Beantwoorden
MaxVMH
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Ik heb een port forward ingesteld op het IP-adres van mijn Raspberry Pi webserver, poort 80, TCP-protocol. Alles werkte prima (ook toegang van buiten m'n netwerk) tot en met eergisteren, toen het dynamische IP-adres van de Raspberry Pi 's nachts opeens veranderde.

 

Ik ben toen naar mijn.telenet gegaan en heb het IP-adres van de port forward veranderd naar het nieuwe IP-adres van mijn Raspberry Pi. Via het lokale IP-adres, het externe IP-adres en mijn .be-domeinnaam kan ik mijn website bereiken zolang ik binnen mijn netwerk ben, maar niet van buitenaf.

 

Daarna heb ik m'n Raspberry Pi een statisch IP-adres gegeven binnen de gepaste range (192.168.0.20) om een conflict met IP-adressen uit te sluiten, en de port forward aangepast. Geen verandering.

 

Goed, ten einde raad heb ik de port forwarding uit gezet en het IP-adres van de Raspberry Pi in de DMZ gezet. Geen verandering.

 

MAW: Telenet doet de port forward binnen m'n eigen netwerk maar niet van buitenaf, want als ik mijn externe IP-adres (78.23.xxx.xx) of .be-domeinnaam gebruik binnen m'n eigen netwerk, kom ik op de Raspberry Pi. Van buitenaf lukt het niet.

 

PS: via online poort-checkers krijg ik te zien dat poort 80 gesloten is.

PPS: de Telenet firewall staat uitgeschakeld bij IPv4 en IPv6, maar online firewall-checkers geven aan dat de firewall nog steeds aan staat en poort 80 in stealth modus staat.

0 Likes
14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Eigenlijk moet je voor dergelijke dingen als je toch poort 80 wil gebruiken een modem only en een eigen router gebruiken. Maar probeer voorlopig toch maar eens de firewall en UPnP aan te zetten en dan poort 80 te forwarden naar het IP adres van je Raspberry. Je hebt toch toevallig geen camera of zo bijgeplaatst?

Ik weet uit ervaring dat de software van mijn telenet soms wat hardleers is wat betreft het opslaan van de instellingen. Soms helpt het om instelling te verwijderen, op te slaan, even te wachten en opnieuw in te stellen en dan uw modem/router via mijn telenet opnieuw op te starten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaxVMH
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

UPnP/Firewall aanzetten helpt niet, ik snap ook niet waarom dat zou helpen.

 

Modem herstarten via mijn.telenet lukt niet, wanneer ik op bevestigen duw, komt de vraag om te bevestigen gewoon opnieuw tevoorschijn.

 

 Geen camera’s aangesloten.

 

Instellingen verwijderen / opnieuw instellen heb ik al zeker 20x gedaan.

 

De modem neemt de poort forward instellingen wel over, maar blokeert de toegang van buitenaf, want ik kan de website binnen mijn lokale netwerk bereiken via de .be-domeinnaam en m’n externe IP-adres, maar niet van buitenaf.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Ik zou opteren om een nieuwe modem te halen in een Center. Lijkt me niet erg normaal.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaxVMH
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Gaat dat zonder afspraak?

 

Gaat een nieuwe Telenet modem/router dan wel degelijk toegang doorlaten van buitenaf voor de poorten die ik open zet? Ik vind niets dan miserie terug op het internet ivm Telenet en port forwarding.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen


@MaxVMHschreef:

Gaat dat zonder afspraak?

 

Gaat een nieuwe Telenet modem/router dan wel degelijk toegang doorlaten van buitenaf voor de poorten die ik open zet? Ik vind niets dan miserie terug op het internet ivm Telenet en port forwarding.


Zoals @igvfer reeds aanhaalde: voor hetgeen jij wenst te doen zou je best de HGW inruilen voor een modem-only en zelf een eigen router installeren. Dan ben je zelf meester over al die settings en heb je veel meer mogelijkheden.

