Beantwoorden
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hallo Netweters, daar ben ik weer (jammer genoeg).

 

Dit keer met een ander probleempje, joepie...

In een vorige thread had ik het nog over het verliezen van de verbinding via WiFi. Het bleek inderdaad de modem te zijn die van kanaal wisselde. Omdat ik graag een snelle en zorgloze verbinding wil hebben, heb ik besloten om overal UTP-kabels te leggen (Cat 6a). Dit had het probleem volledig verholpen.

Waarom ik deze thread nu eigenlijk maak is omdat wij nog altijd packet loss en disconnects ondervinden tijdens het gamen en surfen. Alle apparaten die deze problemen ondervinden zijn verbonden via UTP naar de modem. We hebben een switch geplaatst waar één access-point is op aangesloten. De computers en laptops zijn rechtstreeks verbonden met de switch (Netgear GS308E) en niet via de access-point.

 

Ik heb enkele testjes gedaan met WinMTR en ben op het volgende gekomen:

KnuffelBeestje_0-1649189604988.png

 

KnuffelBeestje_1-1649189639466.png

 

KnuffelBeestje_0-1649190072511.png

 

Zoals jullie kunnen zien is er dus packet loss. De packet loss komt en gaat. Vaak is dit een weekje goed en dan weer enkele uurtjes slecht. Maar natuurlijk moet het zich altijd voordoen op momenten waar je juist niet wilt dat het zich gaat voordoen :). De modem herstarten helpt in sommige gevallen, maar niet altijd. Een ping test met CMD naar de modem levert dan weer geen packet loss op...

 

Als ik een in Discord gesprek zit tijdens deze grote packet drops hoor ik alleen inkomend verkeer maar er wordt niets meer uitgestuurd naar de anderen in het gesprek. Ik zie dat mijn ping ook 5000ms+ wordt.

 

Ook in sociale videospellen (denk aan VRChat) met voice chat heb ik hetzelfde probleem. Ik hoor iedereen nog altijd tegen mij praten maar zij horen mij niet meer. Vervolgens na een 20-30 tal seconden word ik van de server gekickt.  

 

Ik heb de testjes meermaals gedaan en er is geen packet loss voor de eerste 7 - 10 packets. Vervolgens treedt het verlies op dat eventjes kan duren.

 

Weten jullie misschien meer raad?

0 Likes
25 reacties
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Nog even een kort vraagje aan de experten hier 😉

 

Ik ging eens kijken in m'n router en zie dat het WAN IP 192.168.0.235 is. Hoort dit geen publiek adres te zijn? Of heb ik al die tijd iets fout ingesteld?

 

KnuffelBeestje_0-1650709984102.png

 

Momenteel staat het wel op Automatic IP:

KnuffelBeestje_0-1650710060310.png

Moet ik dit een statisch IP geven? En zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Packet Loss met CH8568LG modem


@KnuffelBeestje  schreef:

Ik ging eens kijken in m'n router en zie dat het WAN IP 192.168.0.235 is. Hoort dit geen publiek adres te zijn? Of heb ik al die tijd iets fout ingesteld?


Je hebt inderdaad iets fout ingesteld, niet op jouw router maar in "Mijn Telenet"

Je hebt niet het correcte WAN adres van je router ingegeven.

 

Ga terug naar "Mijn Telenet" > Modem instellingen

Hier zie je onder "Verbonden apparaten jouw router staan met het IP adres 192.0.168.0.235, en ook het correcte (WAN) Mac adres van jouw router.

Kopiëer dit MAC adres, en plak het bij de PPPoE passtrough bridge.

 

Herstart jouw Telenet E-router (reboot kan je ook via "Mijn Telenet")

Na herstart zal jouw router nu wel een publiek IPv4 adres krijgen.

Indien IPv6 geactiveerd krijgt de WAN poort ook nog één /64 IPv6 adres, en krijgt je router een /60 IPv6 prefix om verder uit te delen.

