Beantwoorden
Bart40371
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

RDP onmogelijk op intern netwerk

Beste, 

 

Ik gebruik om verschillende redenen RDP tussen mijn laptop en vaste PC. Nu heb ik recent mijn eigen router er vantussen gehaald en laat ik de telenet modem alles regelen. (dit om de bekabeling te versimpelen) Sindsdien ben ik een hele hoop voordelen kwijt maar het ergste is toch wel dat ik geen rdp sessie meer kan openen tussen toestellen op het interne netwerk.

RDP is actief maar het lijkt erop dat poort 3389 intern geblokkeerd word, het moet zich op netwerk niveau bevinden.

Is hier een oplossing voor ?

 

Alvast bedankt, 

Bart

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

RDP onmogelijk op intern netwerk

@Bart40371  Het is de Telenet router die alles regelt? Heb je nagekeken welke IPadressen al je apparaten krijgen of hebben? Heeft je PC misschien nog een vast IPadres uit de range van je vorige router? Als het via DHCP is dan zal het wel verandert zijn buiten voorheen en zal je de RDP connectie opnieuw moeten instellen.

Portforwarding  is intern niet nodig.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bart40371
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

RDP onmogelijk op intern netwerk

Ik heb de gewoonte van mijn vast aparaten een fixed toe te kennen. Deze staan nu dus op de 0.10 en de 0.20.

Ik typ ze ook telkens, heb geen opgeslagen sessie staan voor mijn interne rdp sessies.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

RDP onmogelijk op intern netwerk

@Bart40371  Je laptop en vast pc moeten in dezelfde IP range zitten, bijvoorbeeld uw laptop192.168.0.20 en je pc 192.168.0.21 (om het simpel te houden :-))

Als je bijvoorbeeld het ip adres 192.168.10.20 krijgt zal dit niet direct werken.

De reden dat het met je router wel werkt is omdat de router als DHCP dient en je toestellen allemaal in dezelfde IP range zit. Tenzij je router VLANS ondersteuning heeft kan dit anders zijn.

Zie ook dat op beide toestellen (pc en laptop) RDP is toegelaten. 

Gebruik je een andere firewall dan de windows firewall ? Daar moet je de toelating ook opzetten.

Ik veronderstel ook dat je nu de router van Telenet gebruikt? Zie wel dat je de bridging afzet op je e-router want anders zal dit ook niet werken.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

RDP onmogelijk op intern netwerk

Kijk eens of je je toevallig niet vergist hebt in subnet mask bij de PC's die je statisch hebt geconfigureerd.

 

Stel dat je

PC 1 hebt geconfigureerd met 192.168.0.5 mask 255.255.255.248

PC 2 met 192.168.0.100 mask 255.255.255.0

De Telenet router heeft 192.168.0.1 mask 255.255.255.0

 

Dan zullen beide PC's de default gateway kunnen bereiken omdat deze zich voor beide PC's in hetzelfde netwerk bevindt.  Het eerste subnet loopt immers van 192.168.0.0 tot 192.168.0.7

Maar PC1 zal PC 2 niet kunnen bereiken omdat PC2 zich, logisch gezien, in een ander netwerk bevindt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

RDP onmogelijk op intern netwerk

Welke interne IP adressen gebruiken de verschillende apparaten? Deze adressen mogen hier gewoon gemeld worden, en maken de communicatie makkelijker.

Normaal verstrekt de HGW adressen uit het 192.168.0.0/24 subnet, in de range 192.168.0.100 tot 192.168.0.254.

De HGW heeft zelf 192.168.0.1

Wanneer je zelf vaste IP adressen toekent aan apparaten doe je dat het beste ergens tussen 192.68.0.2 en 192.168.0.99.

Alle apparaten dienen een subnetmask 255.255.255.0 (=/24) te gebruiken.

 

Vervolgens kun je IP connectiviteit testen. Kunnen de hosts elkaar pingen?

Dit is tenslotte veresit alvorens RDP kan werken.

Als een ping wel werkt, maar RDP niet, dan ligt de fout waarschijnlijk bij de firewall instellingen van de RDP server (de host die je van op afstand bedienen wilt).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes