Beantwoorden
Wafke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?

Ik overweeg een Raspberry PI om DNS te draaien.  Ik zou moeten weten of ik die gevoed kan krijgen via PoE van de ethernet poorten van mijn kabelmodem (dan wel via de klassieke weg met usb-c adapter).

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?

@Wafke 

Rechtstreeks heb je geen PoE. Je moet dan een PoE Hat toevoegen. Hoeft niet van RPI te zijn.

 

Is het een model 4, dan schaf je u best een voedig aan van RPI.

Met een model 3 kan je proberen om van een ander toestel via usb stroom af te nemen. Heb je ehter schijven hangen aan uw rpi die zelf stroom afnemen van de rpi, zou je ook best voor een losse voeding gaan. Je kan altijd proberen met een gsm lader, maar daaruit krijg je wisselende stroom (100 keren per seconde van nul tot vijf volt). Een voeding vlakt dat af en daar is de uitgansspanning stabieler en dus beter.

Wafke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?

Okeeeeee ..............

 

Ik had dus inderdaad de RPI ***plus hat voor voeding via ethernet*** in gedachten.

 

Nu nog het antwoord op de vraag die ik eigenlijk gesteld had : kan dat zo op de kabelmodem worden aangesloten en heeft dat ding dan voeding (via PoE) of levert de kabelmodem helemaal geen stroom via de ethernetpoorten en blijft die PI dan nog altijd dood zelfs met hat ?

0 Likes
Wafke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?

Ik zal het maar houden op "je schaft best een RPI voeding aan".  Thanks for the info.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?

@Wafke  Raspberry PI kan je voeden met een gewone standaard voeding zoals je gebruikt voor een smartphone, een gewone AC adapter met DC 5.2V output 2.5 A. Op de ethernetpoorten kan je geen POE aansluiten. Trouwens een modem van Telenet levert ook geen Power over Ethernet. Daarvoor moet je ofwel een aparte adapter hebben, eigenlijk 2, eentje om de voeding op je ethernet te steken en indien nodig aan de andere zijde eentje  om het er terug af te halen. Ofwel een POE switch.

Wil je een Raspberry bvb in een robot gebruiken dan kan je uw Raspberry voeden met zo'n powerbank.

Trouwens die "hat" is maar een tussenstuk, die moet ook van ergens zijn stroom krijgen, via ethernet dus maar dan heb je een POE switch nodig.

En een DNS server draaien is leuk maar onthoud dat je weinig kan doen als je geen vast publiek IP adres hebt want ik vrees dat je dat niet kunt omzeilen via een DDNS account.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?


@igvfer  schreef:

een DNS server draaien is leuk maar onthoud dat je weinig kan doen als je geen vast publiek IP adres hebt


Niet noodzakelijk. Ik draai een eigen DNS-server op mijn router, zodat ik ook hosts binnen mijn eigen LAN kan 'resolven'. Access-point, IP-phones, server, camera's alles is via naam bereikbaar.

Ik gebruik dnsmasquerade. De hosts file dient tevens om static dhcp adressen toe te kennen. Alles wat mijn DNS server niet kent vraagt hij upstream aan bij de OpenDNS servers.

Ipv je eigen router kun je heel goed een rpi gebruiken, bijvoorbeeld met pi-hole.

 

De lokale DNS server is niet bedoeld om DNS queries uit het internet te beantwoorden, maar enkel lokale aanvragen. Voor name resolutions vanuit het internet voor hosts achter mijn router (dus met dynamisch adressen) gebruik ik de DNS service van afraid.org. Ik heb volledige DNS-zone controlle over mijn eigen domein-namen, en kan voor IPv4 en IPv6 dyndns gebruiken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wafke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

PoE op 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) ethernet poorten ?

Uit de antwoorden maak ik op dat de PoE hat niet dient om de RPI te voeden via ethernet, maar om aangesloten devices te voeden vanuit de RPI.  Dus : hou het op een gewone voeding.

0 Likes