Beantwoorden
Sofie2290
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Problemen met installatie nieuwe switch TP-Link SG116E

Dit weekend heeft mijn man een switch D-link vervangen door een nieuwe TP-Link SG116E. Vanaf dan hebben we voortdurend problemen om sommige websites geladen te krijgen. Google en kranten werken vanzelf, Smartschool, Office, ... werken niet stabiel. Stressvol aangezien we door schoolsluiting en telewerk allemaal thuis ons werk gedaan moeten krijgen. Soms slagen we er wel in om op die websites in te loggen, andere keren. Het is ook niet afhankelijk van het toestel. 5 verschillende toestellen en 4 hebben de grootste problemen. We zijn al 2 dagen vanalles aan het proberen. Aangezien we geen IT-achtergrond hebben, is het moeilijk om onze weg te vinden naar een mogelijke oplossing. Telenet gebeld: modem vernieuwd, alles (modem, accesspoints) zouden goed moeten werken. We dachten eerst aan een instelling op de computers, maar dat blijkt niet het geval te zijn (laptops werken perfect in andere wifi-omgeving). Het moet iets zijn tussen modem en switch, maar wat? Ik heb al veel online gelezen over IPadressen enz, maar ik heb te weinig achtergrondkennis om dat te kunnen volgen. Iemand die ons kan verder helpen, en dan liefst nog in niet te moeilijke ICT-woorden? Of heel stapsgewijs? Alvast bedankt!

0 Likes
3 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met installatie nieuwe switch TP-Link SG116E

Met de installatie van de nieuwe switch is een IP adres conflict ontstaan.

Deze switch is plug-and-play, hoeft dus niet geconfigureerd te worden (in theorie), maar biedt wel de mogelijkheid. Om dit mogelijk te maken heeft de swtich een IP adres, en dit is dezelfde als die van de Telenet modem (192.168.0.1). Als gevolg van dit conflict heb je problemen met de internet connectiviteit. Ipv6 werkt wel, maar IPv4 niet (of soms).

 

Het is dus noodzakelijk het ipv4 adres van de switch te veranderen. Hier in de handleiding is meer informatie te vinden (pagina 12):

https://manuals.coolblue.be/f6/tp-link-tl-sg116e.pdf

Het beste doe je dit door je PC tijdelijk een vast IP adres toe te kennen (bijvoorbeeld 192.168.0.3), deze met de switch te verbinden, maar de kabel tussen de switch en de modem los te koppelen. Als je dan http://192.168.0.1  opent zul je het configuratie menu van de switch te zien krijgen, en het ip adres kunnen veranderen. Verander dit bijvoorbeeld naar 192.168.0.2

Vervolgens de PC ip config weer op automatisch terugzetten, en de switch weer met het modem verbinden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Problemen met installatie nieuwe switch TP-Link SG116E

Je kan ook in "Mijn Telenet" het subnet veranderen van 192.168.0.1 in 192.168.x.1.

met x = een getal tussen 1 en 254

Dan zou het IP conflict ook opgelost zijn.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sofie2290
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Problemen met installatie nieuwe switch TP-Link SG116E

Bedankt! Dat was inderdaad het probleem. De firma waar we de switch gekocht hadden, heeft ons via de telefoon door de procedure geleid.