Beantwoorden
JeLi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Gegroet,

vooraleerst even een lange tekst om mijn verhaal te schetsen 🙂

Ik dacht enkele dagen geleden bij mezelf 'ik moet is wat screenshots maken van de instellingen van mijn port forwarding op 'mijn telenet', moest er ooit is iets gebeuren...'.

De 'mijn telenet' pagina was niet beschikbaar > contact met helpdesk. We moeten uw modem (oud type, modem only van een jaar of 7 geleden) is resetten vanop afstand (leek me raar, maar bon...). En toen startte het ding niet meer op.

Naar een telenet center, nieuwe modem, type CV8560E (nadat ik hier op het forum al wat gelezen had). Alles kwam terug online met wat inspanningen.

Echter: mijn port forwarding was uiteraard weg. Ik heb ondertussen al enkele dagen contact met Telenet, maar kom maar niet tot een oplossing. Zonet heeft een (zeer behulpzaam!) persoon van de helpdesk mij doorgestuurd naar hier..

Mijn persoonlijke router (oude Airport Extreme die ik binnenkort ga vervangen, maar soit) had ik vroeger ingesteld op 10.0.x.x range, ipv de gebruikelijke 192.168.x.x (don't ask me why...) . Als ik nu bij de port forwarding kijk kan ik enkel de 192.168.x.x range kiezen. Hebben jullie een idee of dit vroeger ook kon op andere subnets dan 192.168.x.x? Bij Telenet kunnen ze blijkbaar niet antwoorden op deze vraag... Ik vertrek zeer binnenkort nl voor enkele dagen op vakantie en zou graag aan mijn domotica kunnen 🙂

Als dit het geval is, lijkt het mij gewoon kwestie van mijn router om te zetten naar range 192.168.0.x en is volgens mij alles ok (behalve dat ik momenteel geen port forwarding kan doen, maar dat de helpdesk dit voor mij moet doen.....). Als dit niet het geval is, begin ik uiteraard liever niet voor niets te foefelen.

Bijkomend: ik had de bridge mode aangezet, op het mac adres van mijn router. Nadien had ik echter niets meer van internet. Na veel gefoefel en hulp van Telenet deze weer uitgekregen, maar ik zit dus met een dubbele NAT. Kan dit ook liggen aan he feit dat ik niet op de 192.168.0.x range zit, maar op de 10.0.x.x?

Mijn probleem is vooral dat ik niet kan 'proberen' omdat er momenteel een storing is bij mijn telenet, waardoor je geen port aanpassingen kan opslaan. Het contact verloopt traag, vandaar dat ik liever ineens een juiste oplossing kan doorsturen, ipv 27115x een poging te ondernemen.

Alvast bedankt!!! Bart

 

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Problemen met nieuwe CV8560E

Tags (1)
7 reacties
Jari_Opsomer
Experienced Meerweter
Berichten: 92
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Beste Bart,

Allereerst, betreffende je vraag over het instellen van port forwarding op een ander subnet dan 192.168.x.x: Ja, het is meestal mogelijk om dit in te stellen, maar het kan variëren afhankelijk van de router en de firmware. Het lijkt er dus op dat de huidige firmware van de CV8560E alleen de standaard 192.168.x.x range ondersteunt voor port forwarding. Het zou daarom verstandig zijn om je router om te zetten naar de 192.168.0.x range om deze functie te kunnen gebruiken.

Wat betreft het probleem met dubbele NAT na het inschakelen van de bridge mode: Het kan inderdaad gerelateerd zijn aan het feit dat je oorspronkelijk op de 10.0.x.x range zat. Wanneer je de bridge mode inschakelt, wordt de routerfunctie van je eigen router uitgeschakeld, waardoor deze fungeert als een 'doorgeefluik' voor het internetverkeer. Als de IP-range van je router niet overeenkomt met de range van de modem, kan dit problemen veroorzaken bij het doorgeven van het internetverkeer. Daarom is het aan te raden om je router ook naar de 192.168.0.x range te wijzigen om deze compatibel te maken met de modem. Zorg er ook voor dat je router geen conflicten heeft met andere apparaten in je netwerk.

Hopelijk lukt het, op tijd!

Groeten,
Jari Opsomer

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Je maakt het complex met 2 routers. Vooral omdat je apparaten vermoedelijk achter die airport extreme zitten en dus in de range 10.x.x.x zitten.

Ofwel laat je er die van tussen en zorg dat al de rest een IPadres heeft in de range 192.168.0.x en doe dan je portforwarding.

Ofwel zorg je dat je airport extreme een publiek WAN IP adres krijgt door bridging op je nieuwe Telenet router en kan je daar dan uw portforwarding instellen.

Ofwel forward je de benodigde poorten op de Telenet modem/router naar de airport extreme die aan de WAN zijde een IPadres heeft in de range 192.168.0.x en doe je dezelfde portforwarding op die airport extreme.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JeLi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

De airport er van tussenuit halen is alvast géén optie, want dan heb ik geen wifi meer 🙂

Alvast bedankt voor de tips, ik ga straks even proberen mijn Airport om te schakelen naar de 192.168.x.x range (momenteel zijn er kids in huis, geen ideale combinatie om zonder internet te zitten :p) en onderneem een nieuwe poging! Ik hou jullie zeker verder op de hoogte

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Uw persoonlijke router deelt adressen uit in de 10 range. Op zijn wan-poort krijgt uw persoonlijke router een ipv4 adres en dat kan om het even wat zijn.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Opgepast. Check eerst Het IPadres aan de WAN zijde van die airport. Is dit in de range 192.168.0.0 dan kan je aan de LAN zijde van de airport deze adressen NIET gebruiken. Tenzij je die airport instelt als Accespoint en niet als router.

In het laatste geval zal je de telenet modem/router wel kunnen instellen voor portforwarding. Basisprincipes van netwerken leren zal veel helpen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JeLi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Ik heb mijn router uiteindelijk als AP ingesteld, dat leek mij de snelste manier om mijn domotica terug operationeel te krijgen. Momenteel werkt alles en tegen de tijd dat ik binnen enkele maanden een nieuwe router heb hoop ik ook eindelijk zelf aanpassingen te kunnen maken op de 'Mijn Telenet'-pagina...

@Jari_Opsomer thx voor de uitleg!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met portforwarding op nieuwe CV8560E

Eigenlijk is dat hier een verkeerd antwoord. Bij bridge modus krijgt je eigen router een publiek IPadres en is er dus geen dubbele NAT. En dan maakt het niet uit of je op je eigen router voor het LAN gedeelte op de 10.x.x.x range zit. Dit even ter correctie.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.