 


@KnuffelBeestje  schreef:

Momenteel staat het wel op Automatic IP:

Moet ik dit een statisch IP geven? En zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?


Neen.

KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hey @flip1953 

 

Raar, want de vorige keer had ik dit volgens mij wel goed ingesteld. Dan zal ik niet goed gekeken hebben, kan gebeuren 😂

 

Nog één klein vraagje, ik vermoed dat dit wel juist staat? Even ter controle zodat ik zelf niet te veel nog ga prutsen.

KnuffelBeestje_0-1650711334245.png

 

En omdat je "PPPoE passtrough bridge" zegt, moet ik dit dan hier ook wijzigen?

Dit staat bij de WAN instellingen.

KnuffelBeestje_0-1650711712537.png

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Packet Loss met CH8568LG modem

IPv6 kun je op native zetten.

De IPv4 WAN instelling op "Automatic IP" (dit wil zeggen dat jouw router via DHCP een IP adres en andere instellingen opvraagt).

 

De bridge functie bij mijn telenet heet gewoon "Bridging". Het woordje PPPOE (Point to Point Protocol Over Ethernet) is volgens mij misplaatst hier.

Eigenlijk zou de bridge functie mac passthrough moeten hetem.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Het MAC adres is inderdaad plots verdwenen van Mijn Telenet.

 

Ik vind ook maar 1 adres terug, er staat niets van WAN bij mijn verbonden toestellen

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Packet Loss met CH8568LG modem

Dat is normaal. Enkel de apparaten die direkt aan de Telenet HGW aangesloten zijn, zijn zichtbaar via mijn telenet als "aangesloten apparaten".

De apparatuur die achter je eigen router aangesloten is, is niet zichtbaar.

 

Indien het enigste zichtbare mac adres het IP adres 192.168.0.235 toont, dan is dat de juiste. Copy-paste en reset, dan zou het moeten werken, en zal je eigen router een publiek extern ip adres voor de wan poort moeten tonen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Dankjewel, m'n router heeft nu een public IP. Nu kijken voor een weekje of dit geholpen heeft.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Packet Loss met CH8568LG modem


@KnuffelBeestje  schreef:

Hey @flip1953 

Raar, want de vorige keer had ik dit volgens mij wel goed ingesteld. Dan zal ik niet goed gekeken hebben, kan gebeuren 😂

En omdat je "PPPoE passtrough bridge" zegt, moet ik dit dan hier ook wijzigen?


Sorry, typefout, ik bedoelde MAC passthrough

0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hallo Netweters

 

Het probleem is uiteindelijk opgelost geraakt door zelf een router te installeren. Alles werkt nu zoals behoren en wij hebben geen packet loss meer gezien.

0 Likes
PippiPebbles
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Packet Loss met CH8568LG modem

Je hebt nog steeds diezelfde modem?


Wij hebben de modem omgeruild in een telenet punt naar het vorige model, dus terug de CH7465LG-TN en het probleem is ook volledig weg nu. We zitten wel met hetzelfde OneUp abonnement aan een dus verlaagde snelheid, want deze haalt slechts 400MB/s.

 

Telenet zelf gaf wel aan dat ze deze modem konden tweaken zodat deze ook 1GB/s zou aankunnen, maar we zaten nog even in een testfase of het probleem daadwerkelijk verdwenen was.

 

Hoe ziet jouw setup er nu juist uit? Welke router/model heb je gekozen?

-

0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hey @PippiPebbles 

Sorry voor het late antwoord. Ik controleer dit forum niet vaak.

Ik heb mijn modem vervangen naar de CV8560E en m.b.v. MAC-Passthrough een router eraan gekoppeld. De router die ik heb aangekocht is de Asus TUF Gaming TUF-AX5400.
Sinds het installeren van deze router zijn al de problemen verdwenen. Ik heb sinds het plaatsen hier geen enkele keer meer last van gehad. Het netwerkverkeer loopt lekker soepel, ookal zijn er enkele apparaten volop aan het downloaden/uploaden.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen, mocht het nog nodig geweest zijn 😉

0 Likes