Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
kieken10
Professional Weetjesweter
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Quantis QE317 geen signaal

ik heb een probleem met Quantis QE317 , geeft van ene dag op andere geen signaal meer

kabel vervangen geen verandering

fabrieksinstellingen gedaan geen 

iemand raad aub

16 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@kieken10  schreef:

ik heb een probleem met Quantis QE317 , geeft van ene dag op andere geen signaal meer

Als ik dat lees, dacht ik eerst dat Telenet misschien de (FTA) radiozenders op de coax had uitgezet (in het kader van het afbouwen van DVB-C) 🙄.

Maar als ik op https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?lang=en&liste=2&live=212 kijk, zie ik dat alle radiozenders er nog staan, dat zal het dus gelukkig niet zijn 😁

Als test zou je eens kunnen kijken of je de radiozenders nog altijd ziet als je een DVB-C TV toestel hebt, en scant op het Compact Signaal (of op het reguliere signaal als je een CI+ gebruikt).

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Het kan altijd zijn dat de DVB-C tuner (of een ander onderdeel) in het toestel de geest gegeven heeft.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel!

Zet het toestel een dag zonder stroom en laat daarna rustig op starten 

Kijk nog eens de kabels na  steek de coax kabel in de tv laat hem de radio zenders inlezen 

Om na te zien of dat nog werkt 

Als toestel defect is zal je eens moeten rond zien 2dehands of ....

Er was vroeger nog iemand met een probleem 

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Vistron-VDR2101/m-p/211295#M24728

https://www.2dehands.be/v/audio-tv-en-foto/radio-s/m2351188016-quantis-qe317-dvb-c-radiotuner

https://www.2dehands.be/v/audio-tv-en-foto/radio-s/m2349092165-digitale-radio-quantis

kieken10

als ik de kabel van de tv op de  Quantis aansluit werkt de tv wel

ik veronderstel dan het het de  Quantis zal zijn die het heeft begeven 

of heb ik het verkeerd aub

kieken10

bedankt

kieken10

vermoed ik ook al na test tv werkt nog via  Quantis, dus signaal is er wel

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@kieken10 doe eens een nieuwe scan met het toestel op alle radio zenders dat vrij zijn te ontvangen.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
kieken10

@Master-Magic,  hoe doe je dit dan aub

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Master-Magic  schreef:

@kieken10 doe eens een nieuwe scan met het toestel op alle radio zenders dat vrij zijn te ontvangen.

Master Magic bedoelde waarschijnlijk een nieuwe scan op jouw TV toestel naar de vrij te ontvangen radio zenders?

Wat de Quantis betreft: deze scant alléén de vrij te ontvangen zenders, alle gecodeerde zenders worden sowieso overgeslaan.

Er zijn dus 2 manieren om zenders te scannen op de Quantis:

1. compact signaal: instellen op startfrequentie 290 MHz, symboofrequentie 6875 KS/s, modulatie 256 QAM, netwerk-ID 0032
  2. regulier aanbod: instellen op startfrequentie 322 MHz, symboofrequentie 6875 KS/s, modulatie 256 QAM, netwerk-ID 0022

In het 2de geval krijg je méér radiokanalen, gezien de zenderlijst van het Compact Signaal minder (vrij te ontvangen) radiozenders bevat. Je kan dus best altijd de instelling 322Mhz/Netwerk-ID 32 gebruiken.

@kieken10  schreef:

@Master-Magic,  hoe doe je dit dan aub

RTFM 🤔

als je een reset naar fabrieksinstellingen hebt gedaan zijn de stappen:

• eerst taal kiezen (met de pijltjes) > OK > dan Land kiezen > OK.
  • volgende stap Provider kiezen > OK, daarna netwerk-ID (32).
  • vervolgens symbolrate (6875), modulatie (256QAM) en frequentie (322) kiezen > OK.

nu moet de Quantis beginnen scannen, na het scannen springt de tuner op kanaal 1.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0910/2144/3416/files/gebruiksaanwijzing_qe317_nl_rev.2.3_25_07.pdf 

Belangrijk:

• Sluit de Quantis aan op de TV coax uitgang van het aansluitpunt (niet op Radio uitgang, want dat is FM, geen DVB-C).
  • Laat het toestel in stand-by staan als het het niet gebruikt, dan worden automatisch een nieuwe zenderlijst ingelezen indien beschikbaar.
  • Probeer ook eens of het niet aan de voedingsadapter ligt. Dit is een normale 12V voeding. Probeer eens een andere 12V voeding?
  • Hoe is de Quantis aangeloten aan jouw versterker? Indien via Toslink (optisch), dan moet je kiezen tussen "PCM" en "Bitstream" 

Indien jouw toestel minder dan 2 jaar oud is, zou ik gebruik maken van de wettelijke garantie (en de verkoper inlichten voor een retourlabel).

kieken10

bedankt voor de info, alles gedaan , maar begint niet te scannen na instellingen

waarschijnlijk stuk, geen garantie meer

flip1953
Freshman Meesterweter

Jammer ...

Als vervanging kan je eens kijken naar een STB (setopbox) met DVB-C kabel tuner. Google eens naar "kabeltuner", "DVB-C receiver", etc.

voorbeeld: https://www.amazon.com.be/s?k=dvb+c+receiver&language=nl_BE 

Dit zijn goedkope apparaatjes (30-40€) die de niet-versleutelde zenders op de Telenet kabel kunnen ontvangen.

Let wel:

• deze tuners zijn normaal om een TV aan te sluiten (HDMI), en hebben niet altijd een (analoge) geluidsuitgang, wel een Toslink (optisch). Soms is er een SCART uitgang aanwezig, waarvan je ook het geluid kunt halen (adapter).
  • sommige hebben geen AAC Codec. De (beestal) buitenlandse zenders op de Telenet kabel gebruiken AAC .
kieken10

vraag,  zou deze een goeie vervanger zijn ""

TECHNISAT DIGITRADIO 143V - INTERNETRADIO""

heb er niet veel verstand van 

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Dat is geen DVB-C compatibele radio, dus als je de zenders via Telenet wil kunnen luisteren is dit toestel niet geschikt 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
kieken10

oei,  ik ben klant bij vandenborre , kan je iets voorstellen bij hun aub