Beantwoorden
sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Powerlines (PG-9083 en 82LG-TN) achter eigen netwerk?

Beste Netweters

 

Werken de nieuwe powerlines correct achter je eigen router? 

 

Ik heb een Docsis 3.1 HGW met MAC bridging naar m'n eigen Asus router. Deze Asus router ontvangt dus netjes een eigen extern IP en regelt zelf een DHCP server voor al m'n devices.

 

Ik heb eergisteren 1 powerline achter m'n switch gehangen (dus op het netwerk van Asus in mijn range 192.168.1.x) en 1 wifipowerline in het tuinhuis. Na een hoop geflikker van de leds werden ze mooi gepaired en kregen beide PWLs een 192.168.1.x IP adres. De toestellen die met deze wifi van de PWL verbonden zijn krijgen eveneens netjes van Asus een juist IP adres bedeeld.

 

Het vreemde is dat ik beide powerlines wel mooi te zien krijg bij "Mijn Telenet", desondanks ze dus niet rechtstreeks achter de HGW hangen, maar aan mijn eigen netwerk.

 

Sedert deze ochtend staat de status van de wifi PWL in het tuinhuis echter vaak op oranje. Dien ik ergens iets van poorten open te zetten? Zo ja, naar welke van de 2 PWLs? Of is dit enkel een verbindingsprobleem? Het heeft nochtans 2 dagen heel goed gewerkt. Nu komt hij soms even online en dan verdwijnt hij weer. Spijtig dat we niet in de PWL kunnen/mogen inloggen om even alles na te kijken...

 

Alvast bedankt!

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerlines (PG-9083 en 82LG-TN) achter eigen netwerk?

Oranje lampje wil meestal zeggen dat de verbinding niet echt goed is. Dat kan komen door velerlei redenen. Bijvoorbeeld een ander apparaat dat niet goed (meer) ontstoord is die schommelingen veroorzaakt op je electriciteitsnetwerk. Met als bijkomende factor de afstand, een extra zekeringenkast enz.. Powerlines zijn alternatieven maar niets gaat boven een goede UTP natuurlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Powerlines (PG-9083 en 82LG-TN) achter eigen netwerk?


@sammyke007  schreef:

Het vreemde is dat ik beide powerlines wel mooi te zien krijg bij "Mijn Telenet", desondanks ze dus niet rechtstreeks achter de HGW hangen, maar aan mijn eigen netwerk.


Daar is niets "vreemds" aan.

De Powerlines maken zelf verbinding met de servers van Telenet ("calling home") ...

Eigenlijk een beetje verontrustend en schending van je privacy: op die manier heeft Telenet zicht op jouw intern netwerk, zelfs achter je eigen router / firewall 🤔

 


@sammyke007  schreef:

Sedert deze ochtend staat de status van de wifi PWL in het tuinhuis echter vaak op oranje. Dien ik ergens iets van poorten open te zetten? Zo ja, naar welke van de 2 PWLs? Of is dit enkel een verbindingsprobleem? 


Bedoel je in "Mijn Telenet"??

Dat wil gewoon zeggen dat Telenet ze "een tijdje" niet heeft gezien:

  • groen = minder dan 15 min. geleden
  • oranje = tussen 15 min. en 24u. geleden
  • rood = méér dan 24u. geleden

Die status wil dus niet altijd zeggen dat ze niet werken. Maar gezien Telenet de PWL in het tuinhuis al een tijdje niet zag (> 15 min.), kan dat inderdaad wijzen op een verbindingsprobleem.

Of gewoon dat de WiFi PWL (tuinhuis) minder vaak "naar huis" belt 😁

 

De PWL achter je switch kan wel regelmatig verbinding maken ...

sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Powerlines (PG-9083 en 82LG-TN) achter eigen netwerk?

Bedankt allebei!

 

Ik heb hem verstoken en de LED blijft prima groen nu.

Ik weet maar al te goed dat er niets boven echte UTP verbindingen gaat, maar het is enkel om een camera en een IoT device in het tuinhuis betere verbinding te geven. Ik heb deze zomer nieuwe 3G2,5 getrokken, maar die UTP vond ik toen niet nodig. Dom... 😁

 

Ik dacht even dat ik poort 7547 misschien moest forwarden. Gek wel dat deze PWLs inderdaad vlot naar huis/Telenet kunnen communiceren. Zonde dat ze de webinterface van die devices ook hebben dichtgesmeten. Voor de knutselaars onder ons is het toch handig altijd wat verder te kunnen kijken dan Mijn Telenet, maar hey, ik klaag niet.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerlines (PG-9083 en 82LG-TN) achter eigen netwerk?

@sammyke007 

 

Voor de echte knutselaars heb je gelijk, maar je mag niet vergeten dat er ook een niet te onderschatten groep van would-be knutselaars bestaat. 

En die "situaties" wil Telenet begrijpelijkerwijze vermijden. Spijtig voor de ernstige "knutselaars".


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes