Beantwoorden
Elazz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Beste netweters,

 

Aangezien het vorig topic van anderhalf jaar geleden gesloten is wou ik het opnieuw openen. Ik kon ook nooit een duidelijke conclusie vinden. Een aantal maanden geleden heeft een persoon met Telenet Modem Only mij weten te vertellen dat je bij de meest recente Docsis 3.0 modem deze in bridge modus kan zetten waardoor de Telenet HGW Modem en enkel als modem dient (zonder router functionaliteit). 

Wegens een upgrade naar een AX88U router wil ik dit dus graag opzetten maar kan in de expertinstellingen op mijn.telenet niets terugvinden. Heeft iemand instructies om de bridge modus te activeren op de Telenet modem of is dat eigenlijk niet eens mogelijk? Indien niet zal ik vragen een modem only maar als het kan stel ik het z.s.m. in als bridge. 

 

0 Likes
28 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@Elazz 

 

Dat moet ik dan gemist hebben want voor zover ik weet kan de Telenet HGW (eender welke versie) NIET in bridge mode gezet worden.

 

Maar ik herhaal, ik kan dus iets gemist hebben, hetgeen ik hier net zei is hetgeen ik persoonlijk ervan afweet, en dat kan natuurlijk achterhaald zijn ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5848
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@Elazz  een HGW modem is niet in te stellen in bridge mode. U kan altijd de wifi uitzetten maar dan houd het op. U kan altijd , moest u een eigen netwerk willen creeeren overgaan op een modem only. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Elazz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Ik heb nog een bericht gestuurd naar een Telenet ter bevestiging dus zal ook eens bij hen horen. Maar dan lijkt het erop dat ik ga overgaan op een modem-only systeem. Dubbele NAT lijkt me niet ideaal alhoewel ik tot nu toe nog issues hebt ontdekt in online gaming op PC of internet op andere apparaten. (zit met zeer lage latency en 185Mbps down). Ik heb wel issues met de Xbox One op LAN, PS4 nog niet geprobeerd.

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Bridge modus is echt iets dat alleen met bepaalde routers kan, ik gebruik dit al geruime tijd geconfigureerd na een modem-only met een switch, ic Linksys, werkt zoals het hoort.

deze van telenet hoort daar niet bij, heb trouwens de indruk dat iedereen niet helemaal mee is met de definitie van bridge modus.

bridge modus = gewoon een verlenging van het netwerk met eigen wifi mogelijkheden

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@Padalby 

 

Dat klopt toch niet helemaal wat je daar neerpent.

 

Een router in bridge mode is helemaal geen router meer. Alle router functionaliteiten worden uitgeschakeld. Als jij dus een router in bridge mode na een modem-only plaatst heb je helemaal geen router meer en zijn uw toestellen rechtstreeks aan het internet verbonden (en heb je dus geen intern netwerk).

 

Een bridge dient om twee netwerken met elkaar te verbinden, en that's it. Een bridge mode gebruiken op een router dient om hem uit te schakelen als router zodat men een andere router kan gebruiken zonder tweemaal de routerfuncties te hebben zoals NAT en DHCP.

 

En dat is de reden dat sommige mensen hun HGW in bridge mode (waardoor het toestel in feite enkel nog een modem is en geen router meer) zouden willen plaatsen zodat ze hun eigen router probleemloos zouden kunnen gebruiken. Helaas lukt dat niet met een HGW en is een modem-only de enige optie.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Was inderdaad niet duidelijk genoeg : je hebt natuurlijk 2 routers, een die "normaal" werkt, en 2de die vast ip-adres krijgt in de range van de eerste, bridge modus dus

wifi element werkt ook zoals het hoort.

je krijgt zo alle poorten vrij op 2de router. verbinding van 1 naar 2 zit in wan poort

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@Padalby  schreef:

Was inderdaad niet duidelijk genoeg : je hebt natuurlijk 2 routers, een die "normaal" werkt, en 2de die vast ip-adres krijgt in de range van de eerste, bridge modus dus

wifi element werkt ook zoals het hoort.

je krijgt zo alle poorten vrij op 2de router. verbinding van 1 naar 2 zit in wan poort


Hetgeen je hier beschrijft is de techniek om van een tweede router een AP te maken. De eerste router blijft normaal werken.

 

Dat is niet hetgeen waar de OP om vroeg. Hij wenst van zijn HGW een modem-only te maken (om daarachter een eigen router te kunnen gebruiken), en dat zou enkel lukken als je het router gedeelte van de HGW in bridge mode zou kunnen zetten. Helaas kan dat niet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beun
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Ik ken niet veel van de technische aspecten en word niet echt wijzer uit deze (en andere) threads.  Het blijft mij helaas onduidelijk.

De telenet klantendienst trouwens ook niet, zij hebben me naar hier doorverwezen. 😉

 

Kan een DOCSIS 3.0 nu in bridgefunctie of niet? 

Zo ja, waar vind ik de instructies om dit te doen.

Zo niet, moet ik dan voor een modem only gaan?

 

Dankjewel allemaal. 

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@Beun 

 

Theoretisch kunnen alle HGW modems in bridge modus gezet worden, kijk maar naar Ziggo daar doen ze dit al jaren, echter heeft Telenet ervoor gekozen deze optie niet aan te bieden en was een modem-only de enige optie.

 

Ondertussen samen met de lancering van Gigaboost is er een nieuwe modem gelanceerd namelijk de Eurodocsis 3.1 E-Router, momenteel kan deze modem ook niet in bridge geplaatst worden maar er is officieel bevestigd dat dit eraan komt en dat deze optie zal in te stellen zijn via "Mijn Telenet".

 

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@Beun Of je al dan niet voor een modem only moet gaan, kan zo maar niet beantwoord worden. Niets belet u om een router te plaatsen achter de HGW. Of dit al dan niet voldoet voor u kan enkel gezegd worden indien u meer informatie geeft van wat je wil bekomen.

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Ik had de modem-only met eigen router. Ik heb nu de e-router met nog steeds dezelfde router achter de HGW. 

 

Ping is iets hoger, snelheid trager

DDNS werkt niet meer

 

En nu wachten tot Telenet ervoor zorgt dat je bridge mode kan aanzetten zoals bij Ziggo kan.

0 Likes
aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom de Bridge optie niet van het begin actief is gezet. Dit zorgt bij vele gebruikers voor diensten of services die nu niet werken zoals bij @Sjekke het geval is.

 

Het is algemeen bekend dat zulke modems de bridging optie van fabriek af ondersteunt. 

 

Hopelijk gaat telenet toch snel handelen om deze optie vrij te maken.

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@aboutkab  schreef:

Hopelijk gaat telenet toch snel handelen om deze optie vrij te maken.


Het zou voor binnenkort zijn. Zie hier.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marogi
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
YEAH! CAPSLOCK DAY! Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Telenet heeft gisteren de HGW omgeruild voor een Eurodocsis 3.1 E-Router bijnaam Marakele.

Hierbij kan ik, in "Mijn telenet",  het Mac adres van 1 van mijn verbonden toestellen (bijvoorbeeld mijn eigen router) bij dit telenet modem invoeren. Volgens de info die erbij staat zou de eigen router dan een 2e extern adres in de Telenetsfeer 84.x.x.x moeten krijgen.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wil dit wel binnenkort gaan testen. Volgens de monteur had ik geluk en zou de bridge mogelijkheid sinds eergisteren vrijgegeven zijn...

Dit zou dan eindelijk mijn lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan.  fingers crossed 😉