Beantwoorden
Martin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

Hallo,

ik heb 1 Gbps abo bij telenet en haalde altijd 920 - 940 Mbps
dit is nu gedaald naar 400 Mbps (via de kabel) (speedtest.net op verschillende momenten/servers)

een technieker is langsgeweest : die zei dat mijn LAN geen 1 Gbps aankon
hij heeft enkel de coax tussen de telenet versterker en de modem vervangen
ik moest maar print screens naar telenet sturen om te bewijzen dat mijn lan 1 gbps aankon
natuurlijk heb ik dat
lan snelheid gemeten met iperf3 en haal vlot 920 Mbits/s, ligt dus niet aan mijn lan

heb dan zaterdag heel de dag met telenet via whatsapp bezig geweest
vanalles moeten doen, mocht dan modem inruilen voor zelfde model
ook nieuwe utp kabels in gebruik genomen

jammer genoeg heeft niets geholpen

dan maar gans verhaal aan chatgpt gedaan met mogelijke conclusies :
1) Modem/router intern probleem of profiel
Zelfs met een nieuwe modem/router: soms staat je lijnprofiel bij Telenet niet juist afgesteld.
De snelheidsprofielen bij Telenet moeten overeenkomen met je abonnement.
Oplossing: Klantenservice vragen of je modem "correct geprovisioneerd" staat voor je snelheid.
of
2) Segmentcongestie / node saturation
Kan bij jouw node ("wijkverdeelkast") optreden als er veel nieuwe aansluitingen zijn.
Vooral als dit continu 400 Mbps blijft, en niet fluctueert, kan dit wijzen op capaciteitsprobleem in je wijk.
Vraag Telenet of ze node splitsing of capaciteitswerken gepland hebben.

alvorens terug naar telenet te bellen toch graag jullie mening hierover

modem is : FAST3896LG-TN

Mvg
Martin

 

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: 1 Gbps speedboost : snelheid serieus gedaald

 

9 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Berichten: 2228
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?


@Martin  schreef:

1) Modem/router intern probleem of profiel
Zelfs met een nieuwe modem/router: soms staat je lijnprofiel bij Telenet niet juist afgesteld.
De snelheidsprofielen bij Telenet moeten overeenkomen met je abonnement.
Oplossing: Klantenservice vragen of je modem "correct geprovisioneerd" staat voor je snelheid.


Dat is inderdaad een mogelijkheid. De Klantendienst kan perfect zien op welk profiel je modem synchroniseert.

Als dit continu 400 Mbps blijft, lijkt het mij toch een verkeerde provisionering.

 


@Martin  schreef:

2) Segmentcongestie / node saturation
Kan bij jouw node ("wijkverdeelkast") optreden als er veel nieuwe aansluitingen zijn.
Vooral als dit continu 400 Mbps blijft, en niet fluctueert, kan dit wijzen op capaciteitsprobleem in je wijk.


Dat geloof ik niet. Bij mijn weten zal Telenet geen modemprofielen wijzigen naar aanleiding van congestie 🤔.

Er zijn 2 mogelijke reden voor een snelheidverlaging

  1. als je opgemerkt wordt als "intensieve gebruiker" (overschrijden van de FUP), dan wordt je snelheid tijdens de piekuren tijdelijk verlaagd (tot het einde van de factuartieperiode). Maar dan krijg je véél minder dan 400 Mbps. Tijdnes de daluren surf je verder onbeperkt
  2. verdeling bandbreedte: op een verzadigde node wordt het internetverkeer van bepaalde applicaties (downloaden, FTP, ..) preventief verlaagd tijdens de drukke periodes.

bron: https://www2.telenet.be/business/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-net...

 


@Martin  schreef:

alvorens terug naar telenet te bellen toch graag jullie mening hierover

modem is : FAST3896LG-TN


Deze (Docsis 3.1) modem kan 1 Gbps aan. Maar welk abonnement heb je?

