Beantwoorden
Bjmdrrc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Port forwarding nieuwe router en access point

Hallo

 

gisteren nieuwe modem (zonder WiFi) en extra access point geplaatst na verhuis (deze combinatie was advies Telenet installateur). Tot op heden had ik de gewone router met WiFi. Ik kan nu echter nergens meer een menu vinden waar ik Port forwarding kan instellen (kan zelfs Ssid niet meer wijzigen in mijn Telenet). Helpdesk heeft meegekeken en ze vonden het ook niet. Hun advies: vraag stellen op netweters...

iemand enig idee of dit komt door deze nieuwe toestellen?

alvast bedankt!!

Tags (1)
0 Likes
12 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding nieuwe router en access point

@Bjmdrrc  welke modem heb je gekregen ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding nieuwe router en access point

@Bjmdrrc 

Is je nieuwe modem ook één met vier utp aansluitingen? Zo ja dan heb je de CV8560E.

Ging die port forwarding naar een eigen router of naar één bepaalde server?

Als het de CV8560E is dan kan je in mijn Telenet het mac adres ingeven van je eigen router of van je server.

Heb je dat toestel, maar kan je in mijn Telenet dat mac-adres niet ingeven, neem dan contact met Telenet en zeg hun welk modem je hebt van Telenet.

0 Likes
Bjmdrrc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Port forwarding nieuwe router en access point

Klopt. Het is dat type.

ik kan nergens in mijn Telenet iets wijzigen... geen Port forwarding, Mac adressen, niets...

0 Likes
Bjmdrrc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Port forwarding nieuwe router en access point

Het is een CV8560E.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding nieuwe router en access point

@Bjmdrrc 

Contact opnemen met Telenet. Hopelijk heb je iemand die weet waarover het gaat. Ze moeten de juiste zaken invoeren in hun systeem.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Port forwarding nieuwe router en access point

Gezien de topic starter (op advies van de installateur) de "modem zonder WiFi" in combinatie met een extra access point gekregen heeft, moet de vraag niet gesteld worden welke modem.

Dit is zonder twijfel de E-router (CV8560E). Welke anders?

 

Het probleem dat deze gebruiker heeft, is zoals hier al verschillende gebruikers gemeld hebben, het feit dat de modem verkeerd geprovisioneerd is.

En een contact met de Helpdesk lost het probleem niet op, want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd (tot het verwijzen naar Netweters toe 😃).

 

Zolang Telenet geen duidelijke instructies geeft naar hun klantendiensten dat de E-router (CV8560E) drie MAC adressen heeft, of er techniekers blijven beweren dat er maar twee MAC adressen nodig zijn voor het provisioneren van een "modem zonder WiFi", dan zal dit probleem blijven opduiken 🤔.

 

@Bjmdrrc 

Op de doos van jouw Telenet modem staan er 2 MAC adressen (HFC Mac adres en MTA Mac adres), maar op het etiket van het toestel zelf zie je ook nog een 3de Mac adres: GATEWAY Mac.

 

Bel dus nog eens naar de Heldpesk, en vraag hun specifiek om ook het GATEWAY Mac adres in te brengen bij de modem gegevens (onder GW of HGW).

Indien ze het in Keulen horen donderen, ga dan gewoon naar het dichtstbijzijnde Telenet Center, met een foto van het modem etiket, en zij zullen het in orde maken.

 

Van zodra je thuiskomt (na eventuele herstart van de modem) zal je in "Mijn Telenet" de correcte modem vinden, en kan je port fortwarding instellen.
Ook je WiFi Access Point zou nu zichtbaar moeten zijn, en kan je het SSID naar believen wijzigen.

Port forwarding nieuwe router en access point

Even terzijde

Deze maandag werd bij mijn dochter (na verhuis) op mijn vraag de CV8560E geïnstalleerd. Goed dat ik aanwezig was bij de installatie: ik heb de installateur gewezen op het GW Mac adres dat op het etiket van de modem te vinden is.

 

De modem werd correct geprovisioneerd, en ik kon nog tijdens het bezoek van de technieker op "Mijn Telenet" de correcte modem zien, en het MAC adres inbrengen voor de IPv4 bridge.

 

Telenet moet gewoon zijn techniekers en Helpdeskers de correcte instructies geven wat betreft het provisioneren van de E-router. Blijkbaar zijn er nog veel Helpdeskers niet op de hoogte (zie openingspost) 🤔.

 

Bjmdrrc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Port forwarding nieuwe router en access point

Hallo

 

ondertussen mijn ‘oude’ modem terug geplaatst. Telenet gebeld met dit mac adres en gezegd dat ik oude terug gezet heb en alles werkt terug naar behoren.

laat ik dit nu zo staan (access point draait nu ook nog apart) of zet ik nieuwe Modem terug met melding aan Telenet dat ze 3e Mac adres moeten invoeren?

zolang nu alles werkt laat ik heb liever met rust 🙂

 

bedankt voor alle reacties!!

0 Likes
Ex-Netweter
 

Port forwarding nieuwe router en access point

In principe zal jouw oude modem stoppen met werken, tenzij Telenet deze terug provisioneert.

Je kan niet gelijktijdig 2 actieve modems hebben, aan jou de keuze

Ik zou toch overwegen om de nieuwe modem te installeren, en correct te laten provisioneren door Telenet.

Welk type is jouw oude modem?

 

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Port forwarding nieuwe router en access point


@Ex-Netweter  schreef:

Gezien de topic starter (op advies van de installateur) de "modem zonder WiFi" in combinatie met een extra access point gekregen heeft, moet de vraag niet gesteld worden welke modem.

Dit is zonder twijfel de E-router (CV8560E). Welke anders?

 

 


Het is niet omdat er gemeld wordt dat de installateur een "modem zonder WIFI" heeft geïnstalleerd dat de topic starter zonder twijfel de E-router (CV8560E) heeft. De vraag die er daarna komt over welke modem het precies is, is om zeker te zijn dat hij effectief de juiste modem heeft gekregen. Er zijn al gekkere dingen gebeurd, dus die vraag is zeker zo gek nog niet.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Port forwarding nieuwe router en access point

Als ik schrijf "zonder twijfel" bedoel ik natuurlijk dat ik er niet aan twijfel 😊.

Of anders uitgedrukt: ik ben 99% zeker 🙂

 

Maar zeg nu eens eerlijk:

Als een Telenet technieker - op zijn advies - de combinatie van een "modem zonder Wifi" met een bijhorend Telenet Access Point installeert, welke modem kan het volgens jou dan anders zijn?

 

De enige "modem zonder WiFi" die ik ken is de EMTA modem (7160E), maar die is bijna niet meer verkrijgbaar - en alléén op uitdrukkelijk verzoek van de klant.

Een Telenet technieker zal nooit zelf een EMTA modem aanraden, en zeker niet met een Access Point erachter (want dan krijgen alle WLAN clients een publiek IP adres zonder firewall bescherming) en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

 

Vandaar dat ik schreef "zonder twijfel" 😉 ...

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding nieuwe router en access point

Off topic

@Ex-Netweter 

Mijn ervaring bij de netweters is dat je de woorden niet altijd in zijn letterlijke betekenis mag begrijpen. Een groot aantal gebruikers kent het verschil niet tussen modem, router, access point, laat staan dat ze al weten wat het toestel is of doet. Ik had net als @Wheng mijn twijfels over wat de vraagsteller bedoelde. Een verduidelijking vragen hoort tot de meest normale gang van zaken in dit forum.

0 Likes