Beantwoorden
Mas0010
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Router na witte Telenet modem

Beste kenners,

 

Ik heb al veel opzoekwerk gedaan omtrent dit onderwerp, maar het blijft mij onduidelijk.

 

Graag zou ik een Synology NAS aanschaffen, die zal dien als mediaserver (lees: muziek, foto's en zelfgemaakte video's opslaan). Graag zou ik deze ook verbinden met mijn Sonos muziekinstallatie (waarvoor mijn NAS een vast IP-adres zou moeten hebben).

Nu heb ik begrepen dat een modem van Telenet mij geen vast IP adres kan leveren op mijn NAS.

 

Vandaar dat ik een router zou willen plaatsten na mijn witte modem van Telenet (HGW voor internet, digibox en WiFi) om zo een "thuisnetwerk" te creëren dat ik volledig zelf kan instellen.

Alles zou via mij eigen router en netwerk verbonden zijn en zodat ik niet met dubbele netwerken zit.

 

Om bij Synology te blijven zou ik hun router RT2600ac willen aanschaffen.

 

Zou iemand mij kunnen uitleggen of deze opstelling haalbaar is?

Ik ken weinig van dit alles.

Alvast bedankt om dit alles nog eens voor de 2152x te moeten uitleggen.

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router na witte Telenet modem

@Mas0010  Je moet geen extra router daarvoor aanschaffen. Mijn NAS draait hier al sinds 2014 met een vast IPadres op een Telenet router. En ik kan perfect mijn muziek afspelen op mijn Yamaha versterker.

Fixed IP adres bij een Telenet router is iets tussen 192.168.0.10 en .99 om weg te blijven uit hun DHCP range.

Dit doe je via uw Synology configuratiescherm - Netwerk - netwerkinterface - bewerken - Handmatig en je geeft in: bijvoorbeeld bij mij 192.168.0.59, subnetmask 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1 en DNS 195.130.130.5 ( dat laatste kan ook zijn 1.1.1.1 of 8.8.8.8 (Google) of 8.8.4.4 (Google) of nog andere)

Als je Audiostation gebruikt zal sonos normaal gezien automatisch de bron vinden. Mijn TV doet dat bijvoorbeeld wel.

 

Het kan ook dat je dit moet ingeven meestal http://192.168.0.59:8095 of https://192.168.0.59:8096. Dat zijn de poorten waar bij mij audiostation toegankelijk is.

Heb n u ook gezien dat het kan door bijvoorbeeld in uw sonos in te geven: \\192.168.0.59/music



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mas0010
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Router na witte Telenet modem

@igvferBedankt voor de uitleg!

Als ik het goed voor heb kan ik dus als ik mijn NAS instel, alles tussen 192.168.0.10 en .99 kiezen als fixed IP adres?

Kan ik dan ook overal ter wereld inloggen op mijn NAS?

Gebruikt u ook een Synology of weet u dit toevallig uit het hoofd?

 

Bedankt voor het antwoord!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router na witte Telenet modem

@Mas0010  Ik gebruik synology al sinds 2014. Ik stuur je via PM een linkje zodat je bijvoorbeeld mijn foto's kan bekijken van bij jou die bij mij staan. Kan je eens nazien. De huidige versies Synology zijn ook al uitgebreider. Ik heb bijvoorbeeld de DS413 ( het nummer geeft het aantal bays in dit geval 4 en het bouwjaar in dit geval 2013) Dus de nieuwe versies zullen achteraan 19 of 20 of zelfs 21 hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Router na witte Telenet modem


@Mas0010  schreef:

Kan ik dan ook overal ter wereld inloggen op mijn NAS?

 

Mits portforwarding is ingesteld, dan ja. Kies een port (bijvoorbeeld 15001), en stel die via mijn telenet in dat die connecteerd naar port 5001 van de NAS.

Het publieke IP adres van uw aansluiting kan soms veranderen, dus het is raadzaam een dynamic-dns te gebruiken, zodat de NAS (of het adres van uw aansluiting

) een naam krijgt, die onveranderd blijft zelfs indien het IP adres veranderd.

Ik ben al jarenlang tevreden gebruiken van de dienst van http://freedns.afraid.org/

 

Daarna is het mogelijk van overal in de wereld de NAS te bereiken via de naam:15001

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router na witte Telenet modem

@Mas0010 als je een vast ip adres hebt en je zet in uw router dit ip adres en een bepaalde poort zodat je er buiten af ook aan kan, dan mag dit geen probleem geven, je kan dan werken met bv een no-ip adres of een dyndns adres voor er van buiten af aan te kunnen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Router na witte Telenet modem

@Mas0010  Je kan inderdaad je eigen router gebruiken na de witte modem, geen probleem.

