Beantwoorden
Benny3
Freshman Veelweter
Berichten: 188
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Ik heb twee weken geleden één van mijn 3 ip-cams vervangen maar plots doet die nieuwe het nu niet meer in Synology surveillance system.

Na dit na te kijken in surveillance system blijkt dat deze nieuwe cam plots een ander ip-adres gekregen heeft. Ip-adres in surveillance system aangepast en alles doet het weer.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze cam bij bv een stroompanne geen ander ip-adres krijgt ?

Wel opvallend dat vroeger al de 3 cams via poort 80 liepen en deze loopt via poort 2020.(TP-Link Tapo C310)


0 Likes
7 reacties
Ex-Netweter
 

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Dit is mogelijk met de functie DHCP reservations. Ik weet niet welk toestel DHCP (automatische toekenning IP-adressen) voorziet in je thuisnetwerk. Met de Telenet-modem lukt dit alvast niet, die ondersteunt geen DHCP reservations.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

@Benny3 zoals @Ex-Netweter reeds vermelde moet je een ip reservatie doen op uw eigen router (hopelijk heb je die :-))

Je kan ook kiezen om uw ip reservatie op uw camera en router te doen. Zo ben je zeker dat je het juist ip adres kan behouden. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Er zijn twee opties:


DHCP Reservatie - Een DHCP functie, in te stellen op de DHCP server, waarbij een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IPv4 krijgt toegekend. Helaas bieden de Telent HGW's deze mogelijkheid niet, dus om hiervan gebruik te maken moet je een eigen router gebruiken
Vast geconfigureerd adres- In plaats van een apparaat te configureren dat deze een IPv4 adres en configuratie via DHCP opvraagt (meestal default instelling) kun je op veel apparaten deze configuratie ook lokaal manueel doen. Je moet daarvoo dan ik het menu van de TP-link camera gaan, en een vast IP adres instellen, ipv DHCP. Gebruik het beste een adres tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 om geen conflicten te hebben met de andere apparaten op je netwerk. Subnet mask /24 of 255.255.255.0 , default-router 192.168.0.1 en iniden ingesteld kan worden de DNS server bijvoorbeeld op 1.1.1.1 zetten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Benny3
Freshman Veelweter
Berichten: 188
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Het ziet er blijkbaar niet goed uit.

Optie 1(DHCP Reservatie )ondersteunt de Telenet modem dus niet en optie 2(Vast geconfigureerd adres) ondersteunt de TP-Link C310 dus niet.
 
Reactie TP-Link :

Dit zult u moeten vastzetten in uw router. De camera heeft namelijk alleen DHCP ingebouwd om een ip adres te verkrijgen

Ik heb nu weinig zin om speciaal een router te gaan installeren om die camera werkend te houden.

 

 
 
 
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Een andere mogelijkheid zie ik helaas niet. Ik heb nog even de handleiding bekeken, om te zien of de camera Dynamic DNS ondersteund, maar dat is ook niet het geval. Dat zou niettemin ook niet eenvoudig zijn geweest - je zou dan een eigen lokale DynDNS server moeten opzetten op de Synology. Meer een hobby-projektje voor nerds, maar zelfs dat gaat dus niet lukken.

Sorry.

Nu, zolang de camera's en de Telenet HGW aan blijven staan en de verbinding tussen beide niet verloren gaat zou het eigenlijk niet mogen voorvallen dat de camera een nieuw IP adres toegekend krijgt.

Hier is een stukje uitleg over DHCP te vinden: https://nordvpn.com/nl/blog/wat-is-dhcp/

De DHCP server geeft aan de camera door, voor hoelang het toegekende IP adres voor gebruik door de camera gereserveerd is (leasetime). Meestal is dit 3600 seconden, maar dit is een instelling op de DHCP server. In ons geval de Telenet HGW die wij niet kunnen configureren.

Wanneer de helft van de tijd verlopen is vraagt de client (de camera dus in dit geval) opnieuw via DHCP een adres aan. De DHCP server zal dan hetzelfde adres terug opnieuw aanbieden, en het aftellen begint opnieuw.

Ik zou dus zeker aanraden eens te controlleren of de verbinding goed is. Gebruik je een kabel of wifi?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Benny3
Freshman Veelweter
Berichten: 188
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Camera is via netwerkkabel verbonden en daarnet is iemand een uurtje bezig geweest om een DHCP-server op de nas in te stellen maar dan nog blijft Telenet een ander ip-adres uitdelen.

Ik ga de camera retour sturen en ga dan op zoek naar een camera waar het ip-adres wel kan ingesteld worden.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP-link camera vast ip-adres geven in Synology ?

Niet doen: twee DHCP gelijktijdig op één netwerk is geen goed idee. Die van de Telenet HGW kun je niet uitschakelen.

Als je twee DHCP server gelijktijdig op het netwerk gebruikt weet je niet welke op het verzoek van de client gaat antwoorden, en dat leidt ongetwijfeld tot conflicten, dus problemen.


@Benny3  schreef:

Ik ga de camera retour sturen en ga dan op zoek naar een camera waar het ip-adres wel kan ingesteld worden.


Ik denk dat dat inderdaad de beste keuze is.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes