Beantwoorden
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

SHR of RAID configuratie

Hallo collega's netweters.

Ik heb me net een synology nas bijgekocht met bijhorende disken.

Ik zou graag SHR gebruiken om de disken te configureren , maar ik vroeg me af of jullie hier ervaring in hebben. 

Mijn vorige nas heeft een gewone RAID 5 configuratie met EXT4 file-formaat en werkt eigenlijk nog altijd.

Wat met performance en schaalbaarheid van de disken.

Heb gelezen dat SHR beter is om disken van aparte grootte te gebruiken terwijl een standaard raid configuratie dit niet heeft.Maar ik heb dit nog niet kunnen uittesten, vandaar de vraag of hier iemand ervaring mee heeft.

 

alvast bedankt !

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
0 Likes
2 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

SHR of RAID configuratie

Ik heb een paar maanden geleden een tweede Synology NAS aangeschaft (DS918+) en stond voor dezelfde keuze. Ik heb nu voor SHR gekozen, na vroeger RAID gebruikt te hebben in de andere NAS.

 

SHR geeft je meer capaciteit vanaf dat je 3 of meer disks gebruikt. Bij 2 disks maakt het eigenlijk geen verschil. Welk type NAS heb je?

Het voordeel van SHR is wel dat het makkelijker is te upgraden naar grotete disks.

Als je bijvoorbeeld 2 x 3 TB hebt, en je wilt upgraden naar 2 x 8 TB, dan swap je eerst één disk, voert een repair uit. Daarna zul je zien dat je nog steeds  3TB ter beschikking hebt. Als je daarna dan de andere disk swapped en een repair uitvoert vergroot de capaciteit zich naar 8 TB. Met RAID kan dit ook wel, maar zover ik uit de dokumentatie begreep is het met SHR eenvoudiger.

 

Voordeel van RAID - je kunt de disk indien nodig gewoon in je PC mounten (in ieder geval onder linux). Met het proprietary SHR protocol is dat misschien lastiger.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

SHR of RAID configuratie

@Arnie Ik heb nu een 1520+ Synology gekocht met 5 disken van 6TB in.

Intussen heb ik SHR geconfigureerd en lijkt goed te werken 🙂 Bedankt voor de info.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.