Beantwoorden
Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

Hallo allemaal,

 

Middels wat uitzoekwerk is het mij duidelijk geworden dat het mogelijk is om een modem only te krijgen ipv de huidige Telenet modem. De reden van switchen is dat ik thuis verschillende domotica apparaten heb staan en het niet altijd even gemakkelijk is om deze apparaten te voorzien van een static IP. Tevens wil ik net wat meer netwerk mogelijkheden / instellingen hebben dan nu mogelijk is op de Telenet modem. 

Vandaar dat ik gebruik wil gaan maken van een eigen router en daarom dus een switch naar een modem only. 

 

Nu wil ik graag jullie advies over mijn (toekomst) opstelling(en) en of het dus kan.

 

Modem Only > Patch (welke wordt gebruikt om meerdere kamers in huis te voorzien van een LAN verbinding) > Switch > Digicorder / Eigen router. Vanuit deze router wil ik dan naar de rest van de apparaten welke in de woonkamer staan en tevens een WLAN netwerk opzetten. Kan ik tevens nog vanuit de Switch naar andere apparaten gaan? Dus voor de eigen router?

 

De patch voorziet tevens LAN internet op mijn computerkamer met de volgende opstelling:

Dus de Patch > Switch > Desktop / NAS / Printer

 

Ik hoor graag jullie advies!

0 Likes
18 reacties
Danny33
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Opstelling voor static IP

@StefaanH

Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken! 

Een soortgelijke oplossing had ik ook in mijn hoofd zitten. Hoe zit het qua snelheid van powerlines? Op de computerkamer staat de NAS welke films etc "streamt" naar mijn HTPC (allerlei formaten). 

Ander vraagje, kan ik de powerline ook in een stekkerdoos steken? Of moet dat direct in een stopcontact?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opstelling voor static IP

Mijn uitspraak is misschien wat kort door de bocht, maar voor mij is alles die alleen maar werkt via de server van de fabrikant en waar ik niet kan tussenkomen, niet goed. Los daarvan zou de software geen behoefte moeten hebben aan een vast IP, niet voor het publiek IP, niet voor het netwerk IP want dan werken die spullen bij veel mensen niet. Van de software en de server van de fabrikant wordt dan verwacht dat ze dit zelf oplossen.

Niettemin moet je, volgens uw schema, een 2e verbinding hebben naar uw living. Ik zie maar 1 mogelijke oplossing , naast powerlines, het gebruik van MoCa. Je coax zit er toch. Deze gebruik je als toevoer van TV signaal en internet, aangesloten op je bestaande switch/AP en de bestaande UTP gebruik je als retour naar de plaats waar je HGW staat.

Dus modem only --> switch 1 --> router --> MoCa bij de modem/NIU ---> MoCA in de living ---> bestaande switch / AP---> PC enz.. Dit zou met weinig of geen snelheidsverlies moeten werken.

Bestaande UTP van switch 1 naar uw digicorder.

Kostprijs +- 150€ voor de MoCa + de prijs van uw router.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling voor static IP

Het schema van @igvfer (waarbij dus de modem-only, de switch, de router en de master MoCa in de meterkast zitten) is inderdaad ook een mogelijke oplossing, en technisch gezien een betere (MoCa is sneller en stabieler dan powerline). Jammer genoeg financieel ook de "betere" ...

 

Aan u @Danny33 om dit af te wegen hé Smiley Knipoog

 

EDIT: voor het geval je er nog nooit  van gehoord hebt: een MoCa is een soort splitter waarbij je een coax kabel kunt gebruiken om de data die je normaal over UTP verstuurt mee te laten liften op de coax zonder dat deze daar hinder van ondervind voor zijn eigen TV signalen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opstelling voor static IP

Eigenlijk past MoCa de principes toe van het coax netwerk van Telenet op straat. Dat is ook verdeeld om volgens frequenties de verschillende signalen door te sturen. Zo zitten de TV signalen tussen 135 Mhz en 600 Mhz. Internet zit ervoor en een stuk erachter. Bij MoCa gebruiken ze de 1200 Mhz frequentie om je internet data te versturen, dus ruim uit de weg van de TV signalen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.