Beantwoorden
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Besten,

 

Totnogtoe was onze telefoon aangesloten met een kabel die los in de kamer lag, dewelke met een RJ11 stekker aan de modem aangesloten is. Deze RJ11 langs de modem-kant bevat slechts 2 draden, en wel in de middelste van de 4 contacten in de stekker. De contacten van de RJ-11 stekker aan de telefoon zijn wel alle 4 voorzien van een draad (geel-groen-rood-zwart). De modem is een (vintage...) Motorola SBV5121E.

 

Ik heb nu een RJ11 inbouwcontactdoos voorzien om de telefoon eindelijk eens "proper" te kunnen aansluiten. Ik vermoed dat het voldoende is om de 2 draden die van de modem komen, ook met de 2 middelste contacten (nrs. 2 & 3) van de inbouwcontactdoos te verbinden, en van me van de 2 resterende contactjes (nrs. 1 & 4) niets aan te trekken.

 

Mijn vraag: ik ben van plan om de 2 draden in dezelfde volgorde te bevestigen in de contactdoos zoals ze uit de modem komen. M.a.w. de linker ader van de telefoon-stekker komt terecht in de linker ader van de modem-stekker. De kans zit er echter dik in dat ik me daarbij ga vergissen (zie verder) en dat deze dus omgewisseld worden. Mocht dit gebeuren, kan dat schade veroorzaken, hetzij aan de modem, hetzij aan mijn telefoon?

 

Reden van mogelijke fout: huidige kabel bestaat uit verschillende stukken met telkens verschillende kleuren van de afzonderlijke aders. Bij het volgen van zo'n mikmak is een foutje rap gebeurd, ook al let je nog zo goed op, en controleer je je notities achteraf nog eens goed.

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

Tags (1)
0 Likes
22 reacties
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

@Cru: had ik al gevonden, maar ook nog een boel andere combinaties, dus bevestiging dat ik de correcte combinatie gekozen had is dus zeker welkom.

 

Groetjes.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RJ11 aansluiting

@YvesK 

 

Bedankt voor uw uitvoerige feedback, altijd fijn voor ons. En de hulp, dat was heel graag gedaan. Tussen haakjes, die tester heb ik zelf ook. Als je zelf fiches RJ45  (of RJ11) aan uw kabels maakt is zoiets onontbeerlijk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
hermangiltay
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Jij bent af! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

RJ11 aansluiting

Eigenlijk maakt het niets uit in welke richting je deze 2 draden aansluit. Je telefoon functioneert in beide gevallen. De kiestoon zal je moeten horen.

HG
0 Likes
hermangiltay
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Jij bent af! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

RJ11 aansluiting

Met een oude luidspreker tast je de verschillende draadjes af. Wanneer je de kiestoon hoort heb je de telefoonlijn gevonden. Deze sluit je aan op de À en de B van je toestel en klaar is Kees, je kan bellen.

 

 

 

HG
0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Dag Herman,

 

Een handige truc, immers een tester heb ik ondertussen nog niet aangeschaft want kluswerken binnenhuis zijn allang vervangen door tuinwerkzaamheden. Bij eventueel gebrek aan een tester is bij mij, als ex-muzikant, een oude luidspreker allicht snel gevonden. Tenminste voor de telefoonlijnen toch, de RJ45's zullen wèl die tester nodig hebben.

 

Beste groeten,

Yves.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RJ11 aansluiting

@YvesK 

 

Met een gewone multimeter gaat het ook, maar met zo een specifieke tester is het weel sneller en gemakkelijker. En voor die € 10 moet ge het toch ook niet laten ...

 

Bovendien kunt ge met die specifieke tester een kabel die er al ligt toch doormeten in uw eentje (dus zonder helper) omdat ge dat blokje kunt afkoppelen en aan de andere kant van de lijn gaan hangen. Daarna op uw gemakje de doorlopende test opstarten, wat heen en weer wandelen en de ledjes in het oog houden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

@StefaanH: jazeker, ik was wel van plan om zo'n tester aan te schaffen, zeker omdat die voor netwerkkabels onmisbaar is. Maar ik behoor ondertussen tot de drukst bezette groep van de mensheid, nl. de gepensioneerden (ja, er wordt veel gelachen met die drukbezetheid, maar je zal wel zien, wacht maar...!), dus wanneer ik ooit de tijd zal hebben om dat testertje te gaan kopen...

 

Bovendien wilde ik met mijn vorige reactie vooral aangeven dat het als ouderwetse muzikant - die toch ook dikwijls gear nuts waren - zo'n beetje weirde DIY workaround altijd plezant is om eens uit te proberen.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RJ11 aansluiting

@YvesK 

 

Ik geloof u wel hoor, hoef daar niet op te wachten. Ik ben al 9 jaar op/met pensioen .... 😋 😎


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes