24758
netweters
|
152469
antwoorden
|
20712
vragen
|
Beste vrienden,
Ik ben grote werken aan het doen in mijn living...mijn telenet modem zal van plaats veranderen.
Voorzie ik reeds een glasvezelkabel naar de modem, naast de COAX? en zo ja, welke moet dat zijn? THX
Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: werken in living...glasvezelkabel
is niet nodig denk ik?
een goede ethernet UTP cat koperkabel kabel zal alwel ok zijn als de afstand niet te groot is
@PSYCHOIVY Als je de modem verzet moet je inderdaad de coax tot die plaats trekken. Voorzie dan ook een wachtbuis waar de fiber kan intgetrokken worden.
Als er ruimte is om een extra wachtbuis voor de fiber aan te leggen, zorg dan voor een aparte buis, zodat de fiber tot aan de modem kan worden ingeblazen.
bedankt voor het antwoord...is dit een kabeltype (glasvezel) dat reeds kan aangekocht worden?
Je hebt wel eventueel een glasvezel nodig van je overnamepunt naar je modem/router. Als je overnamepunt in de garage staat en je modem en of modem/router in een technische ruimte 10 meter verder zorg dan voor een gladde buis met trekdraad met bochten van 120°. Geen bochten in een rechte hoek of 90°.
je kan dat aankopen maar voor normaal thuisgebruik is het niet de moeite,
het gebruik van deze glaskabel(tjes) vereist andere aansluitingen om te koppelen,
dan dewelke er op de meeste standaard apparatuur zoals wifi en routers en computers aanwezig is.
verder,
een kabelgoot kan je inderdaad al voorzien, goede suggestie
of ,wanneer als er glasvezel komt, kan die misschien ook in een opbouwplintje lopen, als dat mag van de installateurs
is dat één lange kabel van buiten doorlopend tot aan modem binnen dan, (veronderstel ik?)
of komt er een kabel het huis binnen , naar een bakje in de gevel, ,
en dan verder met nog een korter glasvezelkabeltje dat verderloopt tot aan de glasvezel modem
in dit tweede geval kan dit misschien wel al zelf voorzien worden
lijkt me weinig kans dat het zo is? zoja zou dat een actief met eigen logica ,of passief bakje (koppelstukje) zijn,
en waarom niet voor utp / stp opteren dan (behalve in geval van véél gigabit snelheid)
Nu komt er een dropkabel binnen ofwel ondergronds vanaf zo'n grijze paddestoel ofwel vanaf een verdeler aan de gevel (meestal worden daar 4 huizen op aangesloten) naar de NIU in de garage of waar dan ook en vertrekken coaxkabels van daar naar de modem/router en naar mogelijks 4 aansluitplaatsen voor TV en vanaf de modem router gaat het verder met UTP of draadloos.
Bij glasvezel zal dat bij elke provider hetzelfde zijn. Een glasvezel die ondergronds ( aansluitpunt ondergronds voor 4 of 6 woningen) of een glasvezel die vertrekt van een aansluitpunt op de gevel (aansluitpunt waar 4 tot 6 woningen worden aangesloten) en die toekomt op een overnamepunt. Vandaar dan een glasvezel naar de modem of modem/router en van daaruit terug draadloos of via UTP naar de verschillende apparaten. Zoals camera's, printer, NAS die optimaal werken als ze zijn aangesloten via UTP. Zinloos om binnenshuis glasvezel aan te leggen want er zijn nog maar heel weinig apparaten die een netwerkkaart hebben voor glasvezel en op glasvezel kan je ook geen POE gebruiken. UTP gaat ook tot 2.5 Gbps en meer.
En net zoals nu de coax op straat gedeeld wordt door +- 256 woningen zal de glasvezel op straat ook gedeeld worden door 256 woningen. Het is en blijft een gedeeld medium wat ze ook mogen beweren. Die ene glasvezel die de aansluitpunten op straat verbind kan ook maar 10 Gbps aan en moet dus ook door 256 huizen gedeeld worden.
interessant ,
dankje
door het topic kwam ik deze tegen uit mijn search dat stelt 10 gb/s beschikbaar, is een andere aanbieder dan waarschijnlijk
jaren terug eens op uitgekomen, en nu zie ik dat deze zegt dat mijn straat aansluitbaar is
top 🙂
Trek een 3 buizen naar een centrale plaats in de woning dat de modem centrale in de woning staat
Waarom 3 stuks je weet in de toekomst niet wat je allemaal krijgt dan kan je via de trekveer vlug een nieuwe kabel doortrekken
Meestal moet jij dat niet doen dat doet de aannemer al
Als je dit niet doet zet hij de aansluiting in een kelder of garage of gang wat eigenlijk niet de juiste plaats is voor wifi