Beantwoorden
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

Dit is een follow-up post voor het topic mbt port forwarding in deze thread: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

Wou hiervoor een aparte thread opzetten omwille van het feit dat dit niks meer met bridiging (MAC passthrough) van de CV8560E te maken heeft.

 

Topic:

 

Ik ben al iets verder geraakt. Ik zie dat de port forwarding lukt voor de toestellen die met wifi verbonden zijn maar niet voor de toestellen die bekabeld verbonden zijn via een switch die tussen de router en het verbonden bekabeld toestel staat.

 

Ondertussen volgende test gedaan:

 

- Rechtstreeks bekabeld verbonden op de router -> werkt

- Verbonden via de tussenliggende switch -> werkt niet

 

Reply op deze post:

 

Even checken of ik je tests goed begrepen heb;

We hebben het steeds over toestellen achter je eigen router?

Als ze via wifi verbonden zijn, kun je ze vanaf het internet bereiken wanneer port-forwarding op je eigen router aktief is.

Ook kun je interne toestellen die via een kabel rechtstreeks met je eigen router verbonden zijn vanaf het internet bereiken wanneer port-forwarding aktief is.

Toestellen verbonden met kabels via een switch op je eigen netwerk kun je niet bereiken?

Correct?

Is het wel echt een switch, of misschien een switch/router combinatie?



Meten is weten. Gissen is missen.
8 reacties
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

@Arnie 

 

Helemaal correct. Ik heb even een schema toegevoegd om dit wat duidelijker te maken. 

 

De switch die tussen de router en de laptop zit wanneer het niet werkt is een Netgear GS116eV2.

 

network.png

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Portforwarding issue

Ik zie dat dit een configureerbare (managed) switch is. Misschien is er iets fout in de configuratie? Gebruik je voor de poort die met de router, en de poort die met je PC verbindt wel hetzelfde VLAN?

Heeft de switch een IP adres? Bestaat er verbinding tussen switch en router, of juist tussen switch en PC? Controleer zeker even de status-leds van de poorten.

Misschien anders voor de zekerheid even een factory-reset van de switch uitvoeren?

 

Het zou natuurlijk ook nog een simpel kabel probleem kunnen zijn, maar ik vermoed dat je dat wel al gecontroleerd hebt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

@Arnie Bedankt! Ik ga dit vanavond even bekijken.

 

Er is geen VLAN, etc ingesteld op de switch en de switch heeft een fixed ip address (buiten de DHCP range) 

Ik zal eerst even de documentatie scannen of ik iets kan vinden.

 

Ik laat iets weten en nogmaals bedankt!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding issue

@XTbe  Volgens mij duidelijk te zoeken in de switch. Heb je de PC die op de switch is aangesloten gecontroleerd op IP adres? Zit dat in dezelfde range als de andere? Zoniet kijken op de switch of er daar een DHCP server aan staat. Alles die achter uw eigen router komt moet in dezelfde LAN zitten, dat is de eerst controle die moet gebeuren. Is dit niet zo, wegens VLAN of wat dan ook,  dan moet je eventueel via routing of iets dergelijks de nodige correcties uitvoeren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

@igvfer Bedankt voor het antwoord.

 

Maak even de checklist 

 

- Controle IP adres van aangesloten PC -> Todo

- DHCP server aan op switch -> Staat niet aan, maar ik dubbelcheck

- Zelfde LAN -> Is zo, maar dubbelcheck eveneens

- VLAN? -> Staat niet aan, maar andermaal nog eens checken

 

Ik hou iedereen op de hoogte van mijn vorderingen.

 

Nogmaals bedankt!

 

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

Even verder getest

 

 Controle IP adres van aangesloten PC -> Ok

 DHCP server aan op switch -> Staat niet aan

 Zelfde LAN -> Ok

 VLAN -> staat niet aan

 

Factory reset uitgevoerd.

 

Nog steeds hetzelfde resultaat.

 

GS105e switch aangesloten op de router en pc bekabeld verbonden met deze switch -> werkt.

 

Er is dus duidelijk iets met de GS116ev2 switch waardoor de port forwarding niet lukt, dingen waar ik aan denk zijn:

 

- Een instelling...

- Een defect...

 

 

 

 

 

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

Heb wat zitten rondsnuffelen op de Netgear forums en er zijn toch wel wat berichten te vinden over NAT loopback op de router (RBK852). Deze berichten zijn tamelijk recent... 

 

https://community.netgear.com/t5/Orbi-AX/RBK852-Nat-loopback-bug-on-satellite/m-p/1982098

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Portforwarding issue

Probleem is opgelost (denk wel niet dat dit voor de modale gebruiker is op dit moment)

 

Het probleem was een NAT loopback bug in de Orbi RBK852.

Dit zou opgelost worden in wss de volgende firmware van de router.

 

Om het probleem op te lossen heb ik de telnet interface op de router geactiveerd en het voorgestelde commando uit deze thread uitgevoerd : 

 

https://community.netgear.com/t5/Orbi-AX/RBK852-Nat-loopback-bug-on-satellite/m-p/1982163/highlight/...

 

Eens dit gebeurd was, kan ik de DDNS url bereiken via een bekabelde pc.

 

Mijn netwerk-kennis rijkt niet ver genoeg maar ik denk te begrijpen dat het te maken heeft omdat je de DDNS en port forwarding binnen dezelfde LAN wil bereiken. De instelling wijzigt iets zodat de NAT loopback werkt.

0 Likes