Je kan dan in de advanced settings in Mijn telenet de eigen router in Bridge mode opzetten en het Mac adres van je router ingeven. Hierdoor zal je een extern ip adres krijgen op je router en kan je router functioneren als router. (dus DHCP). Als je een Synology Nas hebt kan je de quickconnect functie gebruiken dat je de mogelijkheid geeft om dns te gebruiken van Synology zelf, zodat je direct toegang kan hebben tot je nas. (naam.synology.me). Dit werkt een beetje zoals Dyn (https://account.dyn.com/) waar je op uw nas een file kan zetten die een check gaat uitvoeren of uw ip adres nog hetzelfde is. Hierdoor kan je zelfs met een dynamisch ip toch dezelfde url gebruiken.

Synology werkt dus op dezelfde manier. Door Quickconnect van Synology te gebruiken geeft uw nas ook weer welke poorten je moet forwarden naar je nas. 

Hier is het dus aan te raden dat je een fix ip adres voorziet dat je insteld op je eigen router. (omdat deze als DHCP dient in uw geval.)

Indien je er niet aanuit kan, geef me een seintje 😉

 

 

 

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tutorial/cloud_set_up_quickconnect


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mas0010
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Router na witte Telenet modem

Beste @kristofDW en @Arnie 

 

Om te starten kan ik via de beschreven weg, Mijn Telenet > modem > geavanceerde instellingen, geen optie vinden om mijn modem te bridgen.

Maar @igvfer vertelt dat ik een van volgende IP adressen kan kiezen: 192.168

0.10 - .99 omdat die door de Telenet router voorbehouden zijn.

Dan heb ik helemaal geen eigen router meer nodig?

 

@kristofDWik veronderstel dat ik met de Quickconnect van Synology mijn foto's kan uploaden/downloaden waar ik ook ben?

 

@Arniezoals vermeld in mijn vraag, begrijp ik hier weinig van.. ik heb wel volgende gevonden: poorten.JPG

Bij lokaal IP-adres zou ik dus mijn fixed IP van mijn NAS moeten zetten? (bv .11)

Dan gok ik: 15001 - 15001 - 5001 - 5001?

Zo kan ik foto's, video's en muziek van en naar mijn NAS sturen?

Maar ik begrijp niets van het dynamic-dns gebeuren.

 

Alvast bedankt iedereen

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router na witte Telenet modem

@Mas0010  Je hebt geen eigen router nodig, tenzij je speciale dingen wil doen. Ik ben het beste bewijs.

De quickconnect is inderdaad een mogelijkheid maar ik gebruik die niet omdat ik meer vertrouwen heb in mijn rechtstreekse verbinding. Met quick connect hou je eigenlijk constant uw verbinding open, bij wijze van spreken. Bij portforwarding gaat die maar open als je dit expliciet doet.

Poort 5000 en 5001 zou ik niet forwarden. Je gaat dan rechtstreeks naar het inlog scherm van je NAS en eens daar kan je alles doen. Ook de hackers. Ik heb zelfs die poorten gewijzigd.

En inderdaad dat is het scherm voor de portforwarding. Bij mij staan er daar verschillende poorten o.a. deze voor de Audio, photostation, VPN server enz. Die gaan enkel open voor die toepassingen ( zie mijn PM privebericht)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Router na witte Telenet modem

@Mas0010 via de Quickconnect kan je ervoor zorgen dat je aanlogpagina bereikbaar is via internet, dus je kan natuurlijk ook foto's uploaden vanwaar je wil. Weet wel de photostation moet je instellen op een andere poort, dus niet dezelfde poort dan je loginpagina van je Nas.

Onder Advanced settings zie je netwerk "eerste tab", daar kan je bridging staan waar je het mac adres kan invullen van je router.

wat betreft Quickconnect, hier kan je wat meer info vinden : https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Network/How_do_I_change_the_QuickConnect_I...


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mas0010
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Router na witte Telenet modem

@kristofDWde Quickconnect lijkt voor mij de beste optie omdat ik van die poorten niet veel begrijp.

Om de telenet router te bridgen, zo ziet mijn Advanced settings pagina er uit: netwerk.JPG

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router na witte Telenet modem

@Mas0010  Ik vermoed dat je niet de juiste modem/router van telenet hebt (CV8560E) om te bridgen en dat is alleen maar nuttig als je ook een eigen router gebruikt. Extra kosten en je kan al perfect uw NAS testen al of niet met quickconnect met je huidige Telenet modem/router.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mas0010
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Router na witte Telenet modem

@igvferik heb volgende:  modem.JPG

Het lijkt me inderdaad het beste om mijn NAS via Quickconnect te gaan gebruiken.

Goed om te weten, dat wanneer ik ooit een eigen router zou willen ik eerst mijn modem moet omwisselen.

 

Allen bedankt om me hierbij te helpen!

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Router na witte Telenet modem

@Mas0010 inderdaad best quickconnect gebruiken en uw Telenet device niet inwisselen. Je hebt waarschijnlijk niet de e-router. Vandaar dat je die settings niet hebt. Laat ons weten of het gelukt is met uw nas.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes