Beantwoorden
Archibald
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your third party! It's your second party! It's your sixth party!

Problemen met VPN

Dag iedereen,

 

Ik heb een laptop van het werk gekregen met VPN-verbinding om van thuis uit het netwerk en de toepassingen van het bedrijf te gebruiken.

 

Het probleem is dat de VPN wel actief is (dit zie ik bij het opstarten), maar dat ik geen toegang heb tot de netwerkschijven. Er verschijnt een melding 'Cannot reconnect all network drives'. Toch heb ik al gemerkt dat ik soms gedurende een paar seconden wel op deze schijven kan, maar dan verdwijnen ze weer.

 

Nog een probleem: wanneer de VPN actief is, heb ik geen of zeer traag internet.

Als ik de VPN niet activeer, dan werkt internet wel goed.

 

De IT-mensen van mijn bedrijf weten precies niet goed wat het probleem is.

Sommigen suggereren dat het probleem bij Telenet ligt en dat ik van provider zou moeten veranderen.

 

Nu vraag ik me dus af waar het probleem ligt. Ik heb er zelf helemaal geen verstand van. Zou het probleem effectief bij Telenet kunnen liggen, of eerder bij VPN-instelllingen of andere?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

 

 

Tags (1)
0 Likes
5 reacties
PowerChaos
Professional Weetjesweter
Berichten: 61
Goed bezig! All I want for X-mas is YOU On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

Problemen met VPN

@Archibald

 

probleem ligt bij de VPN zelf

telenet heeft daar niets mee te maken

 

laten we effe een paar dingen opbreken want je spreekt over verschillende problemen

 

internet 

---

als je een VPN maakt maak je een tunneling naar je bedrijf en gebruik je het internet van je bedrijf

en niet meer je eigen internet ( zie naar myip.nl voor je Extern ip xD ) 

 

dit kan je instellen om Niet via het bedrijf te gaan maar via je eigen pc

deze instelling is verschillend aan de hand van de vpn dat je gebruikt

de IT zou er meer over moeten weten , vooral als ze het aanbieden

 

Netwerk

-----

Een vpn verbinding maakt een ander netwerk aan , zo krijg je in plaats van 192.168.1.1 een 172.168.15.20 ip als voorbeeld ( ken de ranges niet van buiten ) 

 

dat betekend kort gezegt dat 172 niet op 192 kan

heeft te maken met routing en subnets en gewoon netwerk ... de IT zou er iets van moeten kennen

 

oplossing , vraag aan IT op routing toe te voegen , zodat je wel op die subnets kan via je VPN

 

 

Vpn

---

Welke VPN gebruik je ?

er zijn 3 soorten die worden gebruikt momenteel (en nog een paar andere )

Spoiler
VPN Protocol Vergelijking
VPN-CODERINGPPTP
128-bit
L2TP
256-bit
OpenVPN™
  • 160-bit
  • 256-bit
Chameleon™
256-bit
VYPRVPN TOEPASSINGEN ONDERSTEUND
HAND-INSTELLING ONDERSTEUND
  • Windows
  • Mac OS X
  • Linux
  • iOS
  • Android
  • Synology
  • Windows
  • Mac OS X
  • iOS
  • Android
  • Blackberry 10 (IPsec enkel)
  • Chromebook
  • Windows
  • Mac OS X
  • Linux
  • iOS
  • Android
  • DD-WRT
  • Tomato
  • OpenWRT
  • AsusWRT/Merlin
  • Synology

De manuele installatie wordt niet ondersteund.

VPN-BEVEILIGINGStandaardversleutelingHoogste niveau van codering. Controleert de integriteit van data en kapselt de data tweemaal in.Hoogste niveau van codering. Certificeert data aan de hand van digitale certificaten.Hoogste niveau van codering. Certificeert data aan de hand van digitale certificaten.
VPN-SNELHEIDHoge snelheid dankzij een lager niveau van codering.Vereist meer CPU-verwerking om de data tweemaal in te kapselen.Best presterende protocol. Hoge snelheden, zelf op connecties met lange wachttijden en over grote afstanden.Best presterende protocol. Verslaat deep packet inspectie. Hoge snelheden, zelfs op verbindingen met hoge wachttijd en over grote afstanden.
STABILITEITWerkt correct op de meeste Wi-Fi hotspots, erg stabiel.Stabiel op toestellen die NAT ondersteunen.Meest betrouwbaar en stabiel systeem, zelf na draadloze routers, op onbetrouwbare netwerken en op Wi-Fi hotspots.Maskeert VPN-verkeer, zodat het niet kan worden geïdentificeerd als een VPN-verbinding (via deep packet inspectie) en worden geblokkeerd.
COMPATIBILITEITVoorgedefinieerd in de besturingssystemen van de meeste desktops, mobiele toestellen en tabletten.Voorgedefinieerd in de besturingssystemen van de meeste desktops, mobiele toestellen en tabletten.Ondersteund door de meeste desktop computer besturingssystemen en Android mobiel en tablet-apparaten.Ondersteund door de meeste desktop computer besturingssystemen en Android mobiel en tablet-apparaten.
CONCLUSIEPPTP is een snel en eenvoudig te gebruiken protocol. Het is een goede keuze als OpenVPN niet wordt ondersteund door uw toestel.L2TP/IPsec is een goede keuze indien OpenVPN niet door uw toestel wordt ondersteund en beveiliging uw hoogste prioriteit is.OpenVPN is het aangeraden protocol voor computers, voor zowel Windows, Mac OS X als Linux. Beste prestaties - snel, veilig en betrouwbaar.Chameleon is geweldig voor VPN-gebruikers die geblokkeerd worden in landen als China, of indien je snelheidsproblemen ondervindt door bandbreedtebeperking.

aan de hand van de VPN dat je gebruikt moet er instellingen worden aangepast op het script of op je pc zelf

 

mvg

PowerChaos

0 Likes
igvfer1
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vernieuwde WIGO? On a roll... Tien op tien! Handje vol!

Problemen met VPN

Om het misschien iets duidelijker te maken maar toch moeilijk te begrijpen.

Ik kan vanop mijn werk een VPN verbinding maken naar thuis zodat ik van hieruit op mijn PC kan werken.

Hier zit ik op netwerk 192.168.10..x om de verbinding te maken via het publiek IP adres van hier 72.x.x.x wordt er een tunnel opgezet met IPadressen 10.x.x.x naar mijn netwerk 192.168.0..x

Aan de kant van vertrek zijn er dus 3 ipadressen betrokken:

intern 192.168.10.x

Private network 10.x.x.x (dat is het tunnel netwerk)

publiek 71.x.x.x of zoiets (hangt af van de provider)

Aan de kant van aankomst terug 3 IP adressen

Terug publiek IP (terug afhankelijk van de provider)

IP adres in Private network 10.x.X.X

intern network 192.168.0.X

Dit zorgt ervoor dat de PC waarop gewerkt wordt zowel verbinding kan maken met toestellen op het vertrekkende netwerk en ook met toestellen op ontvangende netwerk.

Opmerking

Windows maakt er geen probleem van als langs beide kanten van hetzelfde 195.168.x.x netwerk wordt gebruik gemaakt.

IOS (Apple) heeft daar wel moeite mee. Daar is het aan te raden dat die beide netwerken verschillend zijn.

0 Likes
PowerChaos
Professional Weetjesweter
Berichten: 61
Goed bezig! All I want for X-mas is YOU On a roll... Nog geen reader's digest? :-)

Problemen met VPN

@igvfer1

 

dit hangt ook af van het protocol dat je gebruikt

 

pptp (meest voorkoment vroeger ) heeft daar geen probleem mee , zelfs routing werkt er niet goed op

 

om een voorbeeldje te geven

ik heb 3 vps servers , 1 controller/firewall ( 2 netwerken , 1 intern @ 10.10.10.200 - 1 extern )  , 1 linux met fileserver op ip 10.10.10.10 en 1 windows op inern ip 10.10.10.50

 

pptp -> via firewal rechtstreeks doorgestuurt naar windows op 10.10.10.50 , zodat windows de pptp doet

ik geraak op NIET op internet zonder instellingen aan te passen (via netwerk instellingen ) maar ik geraak wel op mijn FileServer/Controller ( 10 range ) en ik krijg een 192.168.10.1 range

 

OpenVPN -> staat op controller -> ik krijg ip adress 172.168.12.25

ik geraak NERGENS op , maar wel op internet via mijn controller ip

na insstellingen in de config van openVPN -> ik geraak op mijn fileserver - > windows en control server

en zelfs op internet  en nog lokaal ook op mijn gewone range van 192.168 (zelfs mijjn printers werken langs beide kanten ) 

aleen mijn extern ip is van de controller

 

kort samengevat

het hangt er in de eerste plaats van af welk protocol dat je gebruikt

en dan kan je beginnen in te stellen

 

het gemakkelijkste is pptp om te laten werken , maar tweaken kan je dat niet direct 

 

ps: andere ranges is altijd aan te raden , maar als je dezelfde range pakt moet je niets/minder configueren aangezien routing bepaald waar je opgeraakt maar kan ook zijn dat je lokaal terecht komt waneer je extern moet zijn xD

 

mvg

PowerChaos

 

 

 

 

 

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Problemen met VPN

@Archibald

Ken je het IP-adres van de server waar de netwerkschijven op staan? Ga dan naar verkenner en voer dat zo in: (bijvoorbeeld) \\172.16.21.x\data

Laat even weten of je dan op de schijf komt 🙂

Dat traag internet, daar kan je niets aan doen dat ligt aan de snelheid van de vpn server van je bedrijf of hun upload snelheid.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Archibald
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your third party! It's your second party! It's your sixth party!

Problemen met VPN

Hallo

 

Het probleem is intussen opgelost.

 

Het enige wat ik moest doen, was naar instellingen van mijntelenet gaan en dan in het LAN IP-adres het cijfer 0 vervangen door 168.

 

Als ICT-leek begrijp ik er nog steeds niets van, maar het werkt nu tenminste wel.