 

PS - Misschien (een beetje) off-topic, maar als je een eigen modem hebt, kan je precies zien op welke snelheid jouw modemprofiels staat. Zo weet je of je het juiste profiel hebt, of de fout ergens anders ligt 🤔.

Schermafbeelding 2025-04-07 180128.png

Martin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

mijn abo is :

Abonnement Periode
All-Internet
Bijkomende opties Periode
Giga Speedboost

ik heb de snelheid ook getest tijdens daluren

PS : heb voor de nieuwe modem nooit SSID/paswoord moeten ingeven, SSID + paswoord vorige telenet modem/router bleven gewoon geldig

 

kristofDW
Professional Allesweter
Berichten: 1907
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

@Martin als je de test doet met de kabel heb je dan nog een switch of router tussen je pc en Telenet router? Gebruik minstens een cat5e kabel en sluit je pc direct aan op de Telenet Router.

Succes! 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Martin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

das het eerste wat ik gedaan heb, eigen router er tussenuit + enkele nieuwe kabels

trouwens zeer weinig verschil met of zonder eigen router

 

flip1953
Freshman Meesterweter
Berichten: 2228
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?


@Martin  schreef:

mijn abo is :

All-Internet
Giga Speedboost


Gezien "All "internet" (zonder speedboost optie) een snelheid heeft van 300/20 Mbps, en je 400Mbps haalt, lijkt het erop dat de Speedboost optie wel degelijk geactiveerd is.

Normaal moet je dus 1 Gbps download / 40 Mbps upload krijgen.

Maar je snelhied lijkt mij verkeerdelijk gecapt op 400 Mbps. Deze cap wordt toegepast op de oudere Doscis 3.0 modems (vb CH7465LG), zelfs met de Speedboost optie...

 

Enige oplossing is Telenet bellen en het probleem nog eens voorleggen.

PS - Welke upload heb je?

luc55
Freshman Meesterweter
Berichten: 3969
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

Het klopt er zijn veel gebruikers bijgekomen zeker in de piek uren

Na de piek uren ook een meting gedaan en blijft het zelfde zou ik het eens door geven

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/je-gegevens-aanpassen/je-abonnement/ik-heb-een...

Tijdstippen datums  en info doorgeven

Martin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?


@flip1953  schreef:

@Martin  schreef:

mijn abo is :

All-Internet
Giga Speedboost


Gezien "All "internet" (zonder speedboost optie) een snelheid heeft van 300/20 Mbps, en je 400Mbps haalt, lijkt het erop dat de Speedboost optie wel degelijk geactiveerd is.

Normaal moet je dus 1 Gbps download / 40 Mbps upload krijgen.

Maar je snelhied lijkt mij verkeerdelijk gecapt op 400 Mbps. Deze cap wordt toegepast op de oudere Doscis 3.0 modems (vb CH7465LG), zelfs met de Speedboost optie...

 

Enige oplossing is Telenet bellen en het probleem nog eens voorleggen.

PS - Welke upload heb je?


upload is perfect : 39 Mbps

Martin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

nu begrijp ik het niet meer
snelheidstest via speedtest.net schommelt als een jojo tussen 400 en 590 Mbps

ik dacht dat de telenet speedtest (via mijn.telenet.be) steeds ietske trager was

ik haalde daarnet 880 Mbps !

https://telenet-prd.speedtestcustom.com/result/b59dc1f0-152a-11f0-b807-bf7a4632c592 

ik ga vandaag en vannacht eens regematig de snelheid testen

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 6159
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snelheid plots veel lager met Speedboost, hoe kan dit?

@Martin ligt gewoon aan de gebruikte server van telenet en langs waar de test lijn allemaal gaat, heb met fiber ook eens getest op telenet en haalde veel minder snelheid dan via proximus dat voor mij de fiber verdeelt.

dus zo een test doe je best verschillende dagen en soms eens een andere optie ook van testen (orange bv of proximus of nog een andere).

je test best eens via Nperf ook https://www.nperf.com/nl/

of via de app van Nperf


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.


Fiber: 8500/2400