Beantwoorden
guy109
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Probleem met bridge modus

modem: F@ST3896LG-TN
router:tp link router ER605

Hallo netweters,
Ik ben nu al een maand bezig om bridge modus te activeren op de telenet modem en dit zo te houden.
Een technieker heeft mijn mac adres van de router ingegeven (om ongekende reden kan ik dit als klant blijkbaar niet doen want de instellingen worden niet verwerkt)
In eerste instantie was het ok tot op het moment dat de modem moest herstart worden.
Na herstart kreeg ik geen wan adres meer. weer technieker ingeschakeld en terug ok totdat ja...modem terug moest herstart worden.
nu ben ik 5 techniekers verder en weer het gekende probleem.
De laatste technieker zei dat alles aan telenet zijde in orde was en dat ik dit probleem moest voorleggen aan helpdesk TP link.
De router is nu uitvoerig getest en werkt 100%, en toch komt er geen wan tevoorschijn.
De log in router zegt mij het volgende:
[OMADA]WAN1: DHCP client sending DHCP-DISCOVERY timeout.
[OMADA]failed to obtain the IP address for WAN1 because no response from the server.
[OMADA]WAN1: DHCP client sending DHCP-DISCOVERY timeout.
Hieruit besluit ik dat de router via dhcp steeds aan de modem vraagt om hem een wan ip te geven, maar de modem reageerd hier niet op.
Het loopt elke keer fout nadat de modem is herstart

Ik ben zeker dat mijn installatie na de modem 100% ok is
ik heb het juist MAC adres van mijn router in telenet staan
modem en router terug opgestart en ook in een andere volgorde

Nu is mijn vraag: heb ik de juiste modem en router of wat zie ik hier steeds over het hoofd?

Bedankt om even mee te denken

5 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Dit type modem ondersteunt zeer zeker bridge. Mijn ervaring met dit type modem is zelfs iets beter dan met het CV8560E model, welke soms problemen gaf met IPv6 (prefix delegation, geen bridge - maarnodig als je achter je eigen router ook IPv6 wilt gebruiken.
Vreemd dat je eigen router geen antwoord op DHCP ontvangt. Met correct werkend bridge zou je een publiek IP adres moeten ontvangen, indien je een fout MAC adres ingesteld hebt zou je een private IPv4 adres (uit het subnet 192.168.0.0/24) moeten ontvangen. Er schijnt dus iets mis te zijn met je modem, vermoedlijk de provisioning - de instellingen die je via my telenet doet komen niet bij jouw modem aan.
Komt het mac aadres van je modem (sticker) overeen met wat je in my telenet ziet?

Screenshot From 2026-09-01 13-03-59.png

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
guy109
Freshman Beetjesweter

Ja Arnie het mac klopt precies, het heeft hiermee gewerkt. Pas als modem herstart gaat het fout. Dan vraagt de router terug aan de modem om hem een publiek ip te geven maar modem antwoord niet

guy109
Freshman Beetjesweter

Ah je bedoelde het mac van de modem ja dat is correct

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik bedoelde inderdaad het modem mac adres, niet het MAC adres van je eigen router (welke je voor bridging invult).
Je zou misschien eens een factory reset van je modem kunnen doen (stroom loskoppelen, reset toets ingedrukt houden, stroom terug aansluiten, reset toets ingedrukt blijven houden voor ongeveer 15 seconden, daarna loslaten - modem zal opstarten en config en andere zaken opnieuw van Telenet server laden).

Ik twijfel echter of dit iets zal brengen. Ik denk dat je toch echt supprot van Telenet nodig zult hebben om de config van de modem en koppeling met My Teleent in orde te brengen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
guy109
Freshman Beetjesweter

Ok, ga ik eens proberen. 

Bedankt