Beantwoorden
matthias-vd
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Telenet - FUP overschrijden

Dag netweters,

Ik heb even een speciaal vraagje: ik bezit momenteel 2 internetlijnen.
Een van deze lijnen is Telenet Business Fibernet, deze kan onbeperkt downloaden/uploaden zonder limieten. 
De tweede lijn is Telenet (consumer), deze is blijkbaar beperkt tot 3TB download/upload, waarna een snelheidslimiet volgt.

Het probleem is dat ik bij mij thuis (Telenet Business) een homelab heb draaien, en ik zou graag mijn VM/NAS back-uppen naar de andere locatie (Telenet Consumer). Ik spreek hier over 10-15TB aan data.

Momenteel maken beide sites gebruik van de CV8560E, de consumer-kant een Meraki MX67 als gateway, de business-kant een pfSense box.

Weet iemand tot welke snelheid de internetverbinding beperkt wordt indien deze 3TB overschreden wordt? Wat kan ik doen om deze 3TB-limiet "uit te krijgen"? Zou ik eventueel een Telenet Business-lijn kunnen nemen zonder effectief een bedrijf/btw-nummer/... te hebben?

Alvast bedankt!

0 Likes
3 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@matthias-vd  schreef:

Zou ik eventueel een Telenet Business-lijn kunnen nemen zonder effectief een bedrijf/btw-nummer/... te hebben?

Dat gaat tegenwoordig niet meer, je moet een actief btw nummer hebben om een Business product te nemen.

@matthias-vd  schreef:

Weet iemand tot welke snelheid de internetverbinding beperkt wordt indien deze 3TB overschreden wordt? 

De FUP hangt af van je abonnement, je kijkt best jouw situatie na: Wat is onbeperkt surfen? 
Wel is de limiet van toepassing op de piekuren, als je de download momenten kan beperken tot de daluren dan zou je geen problemen mogen hebben.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@matthias-vd beste is alles te doen in de daluren, dan speelt die 3TB niet mee in je verbruik, in de piekuren heb je max 3TB verbruik, kom je daar boven dan zit je in de piekuren met vertraagde snelheid, in de daluren gaat je snelheid dan naar een normale snelheid.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Ex-Netweter

@matthias-vd  schreef:

Een van deze lijnen is Telenet Business Fibernet, deze kan onbeperkt downloaden/uploaden zonder limieten.

Het is en blijft coaxkabel. Je zal zwaar gelimiteerd zijn door je uploadsnelheid van maximaal 50 Mbps als je 10 terabyte wil verzetten. Die backup zal in het beste geval 20 dagen duren, maar realistischer meer dan een maand. Een leuk experiment wel, ik ben zeer benieuwd hoelang het uiteindelijk zal duren en tegen welke limieten (of eventuele glitches in het netwerkbeheer) je zal botsen.

@matthias-vd  schreef:

Weet iemand tot welke snelheid de internetverbinding beperkt wordt indien deze 3TB overschreden wordt?

1 Mbps upload en 10 Mbps download: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/verbruik/wat-is-onbeperkt-surfen/

@matthias-vd  schreef:

Wat kan ik doen om deze 3TB-limiet "uit te krijgen"?

De 3TB-limiet geldt alleen tussen 17u en 24u, dus je moet je dataverbruik monitoren en beperken tussen deze uren zodat je elke facturatieperiode onder deze limiet blijft.
Of je kan een internetverbinding bij EDPnet nemen, dat is de enige internetprovider in België die écht onbeperkt internet aanbiedt.