Beantwoorden
AxelLambregts
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Star Wars Day Twee handen vol!

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

Geachte,

 

Eerst en vooral heb ik het bord "instellingen, software en hardware" gekozen omdat Wifi geen juiste keuze zou zijn, het gaat hier om een probleem dat ik heb getest met zowel Wifi als bekabelde verbinding.

Ik merkte onlangs op dat ik traag internet had op mijn vaste pc. Ik zou normaal 300mbps moeten krijgen (ik begrijp dat dit kan schommelen), maar deed een speedtest en kwam op zo'n 75mpbs uit.
Bij het herstarten van de modem werd het plots weer zo'n 280mbps, maar na een minuut of 5 ging het weer aan 75mbps ongeveer.

Ik heb een Synology via kabel, vaste pc via kabel en 2 mobiele toestellen in huis die aan de wifi hangen. De TV hangt met een netwerkkabel vast, de PS4 via Wifi, maar staat altijd uit.

Ik heb elke device uitgezet, de modem herstart en enkel de PC op gezet voor een speedtest. Ook hier was het eerst weer tegen volle snelheid maar na 5 minuten of minder zelfs, terug traag. Ik heb deze stap herhaalt, maar dan de kabel rechtstreeks van modem naar pc. Ook hier zelfde resultaat. Ik heb een gigabit netwerk en dat werkt ook aan de gigabit snelheden. Dit heb ik getest met bestandsoverdrachten van synology naar pc alsook met een laptop (verbonden met kabel) naar synology en laptop naar pc.


Ik heb in plaats van de pc ook een laptop genomen omdat het misschien iets van malware zou kunnen zijn op de pc. Maar dat is dus zeker niet het geval. Zowel de wifi toestellen als netwerkkabel verbonden toestellen geven eerst de volle snelheid waarna ze terug vallen op de trage.

Heb ook de instellingen van de modem gereset/terug op standaard gezet, maar dit blijft hetzelfde resultaat geven.

Is er iemand die mij hier mee verder kan helpen? Hartelijk dank!


0 Likes
8 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

@AxelLambregts 

Waarschijnlijk gaat het niet helpen, maar heb je de niet gebruikte kabel(s) ook uit de modem gehaald tijdens de test? Dus niet alleen de toestellen uitschakelen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

@AxelLambregts Als je met de laptop en pc  5 minuten de volle snelheid haalt,ligt het niet aan de bekabeling.Volgens mij is het de modem,die kun je gratis ruilen in 'n Telenet center in de buurt..

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

@AxelLambregts  Een paar speedtests doen via de win10 App. Datum uur medium (UTP)en resultaat noteren en dit doorgeven via Messenger op Facebook. Of eens bellen naar de klantendienst. Dan kunnen ze dit nakijken. Het kan een storing zijn op je aansluiting en dan moet een technieker dit oplossen.

Of je kan eerst in een Center je modem omruilen, maar als het toch hetzelfde blijft dan zal er toch een technieker langs moeten komen.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AxelLambregts
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Star Wars Day Twee handen vol!

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

Dag Ignace,

 

Bedankt voor je reactie!

Ik ga zaterdag nog eens uitgebreid testen. De modem is in elk geval nieuw. Een technieker kost iets van een 80€ heb ik me laten wijsmaken. Een storing op de aansluiting lijkt me straf als de modem bij reboot direct volle snelheid geeft?

Ik wil niet zuur overkomen hoor 🙂 wil gewoon kritisch denken en ben blij met reacties als de uwe. Hier ben ik tenminste iets mee om richting oplossing te gaan 🙂

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

@AxelLambregts  als er een technieker komt en het ligt niet aan Telenet dan is de technieker €85 maar goed dat terzijde. 

 

Het gaat vermoedelijk buiten aan je lijn zijn dat kan zijn de tap of de kabel buiten of de node aan de straat kant. Zou aller sinds eens bellen en een lijntest laten doen want  daar gaat je probleem liggen. Je modem zal het probleem niet zijn omdat je wel je volle snelheid haalt na een reboot op de modem. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

Een modem zo nu en dan rebooten kan wonderen doen (misschien beter gezegd: een modem nooit rebooten resulteert uiteindelijk regelmatig in problemen), dat is iets wat iedereen wellicht kan bevestigen. Weinig software slaagt er in lang probleemloos te functioneren, dat is pijnlijk om te constateren in de 21ste eeuw, maar wel het geval. Ikzelf heb onlangs na reboot (uptime meerdere maanden weliswaar) een ontegensprekelijke ogenblikkelijke verbetering in snelheid gemerkt. Maar als snelheid zakt in termen van minuten of uren (niet weken of maanden) dan is er vermoedelijk toch iets ernstig fout in de software, tenzij, zoals @patrick37 (en anderen) terecht aanbrengen, de lijn buiten zelf niet stabiel is (wat dan soms meerdere gebruikers zou kunnen treffen).

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

Ik doe nooit een modem reboot.

Alles werkt perfect.Nooit snelheid verlies.

Modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0 + Linksys router EA6900.

https://www.nperf.com/r/3261542244258614-T3icTW9A

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Speedtest minder dan een derde waarvoor ik betaal

@robatoras  het gaat er niet om dat het bij jou wel of niet werkt. Het is de TS die een probleem heeft. Misschien kan je daar beter een tip of een advies in geven dan aan te geven dat het bij jou wel werkt. We proberen de TS te helpen om die zijn probleem opgelost te krijgen. Dus dat het bij jou werkt is perfect voor jou maar hebben wij niks aan.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes