24757
netweters
|
152454
antwoorden
|
20708
vragen
|
Ik heb een klik90 fibernet abonnement met de optie vast IP. Bij de installatie van een nieuwe router , zou ik de primaire en secundaire DNS opnieuw moeten ingeven. Deze vind ik nergens terug in de support topics.
Kan iemand deze mij meegeven?
mvg
Geert
De DNS settings zouden op automatisch moeten staan als je er niets aan veranderd, je moet hier niets voor doen.
Je kan deze natuurlijk ook veranderen in de dns van google (8.8.8.8 of 8.8.4.4) of bijvoorbeeld die van Cloudflare (1.1.1.1) --> snelle en betrouwbare dns.
@GeertChielens Hier heb je een ganse lijst. Neem er eentje bij jou in de buurt. ook die van Telenet staan erbij. Allemaal Belgisch.
https://public-dns.info/nameserver/be.html
Dit zijn er van Telenet:
81.82.248.163
81.82.242.31
81.82.242.12
81.82.224.54
Keuze genoeg.
De DNS servers van Telenet zijn net zo betrouwbaar en minstens even snel. Bovendien geef je in ruil voor deze gratis diensten inzicht in jouw surfgedrag.
@Janneke_Dust je moet dan maar eens de gratis tool dnsbenchmark installeren, dan zie je de echte resultaten.
DNS benchmark geeft bij mij ook de snelste van Telenet
@kristofDW schreef:Je moet dan maar eens een dns benchmark doen, dan zie je het verschil 🙂
Ik heb in het verleden DNS Benchmark van Steve Gibson verschillende keren gebruikt. Google en Cloudfare geven geen significant voordeel tegenover de servers van Telenet.