Hallo aan iedereen
Laat me beginnen met te vertellen dat ik allesbehalve een gedreven IT-er ben. In mijn tienerjaren was ik beter op de hoogte van alles, maar ik denk toch nog wel redelijk mijn plan te kunnen trekken op het gebied van IT. Netwerking heb ik me wel nooit erg in verdiept, dus excuses als er blijk is van wat onwetendheid van mijn kant.
Ik dacht deze week bij mezelf, laat ik de boel eens wat updaten. De oude ellendige Digibox vocht de helft van de keren een potje aan/uit met de tv en receiver en dat was mij beu. Dus begonnen met een nieuwe "Digibox" (Of hoe noem je dat klein ding tegenwoordig?). Jammer genoeg kon de medewerker in de winkel me niet vertellen dat hierbij de oude direct gedeactiveerd werd. Die avond speelde Club in de Championsleague en de kleine wou kijken, waardoor ik in allerijl de nieuwe heb mogen aansluiten. Soit...
Installatie viel goed mee, waardoor ik dacht van ook maar eens de modem te upgraden naar 1 met Wifi 6, de F3896LG-TN.
Allemaal goed en wel, de switch verliep vlekkeloos, be-halve port forwarding natuurlijk. Ik heb hier al wat zitten lezen en ik ben blijkbaar niet de enige. Het lukt me maar niet om welke poort dan ook open te zetten, en ik heb deze echt wel nodig voor mijn domotica. Ik open mijn real life poorten bij thuiskomst via mijn telefoon en dat lukt dus niet meer.
Ik ben vrij zeker dat het aan de modem ligt, want als ik check met een port checker online is de poort telkens gesloten.
X aantal verschillende dingen geprobeerd:
- Verschillende reboots van de modem
- Ander poortnummers
- Firewall in- en uitschakelen via Mytelenet (tip die hier rond gaat)
- Een range ingegeven ipv een enkele poort (Dus bv ipv extern 17841-17841 intern 17841, extern 17841-17842 intern 17842)
Ja ok, ik lees hier vaak van koop een router en bridge de Telenet modem, maar dat was niet echt mijn plan. Ik heb al een paar AP's van Ubiquiti met hun eigen netwerk dus de wifi in huis is eigenlijk wel ok. Ik zou ook nog steeds mijn oude router kunnen terugplaatsen, ik heb hem nog, maar dat vind ik precies ook maar zo dwaas.
Wie o wie kent er nog een trucje wat ik nog niet geprobeerd heb?