Beantwoorden
Elazz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Beste netweters,

 

Aangezien het vorig topic van anderhalf jaar geleden gesloten is wou ik het opnieuw openen. Ik kon ook nooit een duidelijke conclusie vinden. Een aantal maanden geleden heeft een persoon met Telenet Modem Only mij weten te vertellen dat je bij de meest recente Docsis 3.0 modem deze in bridge modus kan zetten waardoor de Telenet HGW Modem en enkel als modem dient (zonder router functionaliteit). 

Wegens een upgrade naar een AX88U router wil ik dit dus graag opzetten maar kan in de expertinstellingen op mijn.telenet niets terugvinden. Heeft iemand instructies om de bridge modus te activeren op de Telenet modem of is dat eigenlijk niet eens mogelijk? Indien niet zal ik vragen een modem only maar als het kan stel ik het z.s.m. in als bridge. 

 

0 Likes
28 reacties
Jdruwe
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Is dit dan de manier om bridge mode op te zetten?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@Jdruwe  schreef:

Is dit dan de manier om bridge mode op te zetten?


Klopt, alhoewel het niet echt "bridge mode" is. Vanuit technisch standpunt is de correcte term voor deze oplossing een "MAC Passthrough".

 

Bij een echte bridge mode wordt er één (of meerdere)  specifieke LAN poort(en) van de router "gebridged" naar de modem en als dusdanig rechtstreeks aan het internet blootgesteld. Ongeacht wat er aan die poort gekoppeld wordt.

 

Wat er bij dit modem/router combinatietoestel gebeurt is dat je het MAC adres van één toestel kan opgeven via "mijn telenet". Wanneer dat toestel gedetecteerd wordt op om het even welke LAN poort van de router wordt dit zonder meer rechtstreeks doorgesluist naar de modem. Perfect dus om een eigen router aan te sluiten zonder dubbele NAT aan uw been te hebben.

 

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
vanlooverenk
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Ik heb deze modem only ook gekregen bij mijn nieuwe instalatie. Ik krijg echter mijn Asus RT-AC87U niet correct geconfigureerd. Ik heb het mac adress van mijn asus router ingegeven in mijn-telenet. Maar dan krijgt mijn asus router geen internet meer.

 

Dit is mijn simpele setup:

Telent Modem -> Lan1 -> Wan poort op Asus router -> asus router wifi -> mobile devices. 

 

Ik krijg het niet werkend. Ik gebruik automatic IP. zodat mijn router zelf kan uitzoeken welk ip hij moet gebruiken. Maar daar faalt hij steeds op. "ISP DHCP does not function properly"

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@vanlooverenk heb je de Telenet modem al eens herstart?

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Dus je hebt een e-router en niet een modem-only zoals je schrijft?

0 Likes
vanlooverenk
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@Sjekke  schreef:

Dus je hebt een e-router en niet een modem-only zoals je schrijft?


Deze heb ik staan. Ik had gevraagd voor een modem only. En de persoon die deze plaatste zei me dat dit de laatste nieuwe modem only's waren:

 

DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)

0 Likes
vanlooverenk
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@janne_man  schreef:

@vanlooverenk heb je de Telenet modem al eens herstart?


Ja deze is al herstart geweest

0 Likes

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

@vanlooverenk  schreef:

Dit is mijn simpele setup:

Telent Modem -> Lan1 -> Wan poort op Asus router -> asus router wifi -> mobile devices. 

 

Ik krijg het niet werkend. 


Melden aan de Helpdesk.

Er zijn blijkbaar nog "kinderziekten" in de MAC passtrough functionaliteit.

Je bent niet de enige waar het niet werkt (blijkbaar ook met een Asus router).

 

IPv6 werkt ook nog niet zoals het hoort (je krijgt een IPv6 adres van de router, in plaats van de bridge).

Misschien een in je Asus instellingen de support voor IPv6 uit/aan zetten? MTU instelling? Ik weet anders niets wat je nog beter kan instellen ...

 

Gezien je geen internet krijgt vanaf het ogenblik dat je het Mac adres ingegeven hebt, werkt de bridge. Maar de Asus krijgt geen IP adres via de bridge? De fout ligt volgens mij in het DHCP gebeuren 😔

 

0 Likes
vanlooverenk
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@Ex-Netweter  schreef:
@vanlooverenk  schreef:

Dit is mijn simpele setup:

Telent Modem -> Lan1 -> Wan poort op Asus router -> asus router wifi -> mobile devices. 

 

Ik krijg het niet werkend. 


Melden aan de Helpdesk.

Er zijn blijkbaar nog "kinderziekten" in de MAC passtrough functionaliteit.

Je bent niet de enige waar het niet werkt (blijkbaar ook met een Asus router).

 

IPv6 werkt ook nog niet zoals het hoort (je krijgt een IPv6 adres van de router, in plaats van de bridge).

Misschien een in je Asus instellingen de support voor IPv6 uit/aan zetten? MTU instelling? Ik weet anders niets wat je nog beter kan instellen ...

 

Gezien je geen internet krijgt vanaf het ogenblik dat je het Mac adres ingegeven hebt, werkt de bridge. Maar de Asus krijgt geen IP adres via de bridge? De fout ligt volgens mij in het DHCP gebeuren 😔

 


Dus normaal zou je enkel het MAC adres van mijn asus router moeten ingeven in mijn telenet. dan de telenet router/modem herstarten. Telent router lan 1-4 inpluggen naar de wan poort van mijn asus router. En dan een automatisch ip verkregen op de asus router. Je moet niet nog ergens credentials instellen van telenet zelf? Of nog ergens een extra stap doen.

0 Likes

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

De stappen die je hierboven beschrijft zijn correct, en er zijn géén credentials nodig.

Nochtans lukt het ergens niet tijdens de DHCP onderhandeling.

  1.  Ofwel zien we nog een of andere instelling in de Asus over het hoofd?
  2.  Ofwel is er nog ergens een fout bij Telenet in de "Mac passtrough" implementatie op de E-router.

Telenet is hier aan de zet om tot een oplossing te komen! Veel meer kan jij niet doen!

0 Likes
vanlooverenk
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@Ex-Netweter  schreef:

Telenet is hier aan de zet om tot een oplossing te komen! Veel meer kan jij niet doen!


Gisteren met de telenet helpdesk gebeld. "Daar geven wij geen ondersteuning op. Bedankt daag". Zouden ze dat normaal wel moeten doen?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?


@vanlooverenk  schreef:

@Ex-Netweter  schreef:

Telenet is hier aan de zet om tot een oplossing te komen! Veel meer kan jij niet doen!


Gisteren met de telenet helpdesk gebeld. "Daar geven wij geen ondersteuning op. Bedankt daag". Zouden ze dat normaal wel moeten doen?


Voor het configureren van jouw ASUS router in principe niet, maar voor hun eigen modem uiteraard wél.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Heb je al een test gedaan met enkel een laptop aan te sluiten op je router, het mac adres van de laptop via myTelenet te voorzien en te zien of je een publiek adres krijgt?

vanlooverenk
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet Modem in Bridge plaatsen - instructies?

Dat werkte inderdaad wel.

 

Na een reset, reboot van mijn asus router en telenet router is het gelukt om de bridging aan te zetten. 

 

HARTELIJK BEDANKT