Beantwoorden
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

Beste netweters

 

Ik heb problemen met mijn wifinetwerk sinds ik dit weekend begonnen ben met de wifi te gebruiken van de telenetmodem. Het is zo'n nieuw model die lawaai en licht geeft.

 

Voordien werkte ik met mijn eigen router, een linksys AC2600, die stond centraal opgesteld met dan een switch in de garage voor mijn gestuctureerde bekabeling. Alles werkt prima tot vorige week na een lange stroomonderbreking door werken in de straat. Dus dacht ik om de telenet wifi te gebruiken, en dit weekend bestelde ik een accespoit bij telenet omdat de wifi niet ver genoeg reikte. 

 

Ik heb de indruk dat er toestellen van de wifi gegooid worden van zodra er 24 of 25 connecties zijn.

Ik werk met apple homekit voor alles te bedienen en sturen maar na de omschakeling werkt mijn app veel trager, op mijn iphone duurt het nu enkele seconden voor ik kan bedienen. Sommige toestellen verliezen connectie terwijl als mijn kids er niet zijn dat dit niet gebeurt.

 

Ook heb ik problemen met toestellen die via de switch gaan, kan niet op mijn nas tenzij ik hem inplug op de modem zelf, hetzelfde voor mijn huehub.

 

Vanavond heb ik het accespoint geprobeerd op een verbinding die via de switch loopt met als gevolg weer volop disconnects.

 

Kan er mij iemand de oorzaak van de problemen uitleggen of is er een maximum connects die de modem aankan?

 

mvg

 

Christof

0 Likes
6 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

@Christof75 dit heeft te maken met de ip adress ranges. Je zal met de AP een andere ip range hebben dan de Telenet modem. Vroeger werkte je met een eigen router en modem van Telenet. Dat is dan met een 192.168.x.x range. Op de Telenet router krijg je een ander ip adres range. Deze ip ranges kunnen niet met elkaar "praten", dus geen connectie met elkaar. Je moet zien dat de AP niet op DHCP server staat maar een ip krijgt via de Telenet modem. Zo blijf je in dezelfde range en kan je connecteren op je nas.

Veel succes! 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

Ik weet dat ik in een andere range zit, maar met mijn switch zou dit toch geen verschil mogen maken. Mijn apple tv werkt nog via de switch, mijn synologie nas en hue niet meer. ik heb de rechtstreeks in de modem gedaan en dan gaat het wel.

 

Mijn nas kon ik niet vinden op het netwerk, die werkt op naam, en ook het hulpprogramma om hem te vinden vond niet tot ik hem in de modem inplugde.

 

ik blijf disconnects krijgen van zodra 24 toestellen geconnecteerd zijn. Mijn netatmo deurbel is altijd het eerste slachtoffer en nadien mijn aqarahub. Terwijl die alle twee het dichts bij de modem staan.

 

Mijn apple toestellen hebben er geen last van. Heb 2 apple tv's, 2 homepods, 2homepod minis, 3 ipads, 4 iphones, 3 wificams, 1 ethernetcam, netatmodeurbel,Aqarahub, Hue hub, Emporia, imac, mac mini, synologie nas, 2 macbooks, 2 applewatch, solarlog, nestthermostaat, netwerkprinter en dan nog mijn werklaptop. Ook mijn wagen connecteert aan de wifi.

 

Is er een beperking aan het aantal connects?

 

Ik probeer zoveel mogelijk op ethernet maar wel ambetant als het niet werkt via mijn switch.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

@Christof75  Je kan je apparaten maar laten communiceren als ze in dezelfde range zitten. Tenzij met een managed switch en de nodige routing. Dus zorg ervoor dat alles in  dezelfde IP range zit.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

Welk merk/type switch gebruik je?

Tenzij je statische IP adressen uit een ander subnet aan apparaten hebt toegekend, kan er eigenlijk geen sprake zijn van verschillende ranges.

Normaal zou enkel de Telenet HGW adressen mogen uitdelen, dit via het DHCP protocol, en normaal zullen die dan alle uit de range 192.168.0.x zijn.

 

Wellicht is je switch eigenlijk een router, die ook adressen uitdeelt? Als dit dan adressen uit een andere range zijn, kunnen er problemen ontstaan.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

Ik begrijp niet dat jullie afkomen met de ip range,.

 

Mijn AC2600 was de dhcp, nu is dit de telenet modem. Het is een gewoon domme switch.

 

Mijn apple tv werkt wel via de switch, mijn nas en hue niet.

 

Mijn grootste frustratie is dat de het netwerkt veel trager lijkt de werken of is dit normaal met de telenetmodem?

 

Ik denk er toch serieus aan om gewoon een nieuwe gigabitrouter te kopen. en waarom blijf ik disconnects krijgen vanaf dat ik 24 toestellen of meer connecteer?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem thuisnetwerk na gebruik Telenet wifi

@Christof75  Volgens mij moet je beginnen met het begin. Al je IPadressen nazien. Ook alle apparaten heropstarten zodat ze in de nieuwe IPrange komen. Vaste toestellen als NAS, printer, camera's e.d. een vast IP adres geven buiten de DHCP range. Dat is gewoon de basis vooraleer je andere oorzaken gaat zoeken zeker na de overschakeling naar een andere router. Als je auto niet meer start is het eerste dat je nakijkt toch ook of er nog benzine in zit?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes