Beantwoorden
Testertje
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Smile! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Set-up intern netwerk met een layer 3 switch

Hi 

 

ik ben thuis even aan het knoeien met mijn netwerk

 

ik heb een layer 3 switch (die dus ook DHCP en routing aan kan)  gekocht om de reden dat ik op aantal devices wou besparen in huis (bv geen aparte router, geen kleine switch voor de digibox/corder)

Ipv dus een aparte switch te zetten voor de digibox of corder zodat zij in de range 192.168.0.0/24 blijven, zou ik deze in een aparte VLAN willen zetten met een connectie naar de modem (dit werkt trouwens goed)

Voor mijn eigen devices, camera, AP, NAS zou ik een aparte vlan willen maken met DHCP in bijvoorbeeld de range 192.168.1.0/24. Momenteel hangen zij in dezelfde VLAN van telenet en krijgen zij dus van telenet een adres en dit zou ik willen veranderen.

 

de switch geeft aan dat beide subnets connected zijn in show ip route

 

nu wanneer ik mijn pc in vlan 2 hang, lukt het me niet om traffic naar het internet te krijgen uit vlan 2 (192.168.1.0)

ik had een route gemaakt 0.0.0.0 255.255.255.255 192.168.0.1 waarbij 192.168.0.1 de default gateway is van mijn pc als hij een DHCP adres van telenet krijgt maar dit werkt dus niet

ik zou eigenlijk het adres van de WAN moeten zetten toch? (ik heb dit op mijntelenet terug gevonden maar er werd ook gezegd dat dit regelmatig veranderd en dus zou ik dit regelmatig manueel moeten aanpassen in mijn routing tabel, ook niet ideaal dus)

Vroeger bij een linksys routers werd het WAN adres gecloned en moest er niets meer gebeuren.

 

heeft iemand een gelijkaardig intern netwerk?

vraag leg ik een 2e kabel van de modem naar de switch en laat ik die in vlan 2 terecht komen of hoe zou ik dit kunnen oplossen? Moet ik dan iets op de modem aanpassen en zo ja wat dan met mijn digibox/corder?

Tags (3)
0 Likes
5 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Set-up intern netwerk met een layer 3 switch

@Testertjeik heb je bericht verplaatst omdat je reageerde op een topic van 2015, je gaat daar niet zoveel antwoorden op krijgen.

 

@SuzyKan je de naam van dit topic aanpassen?

 

@Testertje

Waarom wil je de digicorder op dat subnet houden? Dat is helemaal geen vereiste. Je digicorder heeft een intern ip nodig en een speciaal extern IP dat automatisch wordt toegewezen.

 

Normaal kan je via IPTV ervoor zorgen dat je de digicorder  interactief krijgt achter een eigen router. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan. Er zijn waarschijnlijk ook wel andere manieren waarop je het werkende zou krijgen met een route ofzo maar ik heb in ieder geval geen idee.

 

Mogelijk kan iemand anders je helpen.

 

Ik vermoed dat je een modem-only hebt? Bedoel je  dus dat momenteel al je apparaten op je netwerk een extern ip-adres krijgen? Dat is echt niet de bedoeling!

Normaal zou je voor je wan instelling "dynamic ip" moeten kunnen instellen, kijk je er even naar?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Set-up intern netwerk met een layer 3 switch

@Arthur2, done! 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Set-up intern netwerk met een layer 3 switch

Voor zover ik er iets van ken. Je hebt nu de Home gateway van Telenet vermits je zegt dat je IP adressen van Telenet krijgt. (zodat zij in de range 192.168.0.0/24 blijven,) En als je een VLan maakt bvb 192.168.1.0 (= netwerk ID) dan moet je aan de poort een IP adres toewijzen. Ik veronderstel dat dit best 192.168.1.1 is en dit wordt dan de default gateway voor alle apparaten die daar op aangesloten zitten in dit geval PC, NAS, camera's enz. En vervolgens moet je een route maken die vertelt dat alle verkeer van hosts met IP adres 192.168.1.x via default gateway 192.168.1.1 naar  192.168.0;1 moet gaan. Hoe je dit moet doen weet ik niet meer. (Ik zou eigenlijk de handleiding van die switch moeten doornemen). Het is te lang geleden dat ik mij daar nog heb mee bezig gehouden omdat ik in een thuisomgeving VLan's overbodig vind. Keep it simple is mijn devies.

Je zal dan ook een route moeten maken in de omgekeerde richting of je zult je NAS e.d. niet meer kunnen bereiken van buitenaf.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Testertje
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Smile! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Set-up intern netwerk met een layer 3 switch

Even een update

 

ik heb ondertussen idd een modem-only afgehaald en wou nu werken zoals de tekening hieronder (ik heb wel maar 1 router)

maar helaas de D-link switch werkt niet correct met mijn kabels van de digibox/corder (CAT 7 kabel met speciale RJ-45 connector). Hiervoor heb ik een ander topic lopen op netweters maar tot heden kwam daar niet veel reactie op.

Daarom heb ik geprobeerd een aparte VLAN te maken op mijn hoofdswitch maar daar doe ik momenteel  wss nog iets fout doordat de digibox/corder ook een ip van mijn router krijgen maw ik kan dus geen 2 weken ver in de programmatie kijken.

Doe ik mss iets fout met untagged en tagged vlans?

cisco heeft als default vlan 1 en is untagged, mijn tweede vlan is ook untagged voor de digibox/corder.

 

download.jpg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Set-up intern netwerk met een layer 3 switch

Een beetje uitleg over tagged en untagged vind je hier: https://community.extremenetworks.com/extreme/topics/what_are_tagged_and_untagged_ports-pnil4

Voor zover ik begrijp moet je tagged kiezen als je meerdere VLans op 1 poort steekt. Ik vermoed dat je iets verkeerd doet in verband met de aanwijzing van welke DHCP server je wenst te gebruiken. Dat zal deze moeten zijn van Telenet zelf denk ik om een 10.x.x.x te krijgen wat ervoor zorgt dat je een correcte setting krijgt voor programmagids, interactiviteit enz. Ik heb helemaal geen (klein beetje) verstand van dergelijke dingen maar probeer maar logisch mee te denken. Ik heb dat 10 jaar geleden ooit geleerd (op cisco router/switchen met command line) maar er eigenlijk nooit iets mee gedaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes