen bestaan uit het volgende:

  • In de meterkast kan de switch verdwijnen, enkel één UTP naar de woonkamer volstaat.
  • In de woonkamer de switch vervangen door een router met IPTV mogelijkheid voor de digicorder.
  • In de woonkamer en de computerkamer een powerline installeren. Master in de woonkamer met UTP naar de router, slave (al dan niet naar wens met WiFi, de switch moet hierop aangesloten worden via UTP) in de computerkamer.

Op die manier heb je één netwerk  waar alle toestellen aan gelinkt zijn en kan je met een modem-only werken. Voorwaarde is wel dat beide kamers de stopcontacten op dezelfde faze van het stroomnetwerk zitten en dat er niet te veel storende apparaten aangesloten / in gebruik zijn.

 

EDIT: in deze opstelling is het omwisselen van de HGW naar een modem-only eigenlijk zelfs een MUST, want anders zit je met NAT na NAT op twee routers, en dat is nooit aan te bevelen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

@igvfer, beetje kort door de bocht om te zeggen dat domotica slecht is als je geen static IP kunt aanmaken. Sommige devices worden aangestuurd middels een gateway welke alleen in te stellen is via een APP op de telefoon. Na het instellen wordt de device gekoppeld in Domoticz. Lees dat jij alleen werkt met Z-Wave, welke een zeer degelijk protocol betreft en makkelijk is in te stellen. Echter ik werk met KIKA / Z-Wave / Zigbee / IR / etc etc. 

 

Maar nu weer even on topic, ik zoek dus een oplossing om een router in mijn netwerk te plaatsen zodat ik dus meer mogelijkheden heb dan nu met de HGW. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling voor static IP


@Danny33@  schreef:

 

..... knip ....

 

Maar nu weer even on topic, ik zoek dus een oplossing om een router in mijn netwerk te plaatsen zodat ik dus meer mogelijkheden heb dan nu met de HGW. 


@Danny33 Wat denk je van mijn post net boven uw reply ? Haalbaar voor u?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes