42573
netweters
|
18924
gesprekken
|
20425
vragen
|
Ik heb sinds enkele dagen regelmatige packet loss. Iedere 1 a 2 minuten is er een kleine onderbreking van mijn internet connectie voor een seconde of 2.
Met het pingen van verschillende hops tussen mijn PC en 8.8.8.8, is het te merken dat de packet loss pas begint op een hop na de gateway van mijn router. Maw ik heb absoluut geen packet loss tussen mijn pc, mijn router, en de gateway van mijn router's publiek IP.
Hierbij kom ik tot de logische conclusie dat het probleem zich niet lokaal, maar in telenet's netwerk bevind.
Echter een call naar (business) support stelt dat ze toch errors op de modem zien, en een lokale engineer gaan langs sturen.
Ik betwijfel ten zeerste dat die brave mens hier iets gaat vinden.
Hoe kan ik best dit bij support aanbrengen dat het achterliggende netwerk mogelijks een probleem heeft, ipv mijn eigen verbinding?
Wat bedoel je met de gateway van jouw routers public IP. Dus de eerste next hop naar het internet na je Telenet modem?
Kan je dat zien?
Indien dit het geval is, is je vermoeden correct. Maar dan nog kan het zijn dat Telenet packet loss ziet op je modem. Ik vermoed dat ze dan testen vanaf die gateway tot aan je modem.
Ik zou ze dit laten onderzoeken. Het kost je niets als ze dit zelf voorstellen.
De publieke NIC van mijn router krijgt een IP, subnet mask en gateway IP.
Dit gateway IP is wat ik bedoel. Hierop heb ik geen packet loss, maar op alle pingable IPs die erna komen in een traceroute wel.
Qua testen kan het misschien zijn dat ze niet vanaf de gateway testen, maar misschien iets verder, waardoor ze vermoeden dat er een lokaal probleem is, maar het probleem zich eigenlijk na de gateway bevindt.
Echter een standaard modemtestje zal hier geen soelaas brengen natuurlijk. Een iets meer doorgedreven troubleshooting sessie zal hier nodig zijn op netwerk niveau.
...om dit gedaan te krijgen is een ander paar mouwen natuurlijk.
Alleszins komt er een technieker langs vandaag, maar veel verwacht ik er niet van.
Je setup is me toch nog niet helemaal duidelijk. Je vermeld dat de "publieke NIC van mijn router krijgt een IP" - daaruit maak ik op dat je ofwel een modem-only van Telenet hebt, of een CV8560E in "bridge" mode, met daarachter effectief een eigen router. Correct?
Ik heb zelf ook een opstelling met eigen router achter de CV8560E. Op mijn eigen router kan ik zien dat deze een publiek adres en netmask voor zijn wan interface ontvangen heeft via DHCP. Een traceroute naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 leert me de next hop.
Is het dit next-stop adres wat je probleemloos kunt pingen, maar van zodra je een verder gelegen adres pingt (zoals 8.8.8.8) dat je problemen ervaart?
Traceroute toont me overigens niet de tweede hop.
Ping is niet de beste test om de kwaliteit van het netwerk te bepalen. Het kan helpen als eerste indicatie. Ping is immers default maar een heel klein pakketje. Je kunnen dit via CLI options wel veranderen. Een succesvolle ping naar de next hop is daarom geen garantie dat deze verbnding inderdaad ook echt goed is.
Ik heb nu bijna exact hetzelfde voor als jij had. Heeft de technieker / telenet dit kunnen oplossen ?