 

Normaal gezien is het binnenleveren van een HGW en omruil naar een modem-only steeds mogelijk en ook geheel gratis. Sommige centers kunnen er echter moeilijk over doen en er is ook niet overal stock, dus best even op voorhand bij het center checken of ze welwillend zijn en stock hebben.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Wij garanderen niets hier op de Netweters. Wij geven alleen maar raad. Ikzelf heb een HomeGateway en de enige miserie die ik heb gehad met portforwarding en die ik niet zelf heb kunnen oplossen was via IPv6. Maar tot nu toe heb ik altijd alles kunnen doen zoals ik het wilde. Maar zoals gezegd, wil je alles zelf in handen hebben, haal dan een modem only en een switchke in een Center en koop je een router.

Je kan hier wat informatie halen voor je een aankoop doet:

https://www.techpulse.be/achtergrond/223609/13-high-end-routers-boven-100-euro-getest-je-geld-waard/

https://www.techpulse.be/achtergrond/223483/zes-budgetrouters-onder-de-100-euro-getest/

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Er was even een hapering en nu staat het er 2 keer dus zal ik het 1 keer wissen.

 

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen


@MaxVMHschreef:

UPnP/Firewall aanzetten helpt niet, ik snap ook niet waarom dat zou helpen.

 

Modem herstarten via mijn.telenet lukt niet, wanneer ik op bevestigen duw, komt de vraag om te bevestigen gewoon opnieuw tevoorschijn.

 

 Geen camera’s aangesloten.

 

Instellingen verwijderen / opnieuw instellen heb ik al zeker 20x gedaan.

 

De modem neemt de poort forward instellingen wel over, maar blokeert de toegang van buitenaf, want ik kan de website binnen mijn lokale netwerk bereiken via de .be-domeinnaam en m’n externe IP-adres, maar niet van buitenaf.


Er zijn al verschillende mensen geweest die gelijkaardige problemen gemeld hebben met portforwarding met de HGW. Soms helpt herstarten, soms zijn ze een nieuwe HGW moeten gaan halen. Het opslagen van de wijzigingen werkt inderdaad soms ook niet van Mijn Telenet.

Het meest flexibele is inderdaad een eigen router gebruiken met een modem-only, maar dat kost ook iets meer...

 

één tip: gebruik geen dynamische IP adressen als je port forwarding doet! (maar dat heb je ondertussen zelf al ontdekt zeker? Man Vrolijk)


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaxVMH
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Iets meer kosten: bedoel je dat het bij Telenet meer kost om een modem-only te hebben, of bedoel je de aankoop van de router?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Aankoop van de router uiteraard. Uw abonnement blijft gelijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaxVMH
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

De afgelopen dagen nog wat zitten testen, resets gegeven, enzv. ... Dan naar de Telenet helpdesk gebeld: eerst wouden ze geen support geven ivm port forwarding, uiteindelijk gingen ze kijken wat er scheelde omdat wijzingen ivm firewall en DMZ ook geen effect hadden.

 

Nog niets van gehoord, maar  vandaag kwam de nieuwe router dan eindelijk toe, ben meteen de modem gaan inwisselen. Eerste Telenet center wou geen modem-only model meegeven "want dat mag enkel door Telenet-installateurs geplaatst worden". Tweede center had er geen op voorraad. Uiteindelijk geluk bij het derde center.

 

Soit, router ingesteld, en alles werkte meteen zoals het hoort. Eigenlijk zelfs beter: beter bereik, hogere snelheid. Merci voor de tip om naar een modem-only model te gaan 🙂

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen


@MaxVMHschreef:

 

... knip .... 

 

Soit, router ingesteld, en alles werkte meteen zoals het hoort. Eigenlijk zelfs beter: beter bereik, hogere snelheid. Merci voor de tip om naar een modem-only model te gaan 🙂


Dan kun je misschien hetgeen @igvfer als eerste geantwoord heeft aanduiden als oplossing voor uw probleem Smiley Knipoog Zie ook het laatste zinnetje in de handtekening van de kraks en moderatoren ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaxVMH
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Ziezo, heb 2 antwoorden als oplossing ingesteld 😉 (de jouwe ook, had geen idee dat sommige Telenet-centers anders handelen - dan zat ik nu wss te wachten op een afspraak met een Telenet-technieker)

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port Forwarding / Firewall / DMZ problemen

Bedankt @MaxVMH dat is heel graag gedaan Smiley Vrolijk

 

Wij hebben evenveel plezier in het vinden van oplossingen als diegenen die een oplossing krijgen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.